Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po dieselech se na černé listině mohou ocitnout i SUV, hrozí jim ta samá omezení
4.2.2020 | Mirek Mazal
Sportovně-užitkové vozy jsou dnes na vrcholu popularity a nezdá se, že by jim hrozil ústup ze slávy. To se ale v případě dieselových motorů před pár léty zdálo též a stačil jediný krok.
Lidé kupující SUV rádi argumentují větší bezpečností výše posazených automobilů. Vzhledem k posádce je to v případě některých typů nehod pravda, ale silniční doprava není jen věcí „opevnění” řidičů v jejich vozidlech. Po silnicích se pohybují i cyklisté nebo pěší a pro ty SUV představují pravý opak.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) ve výroční zprávě popisuje, že mezi lety 2010 a 2018 zemřelo na evropských silnicích více než 51 000 chodců a téměř 19 500 cyklistů. Počet mrtvých v autech v tomto období meziročně klesal o 3,1 %, usmrcených chodců a cyklistů ale takto neubývá.
Poradní skupina se v rámci zlepšení situace podívala na statistiku a podle ní 99 % chodců a 83 % cyklistů zemřelo po kolizi s motorovým vozidlem. To nepřekvapí, stejně jako řada dřívějších studií ale konstatuje, že největším rizikem pro chodce a cyklisty jsou SUV. Problémem je zejména jejich výška, nepomůže jistě ani vyšší hmotnost.
Sbor poradců tak navrhuje poměrně razantní opatření. Volá po tom, aby SUV byla vyloučena z městských center, protože výzkum jasně ukazuje, že pravděpodobnost usmrcení nebo vážného zranění chodce a nebo cyklisty je v případě srážky s SUV vyšší. A koncentrace pěších či cyklistů je pochopitelně nejvyšší v centrech.
Autoři tak chtějí skrze Evropskou komisi prosadit zřízení zón podobných těm se zákazem vjezdu dieselů, kam pro změnu nevjedou SUV. Omezení by se mohlo řídit například hmotností, výškou nebo výsledky crash testů. Zdá se to trochu naivní, ale to se svého času zákazy vjezdu dieselů do center německých měst zdály být též a dnes jsou to právě tato omezení, která zásadní měrou definuje podobu automobilového trhu primárně v Německu a sekundárně třeba i u nás. Pokud by použití SUV bylo v centrech skutečně zakázáno, lze si vsadit na to, že jejich popularita by dramaticky klesla. Protože co s autem, s nímž nedojede od startu až do cíle?


Větší a těžší SUV se do města nehodí kvůli většímu riziku zabití chodce či cyklisty, rada pro bezpečnost dopravy je tak chce zakázat
Zdroj: ETSC
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? včera 18:02
- Test Honda GB350S: retro jednoválec včera 08:00
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
- Chang Circuit v Thajsku útočištěm uprchlíků 10.12.2025
- Piaggio Beverly 310 a 400 25th Anniversary: výroční edice 10.12.2025
Nejnovější články
Experti vybrali auta pro rok 2026, se kterými můžete jezdit a ještě na nich vydělat. A nejsou to jen „knížecí volby”
včera
Už i Bugatti „vyhrožuje” revolučními bateriemi, které mají změnit svět, ač jejich autor ale přiznává, že vlastně nic neřeší
včera
Do Německa vtrhl o statisíce levnější čínský soupeř Karoqu a Kodiaqu. S normálním motorem a nevídanou zárukou chce Škody pobít
včera
Korejci zkouší zachránit kolabující prodeje svých elektromobilů po konci amerických dotací masivními slevami, ani ty nestačí
včera
Číňani nabídnou všechno, toto je jejich nová supersportovní motorka s čtyřválcem točícím přes 11 tisíc ot./min
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.13. 02:23 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.12. 19:31 - Stepan
- BMW Divize 12.12. 19:20 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.12. 13:57 - pavproch
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
