Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zvláštní pokus Švýcarů vzkřísit ženevský autosalon 2021 je zatím naprosté fiasko
19.9.2020 | Petr Miler
Byl to největší z velkých autosalonů, pomalu jediná jistota i v době jejich úpadku. Letošní koronavirová krize mu ale zasadila takovou ránu, že se neměl vrátit. Švýcaři to přesto zkouší.
Autosalony v posledních letech neměly zrovna na růžích ustláno. Zajímat postupně přestávaly zákazníky i automobilky, a to je kombinace, nad kterou je těžké se povznést. Pro první jmenované začaly tyto akce ztrácet kouzlo kvůli stále větší podobnosti aut i stále více uspěchané době. Však co zkoumat na sedmi alternativních kompaktech lišících se krom loga 3 mm v délce, 5 mm na zadních sedadel, 7 litry v zavazadelníku a 5 koňmi výkonu litrového tříválce? Trochu přeháníme, ale auta se zákazníkům fakticky vzdálila, tak proč si prostě nevybrat podle vzhledu na internetu a zbytkem neztrácet čas?
Ti druzí pak - krom absence těch prvních - přestali autosalonům věřit kvůli příliš sdílené přízni světového publika s ostatními výrobci. To, co kdysi bylo výhodou, tedy pozornost mas upřená na jedno místo, se rázem stalo nevýhodou. Stále méně lidí kupuje časopisy, kde by koncentrovaná forma autosalonového zpravodajství zaujala, vládne internet, na němž magazíny „vychází” 24 hodiny denně a 7 dnů v týdnu, takže zaujmout můžete spíše tak, že jejich pozornost patří chvíli jen a jen vám.
Tak se stalo, že autosalony umíraly, ještě v lednu jsme ale předpokládali, že bude trvat mnoho let, než vymřou zcela. A ty největší hvězdy mezi nimi padnou jako poslední. Letos ale platí, že člověk míní a COVID mění, a tak se stalo, že skon některých z nich přišel náhle. A jejich vzkříšení se zdá být stále méně pravděpodobné.
Snad nejsmutnější byl náhlý konec Ženevy 2020, protože tam už bylo skoro vše připraveno, rozmáhající se pandemie koronaviru ale znamenala pro podobné akce stopku. To přineslo spoustu nákladů a skoro žádné příjmy, takže organizátorům rychle došly peníze, další ročník byl rovnou zrušen a akce byla na prodej. Vypadalo to na definitivní tečku, Ženeva 2021 ale ještě být může, jen ne taková, jakou ji známe.
Organizátoři, snad aby udrželi oheň pod kotlem, zkouší příští ročník přece jen uspořádat, myslet na klasickou formu by ale bylo naivní. Kolegům z Automotive News se ale dostaly do rukou dokumenty, které nabízí automobilkám účast na jakési profesionální formě, kdy by na třídenní akci mohli za přísných bezpečnostních opatření dorazit jen novináři z celého světa. Těm by pak byly odprezentovány novinky výrobců, kteří o takovou prezentaci mají zájem.
Vedení autosalonu pro takové připravilo několik balíčků v cenách od 150 tisíc švýcarských franků (3,7 milionu Kč) za možnost představit jedno auto maximálně 10 lidem, až po takový s cenou 750 tisíc franků (18,6 milionu Kč), kdy by bylo možné ukázat až čtyři auta až 100 lidem. Trochu nám to připomíná licitaci z České sody - jedna Eržika, jedenkrát, jedno sto a tak dále, ale budiž, je to zkrátka nabídka. Zatím se ale podle stejného zdroje nesetkala se zájmem jediného výrobce z celého světa.
A popravdě řečeno se tomu nedivíme. Jaký smysl by mělo pro kohokoli pořádat beztak online prezentaci v Ženevě za podmínek stanovených organizátory bývalého autosalonu v jeden ze tří stanovených dnů, když výrobce může uspořádat vlastní prezentaci kdekoli, kdykoli a pozvat na ni třeba 700 tisíc a nedělit se o pozornost s nikým? Pravda, asi jej vyjde dráže než na zmíněné peníze, pro automobilky ale bude klíčový dopad, dobře odprezentovaná novinka pro ně má cenu zlata. A když bude v jejich rukou, je úspěch pravděpodobnější.
Tušíme tedy, že příští Ženeva se neodehraje ani v této formě, momentálně tomu nepřeje nic. Otázka vzdálenější budoucnosti zůstává otevřená, ovšem s podobně nejasnou odpovědí.









Z dnešního pohledu je skoro neuvěřitelné, že se před pár léty konaly v Ženevě takovéto prezentace plné lidí. Něco takového dnes není možné a asi ani hned tak nebude. Foto: Autoforum.cz
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch