Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot napodobil VW tím nejhorším možným způsobem, začíná používat stejně nešťastný volič řazení
29.3.2022 | Petr Prokopec
Volkswagen mívá dobré nápady, ne že ne. Spousta z nich je tak nepochybně hodná následování, proč se ale Francouzi ze všech věcí vzhlédli zrovna v pidi-voliči automatické převodovky se spoustou nevýhod a v podstatě jedinou výhodou, nám uniká.
Nejspíše jste již zaznamenali, že interiéry moderních aut vypadají elegantně i luxusně, což platí také v případě mainstreamových značek. Stojí zatím hlavně dotykové displeje, do nichž je integrováno ovládání stále většího množství funkcí. Napříč kabinou tak ubývají fyzická tlačítka, přičemž výsledek bývá leckdy až pastvou pro oči. Praktičnost a bezpečnost nicméně nezřídka pokulhávají, neboť i kvůli naprostým banalitám musíte přestat sledovat vozovku a soustředit se právě na palubní displej.
Již tato rošáda byla hodně kritizována, načež se někteří výrobci začali k tlačítkům vracet. Tedy respektive jich v interiérech nabízejí jen několik, a to u nejčastějších prvků, jako je třeba klimatizace či hlasitost audio systému. Jde ovšem jen o takový půlkrok zpátky, jinak se ovšem celá branže snaží udělat obrovský skok kupředu. Dotykové displeje byly pouze začátek, uklízet se totiž v posledních letech začíná také na středových tunelech. Ty dříve zdobily hlavně hlavice manuálů, později podobně ztvárněné voliče automatů. A dnes tu máme jejich titěrné verze.
S jednou takovou přišel nově Peugeot, který v modelech 208 a 2008 nahrazuje dosavadní páku inspirovanou leteckými kniply. A je nutné dodat, že po stránce designové tato změna kabinám francouzských vozů prospěla. Otázkou je však již zmiňovaná praktičnost, o které lze snadno pochybovat. Peugeot totiž kráčí ve stopách Volkswagenu, který s takto titěrným voličem přišel již před lety a našel si cestu třeba i do Škody Octavia IV. A aktivní řidiče tím opravdu nenadchnul, neboť přepínání mezi jednotlivými režimy není zrovna intuitivní a snadné.
Tradiční volič s jasně definovanými polohami má výhodu v tom, že jej můžete používat zcela intuitivně, klidně poslepu. S jeho modernějšími elektronickými alternativami už to může být složité, pořád ale mají odezvu, kdy je možné s nimi vyjít a přitom nezabírají polovinu kabiny. Ale toto? Musíte dvěma prsty najít titěrný ovladač, se kterým se podvědomě zacházet snad ani nedá. A nepracuje se s ním snadno ani když se třeba potřebujete rychle otočit na úzkém místě a vykonat několik pohybů vpřed a vzad.
Tato věc navíc vůbec neumožňuje manuální volbu stupňů, což je další problém. Aktivní řidič skoro nikdy nenechá pracovat automat sám, je chaotický, a pádla pod volantem neřeší vše. Zkuste si s nimi pracovat třeba při divokém otáčení volantem v městských uličkách, v horských vracečkách, v jakémkoli podobném prostředí. Volič na středovém tunelu s pevným místem se pak hodí, tady najednou není.
Peugeot k tomu říká, že s pomocí moderního designu uvolnil v rámci středové konzole trochu místa. Tak tomu možná je po optické stránce, ovšem reálně s ničím navíc počítat nemůžete. Je totiž patrné, že došlo pouze na výměnu rámečku, do kterého je zasazen odlišný volič. Podle nás je to čistá ztráta. Obětování veškerých funkčních předností jen atraktivnějšímu designu není dobrý obchod.
Peugeot představil nový volič automatické převodovky pro modely 208 a 2008. Foto: Peugeot
Nahrazena je jím dosavadní páka, která sice vypadala hůře, ovládala se však lépe. Foto: Peugeot
Zdroj: Peugeot
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 5 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Red Bull Rookies Cup v Jerezu 10:00
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
Nejčtenější články
- Majitel po 23 letech prodal překrásné BMW M5 E39 dráž, než ho kdysi koupil nové, s ikonou jezdil zadarmo
30.3.2024 - Firma předělávající spalovací auta na elektrická se kompletně zhroutila, David Beckham v ní utopil skoro půl miliardy
30.3.2024 - VW představil znak na auto, který má zabránit střetům se zvěří. A přísahá, že nejde o aprílový žert
30.3.2024 - Auto od čínského výrobce mobilů, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, je okamžitě hit
30.3.2024 - Tesla poprvé rozjela velkou reklamní kampaň na sociálních sítích, jejím kvartálním prodejům teče do bot
30.3.2024
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 04.29. 14:03 - jarka
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.29. 13:28 - petr_riha
- Politický koutek 04.29. 12:01 - mattonecz
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB