Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche Boxster E: elektrický roadster v detailech
25.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Zuffenhausenský výrobce sporťáků, SUV a otylých limuzín zveřejnil podrobnosti o prototypech elektrického sporťáku Boxster E. Co umí a co ne?
Porsche Boxster je stále jeden z nejlepších kompaktních roadsterů jaké si dnes můžete koupit. Je proslulý především svou ovladatelností a vyváženými jízdními vlastnostmi pramenícími mj. z uložení motoru před zadní nápravou. Zlí jazykové říkají, že Boxster je vyváženější a ovladatelnější než ikonické Porsche 911, ale my se spokojíme s tím, že se jedná o nejlepší benzínový roadster na teritoriu ještě „zaplatitelných“ zábavných aut.
Současný Boxster se již blíží konci svého životního cyklu, automobilka s ním ale ještě má jisté plány. Kdo by čekal odlehčování a navyšování výkonu ve stylu rozlučky jménem 911 GT3 RS 4.0, se v tomto případě hodně mýlí. Inženýři Porsche hodlají Boxster využít jako základ pro čistě elektrické prototypy, které by měly být prakticky využitelné v každodenním životě. Slovo prakticky raději zdůrazním, neboť v současné době podobný elektromobil neexistuje a s ohledem na limity současných akumulátorů ani existovat nemůže. A to do výčtu počítáme i jinak jízdně zajímavou Teslu Roadster S.
V tomto snažení Porsche zdatně podporují také dotace německé vlády v rámci programu rozvoje elektromobility v jednotlivých regionech spolkových zemí. Je zde zřejmé, že jsou to především ony dotace, které Porsche motivují k tak mohutnému zkoumání vcelku neperspektivních technologií. Společnost chystá rovnou trojici prototypů, kde první dva budou fungovat s klasickou koncepcí pohonu zadní kol, a třetí prototyp bude mít pohon všech kol.
Nyní ale již podrobnostem chystaných modelů. Prototyp Boxster E AWD by měl dle posledních informací, o které se s námi Porsche podělilo, mít dva elektromotory o celkovém výkonu až 180 kW (245 koní) a 540 Nm točivého momentu. V případě prototypu s pohonem všech kol budou totiž přítomny elektromotory pro každou poháněnou nápravu zvlášť. Zadní elektromotor spolu s nezbytnou elektronikou bude uložen v místech, kde je konvenčního Boxsteru umístěna manuální převodovka a výfukový systém. Přední elektromotor bude okupovat místo, kde bychom mohli běžně očekávat benzínovou nádrž o objemu 64 litrů.
Výkon obou motorů je distribuován mezi poháněné nápravy dle aktuální potřeby. Porsche se chlubí tím, že Boxster E s pohonem všech kol zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a jeho maximální rychlost je limitována na 200 km/h.
Prototypy s pohonem zadních kol budou jednodušší, což znamená přítomnost jediného elektromotoru a jedinou poháněnou nápravu (tu zadní, samozřejmě). Tyto modely tedy budou disponovat pouze jedním elektromotorem s výkonem 90 kW (121 koní) a točivým momentem 270 Nm nad zadní nápravou. Boxster E s koncepcí RWD bude zvládat stovku za 9,8 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 150 km/h.
Nyní ale k tomu, co je zatím žene všechny elektromobily do slepé uličky. Bateriové články prototypů Boxster E budou ve všech případech modely llithium-iron-phosphate s kapacitou 29 kWh (jejich hmotnost činí 341 kg a jde o ekvivalent přibližně 11 litrů benzinu v konvenčním autě). S těmito články nabízejí prototypy dojezd 170 kilometrů, což není mnoho, navíc jde o údaj odpovídající šnečí jízdě. Hlavní problémem je navíc u všech podobných koncepcí doba dobíjení článků. Porsche prohlašuje, že pro plné dobytí bude postačovat 9 hodin, což stále není málo. Tuto dobu ale lze dále zkrátit funkcí rychlého dobíjení (bližší informace zde nemáme).
Světlo světa tedy spatří další prototypy vozů, se kterými pravděpodobně nedojedete dále než na promenádu vašeho města a zpět k elektrické zásuvce vašeho domu. K tomu přidejme fakt, že modely Boxster E budou vážit výrazně více než konvenční modely (až 1 600 kg) a pravděpodobně tady máme opět několik zástupců slepé větve vývoje současných elektromobilů. Malé bezvýznamné plus je zachování všech úložných prostor Boxsteru a imitace zvuku motoru s výfukovým systémem skrze aktivní zvukový systém (ASS).




Porsche Boxster E zatím takto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 50 minutamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 2 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 3 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 5 hodinamiVyvíjíme spalovací superauto „lepší než Ferrari”, říká čínská automobilka. A ví, o čem mluví, její šéf s jedním Ferrari sám jezdi
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 11:30 - M.Z.
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB