Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus o návrat zakladatele dnes umírající třídy aut je propadák, nechce ho už skoro nikdo
21.2.2021 | Petr Miler
Dost krutou realitu odhaluje pohled na celkové prodeje všech generací a nakonec i na současný odbyt té stávající. Ač vozu měl pomoci posun blíže k SUV, Renault Espace V je na tom zle.
Stále větší popularita SUV si vybírá své oběti v jiných segmentech a poslední rok s některými z nich pořádně zacvičil. Našli bychom více typů aut, kterým dominance vysokých a těžkých esúvéček škodí, nejvíce ale zasáhla segment charakterizovaný jinými třemi písmeny - MPV. Ten zažívá v posledních letech mimořádně tvrdý pád, který jsme detailně probírali v pátek, na jednu z obětí si ale musíme posvítit zvlášť.
Jde o vůz, kterého lze považovat za jednoho ze zakladatelů této třídy a rozhodně průkopníka v evropském měříku, Renault Espace. I u nás dobře známé auto bylo po léta velmi populární - už první generaci vyráběnou mezi léty 1984 a 1991 si koupilo v Evropě podle dat JATO Dynamics 184 tisíc lidí. A to byl teprve začátek úspěšné pouti.
Postupně se vyvíjející doyen celé třídy se v poněkud polovičaté druhé iteraci prodával jen 5 let, přesto oslovil dalších 317 tisíc lidí. Třetí generace se prodávala mezi léty 1996 a 2003 a získala si 365 tisíc kupců a ta čtvrtá vyráběná do roku 2014 dokonce rekordních 373 tisíc zákazníků. Klobouk dolů, Espace není Twingo, tohle je auto, které v rozumnější specifikaci snadno stálo milion korun už v době, kdy jsme Miloši Zemanovi říkali premiér. Jenže už závěr éry čtvrtého provedení byl velmi rozpačitý.
Již tehdy bylo Francouzům jasné, že MPV slunce nad střechami nesvítí, a tak Renault přes spekulace o tom, že to s Espacem prostě skončí, přišel s pátou, jinak pojatou generací generací. Tento model se pokusil vzkřísit tím, že jej přiblížil SUV a přitom mu ponechal prvky MPV. Zprvu to vypadalo nadějně - našlo se dost tradičních kupců, kteří pětku v prvních letech chtěli. Jakmile se ale vyčerpali, přišla prázdnota.
Říci, že tento model míří do kopru, je snad slabé vyjádření - za celou jeho dosavadní éru (skoro 6 let) má na kontě jen 95 tisíc prodaných aut, přičemž loni jich bylo jen 4 390. A našly se i „nelockdownové” měsíce, kdy si nezískal ani 200 kupců v celé Evropě. To je skutečně skoro nic, i o více než 90 procent méně než v dobách největší slávy a není divu, že Renault má s tímto modelem jediný plán - ukončit jeho existenci. Kdy se tak stane, nevíme, ale řekli bychom, že více jak pár let to trvat nebude.
Je to svým způsobem smutné, Espace je přeborník v praktičnosti a celkově sympatické auto pro to, pro co je určeno. Jenže zákazníci nemají slitování a jeho rychlý skon nejlépe ukazuje jejich preference - nechtějí MPV, nechtějí ani něco jako SUV, chtějí SUV. A s tím zjevně nenadělá dnes nikdo nic.









Poslední Renault Espace je docela sympaťák, jako pokus zachránit MPV ve stylu crossoveru ale naprosto selhává a nevyhnutelně skončí bez nástupce. Foto: Renault
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
- Nové BMW M3 s bizarním výfukem předvedlo svůj zvuk. Zní stejně podivně, jako vypadá
5.3.2021 - Elon Musk si pochvaloval přistání rakety, která záhy explodovala, lidé mu to dali „sežrat”
4.3.2021 - Rusové zkusil umýt auto venku v -40°C, dopadlo to tak, jak od začátku muselo
3.3.2021 - Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
2.3.2021
Nejnovější články
- James May prodává své nejoblíbenější auto, vede ho k tomu nakonec jen jedno
včera - Celých 96 procent řidičů riskuje nehodu v autě kvůli hlouposti za pár stovek
včera - Zánovní Lada 2110 na prodej v USA je velká rarita, vetřelec z Ruska stojí majlant
včera - Průkopník ostrých SUV měl 650 koní už v roce 2004, tehdy ani nevěděl, jak si říkat
včera - ADAC varuje před drahými programy na mytí aut, vašemu vozu prý jen uškodí
včera - Fotbalisté Realu Madrid rozprodávají svá Audi z loňska, s většinou si moc neužili
včera - Firma říká, že dosáhla největšího pokroku v historii elektromotorů
včera - Rusové postavili Ladu s průhledným motorem a ukázali, co se v něm děje za chodu
včera - BMW definitivně schválilo nový způsob značení svých aut, velký smysl opět nedává
6.3.2021 - Největší držáky mezi moderními ojetinami: Tato auta vydrží jezdit déle než jakákoli jiná
6.3.2021
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Auto s vyšším posedem 00:15 - Honza42
- Dacia Logan (2021) / Škoda Rapid (2019) / Škoda Octavia 3 22:47 - rutak11
- Koronavirus 22:35 - GeneHawkins
- Politický koutek 20:51 - honziss
- Policejní kontroly a měření 17:07 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 11:43 - abgx1
- Onboard videa 6.3.2021 - aikoN
- Fiat a vše kolem nich 6.3.2021 - M.Z.
- BMW Divize 6.3.2021 - M.Z.
- Porsche - vse o sportovnich modelech 6.3.2021 - HondaMan