Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche Macan 2014 plně odhaleno, umí jet až 266 km/h
20.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ne snad, že by existenci Porsche Macan do této chvíle provázela nějaká velká tajemství, po dnešku jsou ale minulostí i všechna ta malá.
Stává se dnes jen velmi zřídka, aby jakákoli významná automobilová novinka nebyla v momentě své premiéry známou neznámou, veřejným tajemstvím nebo čímkoli, co je možné definovat podobnými slovy. Porsche Macan rozhodně není výjimkou, i když „upoutávkovou aktivitu” automobilky lze označit za ještě vcelku tajemnou. Auto jsme sice mohli vidět na rozličných videích, slyšet jeho zvuk nebo se pokochat spoustou fotek, přímo Porsche ale nikdy neukázalo vůz celý, ani neodhalilo jeho technické detaily. Jenže o co se nepostaral sám výrobce, to zajistily úniky - fotky i klíčové specifikace jsme tak už mohli spatřit před nějakým časem.
Dnešní oficiální premiéra na autosalonu v Los Angeles tedy nepřináší nic dramaticky nového, spíše lepší snímky, dílčí technická upřesnění a ve výsledku tak dosud nejcelistvější pohled na auto, které německá automobilka vnímá jako klíčové pro naplnění svých budoucích prodejních cílů. Máte-li zájem jej blíže poznat s námi, další řádky jsou vám k dispozici.
Začneme-li u vzhledu, můžeme hned také skončit větou, kterou už jste jistě mnohokrát slyšeli - tohle je malý Cayenne. Porsche by asi bylo raději, kdybychom jeho novince říkali „pětidvéřový sporťák”, přes patrně nenulový sportovní talent vozu je ale zřejmé, že jde zkrátka o kompaktní SUV vyzpytatelných tvarů i detailů. Zejména v zákoutích přídě se Porsche s kreativitou nepřetrhlo a předem neokoukaně působí spíše záď s užšími světlomety s inovativnější vnitřní grafikou. Interiér můžeme okusit zatím díky jediné fotce, ani tady ale není mnoho co řešit - veškeré novější modely značky až po nový Cayman sázejí na velmi podobnou architekturu, ergonomii, elektroniku...
Nechápejte nás špatně, předvídatelnost není nutně špatná vlastnost, s jejím vnímáním už se ale musí vypořádat každý sám. Předvídatelné byly ostatně i rozměry vozu, které činí 4 699 mm na délku, 1 923 mm na šířku a 1 624 mm na výšku. Pokud vás zajímá srovnání s Cayennem, pak je „macánek” o 146 mm kratší, 16 mm užší a a 82 mm nižší. O vysloveně malé SUV tedy rozhodně nejde a pokud marně tápete nad předchozí narážkou na vyzpytatelnost, nezapomeňte, že nové Porsche není tak úplně nové, je do značné míry odvozené od sesterského Audi Q5. Ve srovnání s ním ale jeho karoserie stejně velká není - Macan je o 70 mm delší, o 24 mm širší, ale o 30 mm nižší.
Spřízněnost s Q5 se pochopitelně projevuje také u techniky, konkrétně u podvozku, i když také tady se novinka snaží odlišit. Dvojitý lichoběžník vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu zůstává, také rozvor náprav je totožný. V případě rozchodu ale Porsche hraje na notu větší stability, když vepředu je o 35 a vzadu o 36 mm širší. Automobilka také slibuje jiné naladění, ať už jde o geometrii, nastavení variabilních tlumičů (standard) nebo vzduchového odpružení (příplatek). To všechno má dělat z Macanu nejagilnější SUV své třídy, ale říká to zatím jen Porsche...
Situace pod kapotou byla do značné míry známá předem, a tak překvapí jen ty, kteří se dosud o tento model nezajímali. To nás pochopitelně nepřinutí „vybalit” na vás cokoli méně než vše a začít můžeme u nejslabšího, v Evropě ale pravděpodobně také nejprodávanějšího Macanu S Diesel. Ten má ve svých útrobách naftový motor 3,0 V6 s dvojitým přeplňováním, který se stará o výkon nejvýše 190 kW (258 koní). Posílán je pochopitelně na kola obou náprav přes sedmistupňovou automatickou převodovku se dvěma spojkami, tato konfigurace pohonu je ostatně vlastní všem verzím bez rozdílu. Ve spojení s technikou Dieselu zajišťuje autu akceleraci na stovku během 6,3 sekundy (6,1 sekundy s paketem Sport Chrono) a maximální rychlost 230 km/h. Papírová kombinovaná spotřeba se bude pohybovat mezi 6,1 a 6,3 l nafty na 100 km v závislosti na specifikaci.
Pokud byste zatoužili po vyšším výkonu, s naftou to zatím nepůjde, sáhnout budete muset po Macanu S. Ten má pod kapotou benzinový motor 3,0 V6 s dvojitým přeplňováním, který se stará o výkon až 250 kW (340 koní). S ním auto sprintuje na stovku za 5,4 s (5,2 s), maximální rychlost jest 254 km/h. Kombinovaná spotřeba pak má činit 8,7 až 9,0 litru benzinu na 100 km.
Na vrchol nabídky se pak zařazuje Macan Turbo s jednotkou 3,6 V6 twin-turbo generující až 294 kW (400 koní) výkonu. Akcelerace na stovku se díky tomu dostane už pod 5 sekund (4,8 resp. 4,6 s), maximálka 266 km/h snad též neurazí. Spotřeba 8,9 až 9,2 litru benzinu na 100 km pak spíše rozesměje, za tohle množství paliva bude jezdit se 400koňovým, těžkým SUV opravdu jen málokdo.
Pokud byste chtěli ještě více, máte smůlu, nic lepšího zatím Porsche neslibuje (ale na takový Macan Turbo S bychom si skoro vsadili...), na opačném spektru nabídky ovšem můžeme očekávat dvě další motorizace. Auto totiž dostane hned dva čtyřválce, benzinový a naftový, pochopitelně s přeplňováním. Benzin bude dávat okolo 280 koní, diesel něco kolem 200, což nezní marně, přesto to potvrzuje „sociální statut” vozu v nabídce Porsche - půjde o vůbec první čtyřválcové modely od roku 1995, kdy se zavřela voda nad nepříliš úspěšným typem 968.
Vrátíme-li se zpět k současné realitě, pak zmíněné modely budou vyjíždět na 18- nebo 19palcových kolech (Turbo) s pneumatikami o šíři 235 vpředu a 255 vzadu, za příplatek budou pochopitelně k mání i větší. Ačkoli do prodeje se dostanou až v dubnu 2014, ceny jsou známé už teď, alespoň ty německé. Macan S Diesel i Macan S přijdou nejméně na 57 930 Eur (cca 1,56 milionu Kč), na Turbo si pak musíte připravit alespoň 79 826 Eur (cca 2,16 milionu Kč). Pokud se k německé novince dozvíme něco dalšího, informovat vás o tom určitě neopomeneme...












Nové Porsche Macan už je venku v plné parádě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 4 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejčtenější články
Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
3.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva