Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche jako by dělalo vše pro to, aby si jeho bestseller koupilo co nejmíň lidí
20.7.2021 | Petr Prokopec
Nepředpokládáme, že by tomu tak skutečně bylo, je ale těžké zbavit se toho dojmu. Druhé SUV dostalo namísto nové generace druhý facelift a nemáme pocit, že by mu vizuálně pomohl.
V roce 2014 představilo Porsche své druhé SUV. Od té doby se Macan stal stěžejním modelem značky ze Zuffenhausenu, neboť celkově bylo prodáno již přes 600 tisíc exemplářů. Důležité také je, že pro zhruba 80 procent zákazníků šlo o první kontakt s německou automobilkou. Kromě toho Macan přivábil daleko více žen, třeba v Číně, což je pro toto SUV největší trh, má něžné pohlaví na celkových registracích zhruba 60procentní podíl. Je tedy evidentní, že Porsche s tímto modelem zasáhlo střed terče.
Člověk by tedy čekal, že v případě tak důležitého modelu neponechá nic náhodě a přijde včas s novou generací, která zákazníky znovu chytne u srdce ještě lepší technikou a atraktivnějším, moderním designem. Ale nestalo se a Porsche s Macanem zachází podobně jako Fiat s Puntem či modelem 500 - bestseller, nebo ne, nová generace nebude.
Po obvyklém faceliftu zpřed pár let tak Němci přichází s druhým faceliftem, který bychom nehodnotili jako povedený. Zejména přehršel černé na přídi vypadá zvláštně, byť v závislosti na verzi má trochu jiné pojetí. Mluví se navíc o tom, že jediný skutečný nástupce Macanu bude elektrický, což by podobnost s kroky Fiatu dokonalo. Také ten po letech přílišného prodlužování života starého modelu 500 přišel výlučně s elektrickým nástupcem, který se ale prodává velmi mizerně a 14 let starý předchůdce jej prodejně násobně překonává. Pokud půjde Porsche stejnou cestou, dočká se nejspíše velmi podobného výsledku, třebaže jeho zákazníci nejsou tak cenově senzitivní.
Ale zpět k samotnému faceliftu, který přináší už jen základní variantu a verze S a GTS. Turbo tedy z nabídky vypadlo - zda dočasně či napořád, uvidíme časem, ale hovořilo se už dříve o první možnosti. Základ tedy nadále disponuje přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem, jeho výkon vzrostl z 245 na 265 koní. Ty přenáší na všechna čtyři kola dvouspojková automatická převodovka PDK, která je jedinou volbou pro celé portfolio. U nejlevnější verze pak stojí za 6,2sekundovou akcelerací a nejvyšší rychlostí 232 km/h, stejně jako za průměrnou spotřebou, jenž byla vypočítána na 8,7 až 8,8 litru na 100 kilometrů.
Macan S i GTS oproti tomu již počítají s 2,9litrovým šestiválcem biturbo, jenž produkuje 380 nebo 440 koní. Sprint na stovku se tak odehraje za 4,6 sekundy, respektive již za 4,3 s, zatímco maximálka činí 259 km/h, resp. 272 km/h. GTS přitom výkonem i dynamikou vyrovnává dosavadní provedení Turbo, i proto má být jeho trvalou náhradou.
Porsche nicméně nezapracovalo jen na motoru, ale i na podvozku. Systém PASM byl proto překalibrován a pro verze S a GTS je k dispozici již v základu. Druhé zmíněné provedení k tomu navíc přihazuje vzduchové měchy snižující podvozek o 10 milimetrů blíže k zemi. Zavěšení je pak dále o 10 procent tužší vpředu a o 15 procent vzadu. A pokud zákazník zvolí ještě paket GTS Sport, může počítat i s 21palcovými koly nebo vektorováním točivého momentu.
Co se vizuálních změn týče, auto dostalo zejména zmíněnou přepracovanou příď, která vydá jako pes s koženým náhubkem či něco takového. Dále došlo na přepracování LEDek pro denní svícení a spodní části nárazníku. Boční panely pak mohou dostat třídimenzionální texturu, zatímco dozadu se nastěhoval trochu vyšší difuzor, jenž se roztáhl i do šířky a vyžádal si zvětšení koncovek výfuků. Trochu jinak vypadá pás zadních světel a změnou prošla i paleta barev (14 odstínů) a litých kol (7 designů).
Ani v interiéru nejsou změny bez kontroverze. Na jednu stranu se Macan napodruhé zbavil poněkud humpolácky velkého voliče jízdních režimů, na tu druhou ale přišel o ovládání tlačítky ve prospěch dotykových plošek s haptickou odezvou, které známe už od dob Panamery. Další novinky souvisí s přeorganizovanou výbavou. Standardem je totiž 10,9palcová obrazovka multimédií, jejichž součástí je navigace či funkce Apple CarPlay. Objednávkové knihy se pak již rozevřely, na samotné vozy ovšem zákazníci budou muset vyčkat do října. Tedy v Evropě, v USA se dočkají až zkraje příštího roku.
Porsche Macan S se dočkalo výkonu vyššího o 26 koní... Foto: Porsche
...zatímco verze GTS posílila dokonce o 60 koní. Foto: Porsche
Pro GTS mohou zákazníci zvolit i GTS paket, jenž přiváží třeba 21palcová litá kola nebo sadu Sport Chrono. Všechny verze ale podle nás vypadají hůř než dosud, zejména pak zepředu. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 9 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva