Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0

Japonci to mysleli dobře a jejich auto díky odlišnému přístupu ani tolik nevážilo, ani tolik nestálo. Jenže také skoro nikam nedojelo, a tak si pro něj skoro nikdo nedojel ani k dealerům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0

29.5.2025 | Petr Prokopec

Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0

/

Foto: Mazda

Japonci to mysleli dobře a jejich auto díky odlišnému přístupu ani tolik nevážilo, ani tolik nestálo. Jenže také skoro nikam nedojelo, a tak si pro něj skoro nikdo nedojel ani k dealerům.

Od ledna od dubna u nás byly prodány 4 kusy Mazdy MX-30. V loňském roce se pak celkově jednalo o 18 vozů, ovšem pouze 6 aut mělo čistě elektrický pohon. Ten pak letos nezaujal nikoho. A už ani nezaujme, pokud se tedy u některého z optimistických dealerů nenachází nějaký skladový kousek.

Elektrická Mazda MX-30 totiž po pouhých pěti letech na trhu předčasně skončila jako totální propadák. Nechtěná ostatně nebyla jen u nás, ale prakticky všude. Toto SUV se tak již v červenci 2023 poroučelo z amerického trhu, kde se během dvou let nepovedlo prodat ani 600 kusů. Nyní končí také na starém kontinentu, jak již potvrdila mluvčí značky: „MX-30 BEV byla vyjmuta z prodeje v Evropě. Výroba Mazdy MX-30 BEV pro Evropu skončila,“ potvrzuje zmíněné.

Platí to ale jen o onom čistě elektrickém provedení, jehož potenciál byl značně omezen bateriemi o kapacitě pouhých 35,5 kWh. To není ekvivalent ani 10litrové nádrže na naftu. Mazda to označovala za chytré nové řešení elektromobilu, neboť menší baterie znamená menší hmotnost i cenu. Jenže zákazníci na to neslyšeli, 4,4metrové SUV s takovou technikou v reálném světě prostě moc daleko nedojelo. Za necelý milion korun, ač to na poměry elektrických aut nebývalo tolik, se tak jednalo o drahou srandu, jakkoli japonské automobilce lze přičíst k dobru, že se aspoň o něco pokusila.

Hrstka zbývajících zájemců se tedy nyní může zajímat jen o verzi osazenou také Wankelem jakožto generátorem elektřiny. Nelze se jim ovšem divit, neboť v této konfiguraci můžete počítat s reálným dojezdem přes 400 km a zejména velmi krátkou dobou vedoucí k jeho prodloužení - jednoduše vám stačí zastavit u čerpací stanice a dotankovat 50litrovou nádrž.

Tento stav pochopitelně platí i v Česku, kde již byl upraven ceník a konfigurátor tohoto modelu. V obojím aktuálně najdete už jen verzi s Wankelem, která pro letošek startuje na 949 000 Kč. Dá se přitom předpokládat, že v této verzi MX-30 vydrží ještě nějaký ten pátek, neboť zcela nová platforma zasvěcená pouze elektromobilům bude připravená až v roce 2027. S prvními vlaštovkami, které ji budou používat, se pak Mazda pochlubí až rok na to.

V nabídce značky tak nyní trůní pouze jeden jediný čistě elektrický vůz, a sice sedan 6e, který vzniknul přepracováním modelu EZ-6, který Mazda nabízí v Číně ve spolupráci s tamním Changanem. V evropské verzi je vůz možné osadit bateriemi o kapacitě 80 kWh, které v Říši středu k dispozici nejsou a se kterými byl normovaný dojezd vypočítán na 552 km. Ceny této varianty startují na 1 104 900 Kč, tedy jen o chlup výš než u vozu s paketem s 68,8 kWh. Ani tohle tedy prodejní hit nebude.

Co se MX-30 týče, můžeme už jen dodat, že na některých trzích včetně toho domácího se vůz prodává také s čistě spalovacím pohonem, jakkoli ne rotačním. Místo Wankelu pod přední kapotou trůní atmosférický benzinový dvoulitr. Ani tato varianta zatím nekončí, ostatně problémy s dojezdem ani cenou opravdu nemá - stojí od 2 662 000 jenů, což je asi 400 tisíc Kč. Za 400 tisíc by tu takové auto s dvoulitrem bylo hitem, ale... Musíme po všech těch letech ještě něco dodávat?


Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0 - 1 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 09Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0 - 2 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 10Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0 - 3 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 14Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0 - 4 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 15Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0 - 5 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 18Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0 - 6 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 19
MX-30 je u nás, stejně jako ve zbytku Evropy, k mání už jen ve verzi s Wankelem. Elektromobil skončil jako totální propadák, levná a praktická dvoulitrová verze u nás bohužel k mání není. Foto: Mazda

Zdroje: Mazda, SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše