Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po 13 letech první nová, bizarně vyhlížející Lancia odhalila ceny. Je hodně drahá a dráždí i technikou
15.2.2024 | Petr Prokopec
Bude se muset najít hodně zapřisáhlých fanoušků italské značky, aby se úvodní edice nového hatchbacku s kontroverzním zevnějškem i vnitřkem vůbec vyprodala. Zvlášť když už se vůz ani nemůže opírat o úspěchy značky v rallye.
Před pár dny jsem dohnal jeden filmový rest, konečně jsem si pustil snímek Race for Glory: Audi vs. Lancia. V centru dění je souboj mezi německou a italskou značkou, který se v roce 1983 odehrál na rallyových kolbištích. Těm vládly čtyři kruhy, zejména díky pohonu všech kol. Lancia se nicméně rozhodla, že kultovní speciál 037 může být dostatečnou odpovědí, pokud si za jeho volant sedne nejlepší jezdec té doby, a sice Walter Röhrl. Šampionát pak skutečně skončil v její prospěch, a to přesto, že německý závodník odjel jen šest z dvanácti závodů.
Důvod, proč Lancia tolik prahla po vítězství, je velmi prostý. Italové doufali, že jim přinese nemalou vzpruhu image a z toho vyplývající prodeje, což se skutečně stalo (kdeže tyto sněhy jsou...). Ještě ve větší míře se pak o reputaci značky zasadila Delta, jejíž soutěžní verze HF Integrale dominovala šampionátu WRC v letech 1987 až 1992. Díky tomu je Lancia dodnes vůbec nejúspěšnější značkou v rallye v celé historii. V roce 1993 se však již automobilka ze závodů stáhla, přičemž její prodeje začaly rychle klesat - z více než 300 tisíc aut ročně jich v roce 2010 bylo méně než 100 tisíc.
Protože pád pokračoval, měla Lancia postupně zemřít. Její portfolio tak bylo postupně okleštěno jen na hatchback Ypsilon, který byl ve finále k mání jen v Itálii. K mání byl ovšem za hubičku, pročež si vůz nakonec vedl lépe než taková Alfa Romeo v celé Evropě, která měla k dispozici daleko více modelů. Když se tedy Fiat-Chrysler sloučil s Peugeotem a Citroënem a došlo na zformování koncernu Stellantis, bylo rozhodnuto, že z Lancie bude znovu výrobcem s mezinárodními ambicemi.
Prvním dílkem v novém puzzle představujícím návrat na výsluní má být Ypsilon čtvrté generace, který jsme si mohli poprvé lépe ukázat zkraje února. Jde o první kompletně nový vůz značky po dlouhých 13 letech, 4 080 milimetrů měřící hatchback, který je konkurencí aut jako Škoda Fabia. Stojí na platformě CMP, díky čemuž je spřízněný mj. s Peugeotem 208 či Opelem Corsa, spojitost s francouzským či německým vozem však není na první pohled patrná. A vlastně ani na ten druhý či desátý, v tomto ohledu tedy designéři Lancie odvedli dobrou práci.
Je ale třeba dodat, že vzhled vozu stěží padne do oka každému. Zadní partie odkazující na legendární Stratos jsou ještě v pořádku, ovšem vpředu je to neskutečný guláš. Lem kapoty motoru totiž dostal do vínku černý pás, na kterém je vyveden název značky. Pod něj pak zamířil proužek z diod, na který navazuje malý „camprlík“, čímž bylo zformováno písmeno Y. Hlavní světlomety jsou až pod tím, přičemž mezi nimi jsou záslepky odkazující na ony vozy WRC.
Jakkoli ovšem vzhled bude publikum dělit na dva tábory, o úspěch vozu se zasadí především to, co se skrývá za onou čelní maskou. Nový Ypsilon bude totiž zpočátku k dispozici jen jako elektromobil. Používat bude stejnou techniku jako zmíněný Peugeot a Opel, tedy vpředu uložený elektromotor naladěný na 156 koní. Spárován je pak s bateriemi o kapacitě 51 kWh, jenž mají vystačit na 403 km dojezdu. S nimi hmotnost činí nemalých 1 584 kg.
Dle aktuálně dostupných informací by ve druhém sledu měla následovat hybridní verze, jenž spojí přeplňovanou jedna-dvojku se 48voltovým systémem. Má jít přitom o vůbec poslední spalovací auto Lancie, než tato značka přepřáhne čistě na elektřinu. To ale nakonec může vést k tomu, oč se manažeři Fiatu pokoušeli před pár lety, tedy k pádu automobilky do propasti zapomnění. Nový Ypsilon totiž oproti svému předchůdci nebude levný.
Zatímco na stávající provedení vám v Itálii stačí 17 650 Eur (cca 449 tisíc Kč), což na pomalu dvě dekády staré auto není málo, novinka bude startovat na 39 999 Eurech (1 018 000 Kč). To je více než dvojnásobné zdražení, za kterým kromě elektrického ústrojí stojí skutečnost, že Ypsilon zpočátku dorazí pouze v limitované edici Cassina, na které automobilka spolupracovala s výrobcem luxusního nábytku. K mání navíc bude jen 1 906 kusů odkazujících na rok založení Lancie.
Asi tedy nepřekvapí, že výbava bude jaksepatří našlapaná. Její součástí pak nejsou jen dva 10,25palcové displeje, ale také třeba nový multimediální systém SALA, který se má objevit rovněž v budoucích modelech značky. Párovat má přitom zvuk a světelné efekty, což ovšem při řízení nebude zrovna to pravé ořechové. Možná i proto se vůz chlubí semi-autonomním řízením úrovně SAE2. Disponovat pak má i plně automatickým parkingem.
Jakkoli ovšem kabina vypadá jaksepatří luxusně, třeba díky kruhové středové konzoli, která působí jako stolek na kávu a za níž stojí právě Cassina, stejně jako za volbou materiálů a barev, je více než jisté, že ani uvnitř nepadne Ypsilon do oka každému. Ve finále tak dost možná Lancia bude mít problém rozprodat i oněch 1 906 aut, zvláště když taková Tesla Model 3, tedy o 60 cm delší auto, stojí v Itálii od 42 490 Eur (1 081 000 Kč).
Jak chce tedy nový Ypsilon zabodovat? Kontroverzním vzhledem? Kabinou, která nesedne každému? Či tuctovým elektrickým ústrojím, které má k nejlepším na trhu daleko a stojí „raketu”? To jsou otázky, na které momentálně nemáme odpovědi. Jisté je pouze tolik, že na deset titulů Lancie v rallye vzpomínají už jen pamětníci, koneckonců o snímku zmíněném v úvodu většina lidí ani neví. Nový Ypsilon se tudíž opravdu nemá oč opřít.
Nový Ypsilon není vyloženě ošklivý, je ale hodně podivný a do oka každému rozhodně nepadne. Hlavním problémem ale zkraje bude jeho čistě elektrický pohon, který cenu žene neskutečně vysoko. Foto: Lancia
Zdroj: Lancia
Bleskovky
- Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
před 6 hodinami - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Novým králem Le Mans je Jorge Martin, skvělý Marc Marquez dojel druhý! 14:50
- Vítězem Moto2 Garcia před Ogurou a Lopezem, 12. Salač 13:01
- Prvním dnešním vítězem v Le Mans David Alonso 11:58
- Šesti závody byl zakončen letošní ročník NW200 09:21
- Vítězem Tissot Sprintu Martin, senzačně druhý dojel M. Marquez včera 15:57
Nejnovější články
- Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
před 6 hodinami - Další výrobce elektromobilů šlape vodu. Rivian za tři prodělal měsíce už 34 miliard, jak dlouho se to dá vydržet?
před 7 hodinami - První auto Xiaomi může být Porsche za cenu Škody, jenže nevydrží, majiteli neopravitelně selhalo po ujetí 39 km
před 9 hodinami - Bentley skutečně skončilo i s ryzími motory V8, v Evropě to udělalo raději pěkně potichu
před 10 hodinami - Tesla Cybertruck v testu dojezdu s přívěsem nedojela skoro nikam, srovnání s dieselem jí vystavilo smutné vysvědčení
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva