Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední facelift se Tesle vážně „povedl”. Model 3 je teď slabší, těžší a o desítky km/h pomalejší
14.9.2023 | Petr Prokopec
Nedá se říci, že by trojka s modernizací zrovna zkrásněla, ale vzhled ať každý posoudí sám. Pozoruhodné je, že auto se s modernizací technicky stalo horším, a to v několika podstatných ohledech.
S pojmem „facelift“ je logicky spojována modernizace či vylepšení toho kterého vozu. Jinak by ostatně pomalu ani neexistoval důvod, aby se k němu výrobci vraceli. Během první fáze životního cyklu navíc dochází k vychytání porodních bolístek, zatímco s tou druhou býval spojován i výrazný pokles cen. Na ten začalo docházet hlavně ve chvíli, kdy na vrata showroomů již prakticky klepala nová generace. Pár měsíců před ukončením výroby tak představovalo tu nejlepší možnou dobu na koupi zcela nového vozu. Takový byl totiž obvykle vrcholem toho, co šlo v rámci evoluce použité technicky nabídnout - maximálně kvalitní, doladěný, a proto často pomalu bezporuchový.
Zaběhnutá praxe se nicméně začala měnit ve chvíli, kdy zákonodárci přiložili pod kotlem s regulací. Na palubu mnoha aut se tak začaly stěhovat nové technologie bezpečnostního či anti-emisního charakteru. U těch benzinových se v poslední době jednalo o implementaci filtru pevných částic. Zatímco však úřady nejspíše z daného kroku byly potěšené, o zákaznících se to již říci nedalo. Komponent zahrnující mimo jiné i vzácné kovy totiž logicky zvedl cenu. Nahoru šla ovšem lehce i spotřeba, zatímco výkon se vydal opačným směrem.
Lze tedy mluvit o vylepšení? Tím si nejsme tak jisti, minimálně ne z uživatelského úhlu pohledu. Pokud tedy kupříkladu toužíte po Škodě Superb, a nevíte, zda si počkat na novou generaci, pak minimálně v rámci motorového prostoru je stávající provedení tím lepším. U přeplňovaného dvoulitru je totiž ještě možné počítat s 280 koňmi. Tak vysoko se ale nástupce zjevně nedostane, Škoda totiž uvedla, že vrcholem bude plug-in hybrid s 272 benzin-elektrickými poníky na kontě. V kombinaci s vyšší hmotností pak bude novinka v oblasti dynamiky skutečně zaostávat.
U spalovacích aut něco takového v posledních letech nepřekvapí, zaskočit ale může podobný „downgrade“, kterým s faceliftem prošel Model 3 od Tesly. Pikantní je už fakt, že nejvyšší rychlost všech dostupných variant výrazně klesla, nyní je omezena jen na 201 km/h. Přitom ještě u modelového roku 2023 jste mohli počítat s 225, 233 či 261 km/h, a to v závislosti na zvoleném provedení. Nyní je ale jedno, zda jde o zadokolku nebo čtyřkolku, omezovač zasahuje vždy v 201 km/h. A vlastně jen o trochu výše než u konkurence, která povětšinou majitelům zakazuje rozlet na více než 180 km/h.
Co přesně za snížením maximálky stojí, není jasné, sázíme ale na úsporu nákladů. Nejde navíc o jediný posun směrem k horšímu. Kolegové z Auto Evolution se nyní dostali ke kompletním technickým datům, jenž dokládají, že dolů nezamířila jen maximálka, ale rovněž výkon. A naopak výš zamířila hmotnost. Nic z toho nelze označit za pozitivní.
Základní Model 3 s pohonem zadních kol tak nově disponuje 264 koňmi namísto předchozích 283, zatímco u verze se dvěma elektromotory lze očekávat 450 místo 500 koní. O vrcholném provedení Performance zatím nepadlo ani slovo, nicméně již rozdíl níže postavených modelů je pozoruhodný. Zvláště u čtyřkolky. Ve finále tak zjevně může klientela počítat také s horším zrychlením.
Se zhoršením akcelerace lze počítat u celého portfolia, a to nikoli jen kvůli poklesu výkonu. Hmotnost totiž pro změnu zamířila nahoru, a to o zhruba 8 kil u zadokolky a o 6,8 kg u čtyřkolky. Máme zde tedy opravdu „povedenou” modernizaci. Jakkoli nepochybujeme, že fanouškům značky to bude jedno, pokud nad tím rovnou nebudou jásat.



Faceliftovaný Model 3 u nás startuje na 1 053 990 Kč, což na poměry elektromobilů není zase tak moc. S modernizací ale nabízí paradoxně méně než dříve. Foto: Tesla
Zdroje: Tesla, Auto Evolution
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnesNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 8 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 9 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 11 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
dnesSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva