Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po dieselech se na černé listině mohou ocitnout i SUV, hrozí jim ta samá omezení
4.2.2020 | Mirek Mazal
Sportovně-užitkové vozy jsou dnes na vrcholu popularity a nezdá se, že by jim hrozil ústup ze slávy. To se ale v případě dieselových motorů před pár léty zdálo též a stačil jediný krok.
Lidé kupující SUV rádi argumentují větší bezpečností výše posazených automobilů. Vzhledem k posádce je to v případě některých typů nehod pravda, ale silniční doprava není jen věcí „opevnění” řidičů v jejich vozidlech. Po silnicích se pohybují i cyklisté nebo pěší a pro ty SUV představují pravý opak.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) ve výroční zprávě popisuje, že mezi lety 2010 a 2018 zemřelo na evropských silnicích více než 51 000 chodců a téměř 19 500 cyklistů. Počet mrtvých v autech v tomto období meziročně klesal o 3,1 %, usmrcených chodců a cyklistů ale takto neubývá.
Poradní skupina se v rámci zlepšení situace podívala na statistiku a podle ní 99 % chodců a 83 % cyklistů zemřelo po kolizi s motorovým vozidlem. To nepřekvapí, stejně jako řada dřívějších studií ale konstatuje, že největším rizikem pro chodce a cyklisty jsou SUV. Problémem je zejména jejich výška, nepomůže jistě ani vyšší hmotnost.
Sbor poradců tak navrhuje poměrně razantní opatření. Volá po tom, aby SUV byla vyloučena z městských center, protože výzkum jasně ukazuje, že pravděpodobnost usmrcení nebo vážného zranění chodce a nebo cyklisty je v případě srážky s SUV vyšší. A koncentrace pěších či cyklistů je pochopitelně nejvyšší v centrech.
Autoři tak chtějí skrze Evropskou komisi prosadit zřízení zón podobných těm se zákazem vjezdu dieselů, kam pro změnu nevjedou SUV. Omezení by se mohlo řídit například hmotností, výškou nebo výsledky crash testů. Zdá se to trochu naivní, ale to se svého času zákazy vjezdu dieselů do center německých měst zdály být též a dnes jsou to právě tato omezení, která zásadní měrou definuje podobu automobilového trhu primárně v Německu a sekundárně třeba i u nás. Pokud by použití SUV bylo v centrech skutečně zakázáno, lze si vsadit na to, že jejich popularita by dramaticky klesla. Protože co s autem, s nímž nedojede od startu až do cíle?


Větší a těžší SUV se do města nehodí kvůli většímu riziku zabití chodce či cyklisty, rada pro bezpečnost dopravy je tak chce zakázat
Zdroj: ETSC
Bleskovky
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
před 7 hodinamiJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
včera92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ferrari ukazuje svou marnost. Pochopilo, že nemá jak vyhrát, a tak předem bere prohru, s jeho historií je to nebezpečná kapitulace
před 6 hodinamiEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
před 7 hodinamiTesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
před 9 hodinamiRománek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
před 10 hodinamiToto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
dnes
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.13. 19:59 - M.Z.
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry
- Policejní kontroly a měření 10.13. 12:14 - M.Z.
- BMW Divize 10.13. 12:10 - pavproch
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB