Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche navzdory dosavadnímu fiasku přestalo přijímat objednávky na další spalovací modely, náhradu nemá
5.9.2025 | Petr Prokopec
Tento krok automobilka dlouho plánovala, přesto ti soudní z nás doufali, že jej ve světle dosavadního elektrického fiaska ještě přehodnotí a zkusí na to jít jinak. Jenže vedení automobilky je zjevně nepoučitelné.
Lohner-Porsche byl vůbec prvním masově vyráběným elektromobilem na světě. I když slovo „masově“ je poněkud přehnané, v letech 1900 až 1906 bylo prodáno jen něco přes 300 kusů. Ferdinand Porsche se tím ovšem poprvé zapsal do automobilové historie. V době premiéry mu bylo pouhých pětadvacet let a za sebou měl jen večerní studium na vídeňské univerzitě, mimo to mu větší technické zkušenosti chyběly. Od mala ovšem vykazoval nejen talent, ale hlavně nemalý zájem o elektrifikaci.
Možná odtud pramenila dřívější touha německé automobilky co nejrychleji přesedlat na auta s bateriovým pohonem. Oliver Blume, který je v jejím čele, pak sice má titul v mechanickém inženýrství, nicméně z 30 let, které strávil u koncernu Volkswagen, většinu doby zastával manažerské pozice. Nejspíše mu tedy nedošlo to, co zakladatel Porsche zjistil už před víc než 100 lety, a na čem se dodnes v principu mnoho nezměnilo. Tedy že elektromobilita má značné limity. Proto nakonec přesedlal na spalovací pohon, se kterým se následně do historie zapsal ještě několikrát.
Něco takového se Blumemu zřejmě povede též, ovšem v souvislosti s tím, že jednu z nejziskovějších automobilek světa skoro přivedl na buben. I proto již měly rodiny majitelů začít s hledáním jeho nástupce. Toho pak čeká možná nejhorší práce na světě, neboť bude muset z černé udělat bílou, a to ve velmi krátké době. Čím déle pak navíc Blume zůstane na svém místě, tím větší požár nový manažer bude muset hasit. Britský Autocar totiž potvrdil to, o čem se už chvíli v našich kruzích mluvilo - že Porsche přestalo přijímat objednávky na Boxster a Cayman.
O překvapení se nejedná, konec sporťáků s motorem uprostřed byl poprvé oznámen už před pár lety, kdy automobilka uvedla, že je nahradí elektromobily. Jenže po fiasku Taycanu a Macanu se začalo mluvit o tom, že Porsche by si tento krok mohlo ještě rozmyslet. Mnoho jistot totiž automobilce nezůstává, zvláště když nadšení není spojené ani s hybridní verzí 911. Zatím to ovšem vypadá, že Němci touží po pořádné ráně do zdi. A když se jim to nepovedlo poprvé, chystají další pokus.
Kolegové naznačují, že Porsche má nyní tolik objednávek, že výrobu ukončí až v průběhu příštího roku, což by samo o sobě mohlo být dobrým vodítkem k tomu výrobu neukončit. Stejně tak dodávají, že spekulace o prodloužení jejich životního cyklu až někdy do konce dekády již byly vyvráceny výše postavenými manažery. Jenže když si uvědomíme, k jakým změnám za posledních pár měsíců došlo u koncernu Stellantis, pak vše ještě není ztraceno. Skutečně bude totiž stačit, aby místo Blumeho dorazil někdo s otevřeným hledím a Boxster i Cayman se mohou vrátit i do Evropy.
Takový krok by pochopitelně znamenal určitou investici, ale ne zase takovou - tyto sporťáky totiž ze starého kontinentu zmizely jen kvůli balíku vesměs nesmyslných elektronických požadavků. Porsche ale v té době jelo na vlně elektrické euforie, pročež jejich nasazení už neodkleplo. Jenže pokud mu začne téct do bot ještě víc než nyní... Tohle může nabrat ještě různé směry, v tuto chvíli ale automobilka se spalovacím Boxsterem a Caymanem nepočítá. A místo nich má dorazit jen bratr tohoto velmi podivného Audi, který snad nemůže být úspěšný, ani kdyby začaly z nebe padat trakaře.






Boxster a Cayman to zjevně mají „za pár“. Po čem ale poté nadšenci u značky mohou sáhnout? Maximálně po 911 Carrera T či vrcholném GT3. Na ikonického výrobce sportovních aut je to opravdu tristní. Foto: Porsche
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží 08:00
- Petronas Honda: Velké změny se blíží včera 16:00
- Konec Michaela Rinaldiho v MS-Superbike včera 14:51
- Kdy bude Bulega testovat Ducati MotoGP? včera 09:43
- Zbude jedno místo pro Salače? 27.10.2025
Nejnovější články
Prodeje v Evropě dál táhnou spalovací motory, má je 84 procent nových aut. Úspěch elektřiny visí na 4 zemích, Tesla přišla o 40 procent zákazníků
před 2 hodinami
Západní automobilka si koupila čínské Porsche za cenu Octavie a rozebrala ho na díly, aby zjistila, čemu se nemůže vyrovnat
před 4 hodinami
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.28. 20:58 - M.Z.
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
