Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche stanovilo nový rekord luxusních sedanů na nejnáročnějším okruhu světa. Značka tají, o jaký model přesně jde
16.7.2024 | Petr Prokopec
Je to zvláštní, ale v celé tiskové zprávě a všech souvisejících uvolněných materiálech nenajdete jedinou konkrétní zmínku o tom, jaký vůz rekord vlastně zajel. Že jde o Panameru, je jasné, ale o jakou?
V roce 1998 se Titanic stal proti všem očekáváním vůbec prvním filmem v historii, který překonal metu jedné miliardy dolarů utržených v pokladnách kin. Tento počin mu zabral 74 dní, přičemž na další snímek (Návrat krále, tedy závěr trilogie Pán prstenů), který se mohl chlubit něčím takovým, se čekalo dalších pět let. Od té doby se ale doslova protrhla stavidla a filmů, které se staly miliardovými, dnes máme již čtyřiapadesát. Přičemž u řady novinek se již dopředu počítá s tím, že daný mezník překonají rovněž, jinak nebudou považovány za úspěšné. A protože existuje už šest dokonce dvoumiliardových hitů, není nakonec ani tato meta nyní něčím výjimečným.
Přesunout se můžeme k automobilové branži, která prošla stejným vývojem, jen v rámci výkonu, dynamiky a časů z okruhů. Není tomu ještě tak dávno, když byl výkon 300 koní považován za cosi výjimečného, co bylo spojené pouze se světem supersportů. Stejně jako sprinty na stovku pod 5 sekund. Či kolo na Ringu pod 8 minut. Nicméně dnes je možné na oněch 300 koní vyladit i litrový tříválec, který, pokud se při tom nerozpadne, zvládne běžný kompakt dotlačit na stovku za necelé 4 sekundy. U supersportovních aut jsme ale již ve zcela jiných sférách, výkony se stále častěji blíží tisícovce koní, hypersporty tuto metu skoro dvojnásobně překonávají.
V případě časů ze slavné i obávané Nordschleife jsme pak stále častěji blíže k 7 minutám v rámci, řekněme, masovější produkce, zatímco ta specifičtější se dávno posunula pod tuto mez a pomalu se sune k 6 minutám. Začíná tak být stále těžší nadchnout časem z nejnáročnějšího okruhu světa, nikdy bychom ale neměli zapomínat na kontext. Na první pohled je tedy nový rekordní čas Porsche Panamera třetí generace v podobě 7 minut a 24,17 sekundy, který je o 5,64 sekundy lepší než u předchůdce, neohromující. Je ale třeba říci, že jde o nejrychlejší luxusní sedan, který se po Ringu kdy prohnal.
Vůz tedy jen o pár sekund zaostal za časem BMW M4 CS, které je odlehčeným, pro pravidelné okruhové využití upraveným sportovním kupé. A i když M3 a M4 ušly se svými posledním generacemi další kus cesty směrem ke každodenní použitelnosti, pořád to nejsou bůhvíjak příjemná cestovní auta ani ve svých standardních provedeních, natož pak jako CS. Panamera je vedle toho opravdu pohodlný luxusní kočár, tímto pohledem jeho čas zcela mimořádný je.
Pozoruhodné ovšem je, že vlastně nevíme, jaké auto ho přesně dosáhlo. Automobilka o tom v uvolněných materiálech vůbec nemluví, zřejmě ale půjde o zatím neodhalené Turbo S E-Hybrid, tedy o model, který bude párovat čtyřlitrový osmiválec s elektromotorem. Celkově by pak měl nabídnout přes 700 koní, s nimiž stovku jistě zvládne pod 3 sekundy. Něco takového je ve spojení se čtyřdveřovým liftbackem takové míry pohodlí pořád něco mimořádného.
Jinou věcí je, že dosavadní Panamera Turbo S, tedy nehybridní verze s výkonem „jen” 630 koní, zajela Ring už před čtyřmi roky za 7 minut a 29,8 sekundy, v tomto ohledu je novinka dál jen o malý kousek. Hybridní kila navíc si zkrátka vybírají svou daň. To dobře ví i sám výrobce, který možná i proto raději neupřesnil, o jaké provedení jde. Čímž jistě sleduje i jiné zájmy - obestřít nový rekord rouškou tajemna mu přihraje víc pozornosti, než jakou by si jinak zasloužil.





Zatím nebylo upřesněno, jaké provedení dosáhlo na Ringu času 7:24,17. Vůz nicméně dostal do vínku doplňkový karbonový aerokit, stejně jako pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 obuté na 21palcových kolech. Na obojí pěl testovací jezdec Lars Kern velkou chválu, stejně jako na podvozek Active Ride, jenž Panameru mění v „luxusní sedan s jízdními vlastnostmi sporťáku“. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejčtenější články
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Kúpa jazdeného Audi A6 45 TDI quattro Sport VS Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line 11.03. 08:48 - otiscavin
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
