Ford po požárech zastavil prodej své poslední naděje na snížení emisí, pomoci musí jiní

S potenciálně příliš vysokými průměrnými emisemi CO2 prodávaných se dnes potýká každý výrobce, Ford ale měl svou naději. Teď už ji nemá a hrozil mu emisní debakl, proto musel požádat o pomoc konkurenty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford po požárech zastavil prodej své poslední naděje na snížení emisí, pomoci musí jiní

15.10.2020 | Petr Prokopec

Ford po požárech zastavil prodej své poslední naděje na snížení emisí, pomoci musí jiní

/

Foto: Ford

S potenciálně příliš vysokými průměrnými emisemi CO2 prodávaných se dnes potýká každý výrobce, Ford ale měl svou naději. Teď už ji nemá a hrozil mu emisní debakl, proto musel požádat o pomoc konkurenty.

O přísnějších limitech emisí CO2 pro letošní rok se zmiňujeme pravidelně. EU od ledna letošního roku vyžaduje od výrobců, aby 95 procent jejich produkce dosáhlo průměrných emisí 95 gramů CO2 na kilometr. Jakkoliv je zde ovšem ona pětiprocentní úlitba, která navíc bude po Silvestrovské půlnoci zrušena, automobilky již nyní mají problém, aby se do daných mantinelů vešly. Jednou z nich je i Ford, který měl přitom ještě na počátku roku k limitu dobře nakročeno a byl od něj vzdálen méně než 1,4 gramu.

Modrý ovál nicméně nedojel na koronavirus, nýbrž na vůz, na který nejvíce spoléhal. O splnění emisního limitu se měla postarat plug-in hybridní Kuga, která byla úspěšná. Jen ve druhém čtvrtletí letošního roku totiž měla na celkových registracích tohoto SUV 51procentní podíl. Ford tak měl logický důvod předpokládat, že za pomoci udávaných 29 gramů CO2 na kilometr se k přísnějšímu emisnímu limitu skutečně dostane. Zatímco však ještě v půli roku slavil, později přišla ledová sprcha.

Respektive mluvit bychom měli o pravém opaku, tedy až příliš horké lázni. Plug-in hybridní Kuga byla totiž stažen z prodeje kvůli problémům s přehříváním bateriového paketu. Tyto potíže u některých vozů vedly k samovznícení, a tak zatím ani není jasné, kdy dojde k opětovnému zahájení prodejů. Ford navíc musel vyhlásit svolávací akci, kvůli níž musí do servisů všech 20 808 prodaných exemplářů. A jejich majitelé až do odvolání nesmí dobíjet baterie.

Ford již přišel s kompenzacemi pro zákazníky, samotnou automobilku ale více trápí něco jiného. Kvůli zastavení prodejů se aktuálně od emisního cíle vzdaluje, místo toho, aby se mu blížila. Kvůli tomu jí hrozí vysoké pokuty ze strany EU a Kuga už nepomůže, takže dojde na v podstatě jediné možné východisko vyjma placení pokut. A to je vstup do jakéhosi emisního kartelu, kdy jiná automobilka na oko sloučí své prodeje s Fordem, celkový průměr splní požadavky EU a Fordu některý z konkurentů fakticky prodá svůj lepší než nezbytný výsledek.

Oznámení tohoto kroku přichází jen pouhých několik dní poté, co Renault uvedl, že otevírá právě onen emisní kartel, a tak lze předpokládat, že k dohodě došlo právě mezi těmito dvěma firmami. Francouzská automobilka tak nejspíše bude Fordu tahat trn z paty způsobený jeho hořícím autem - čeho se v letošním roce ještě nedočkáme...


Ford po požárech zastavil prodej své poslední naděje na snížení emisí, pomoci musí jiní - 1 - Ford Kuga PHEV 2020 zastaveni prodeje 01Ford po požárech zastavil prodej své poslední naděje na snížení emisí, pomoci musí jiní - 2 - Ford Kuga PHEV 2020 zastaveni prodeje 02Ford po požárech zastavil prodej své poslední naděje na snížení emisí, pomoci musí jiní - 3 - Ford Kuga PHEV 2020 zastaveni prodeje 03
Prodeje plug-in hybridního Fordu Kuga, s jehož pomocí chtěla značka splnit emisní limit, musely být zastaveny kvůli požárům. Modrému oválu tak nezbývá než za papírové snížení průměrných emisí CO2 platit jiným. Foto: Ford

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše