Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu

Je to konec jedné éry, která trvala déle než tři dekády, její další pokračování se ale neslučuje s představami těch, kteří diktují podobu současného světa. Je svým způsobem zázrak, že se dožil až letošního roku, tím ale jeho pouť životem končí, teď už definitivně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu

10.7.2022 | Petr Miler

Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu

/

Foto: BMW

Je to konec jedné éry, která trvala déle než tři dekády, její další pokračování se ale neslučuje s představami těch, kteří diktují podobu současného světa. Je svým způsobem zázrak, že se dožil až letošního roku, tím ale jeho pouť životem končí, teď už definitivně.

Bavorská automobilka je jednou z mála, které výslovně odmítají skončit s motory na benzin a naftu a nemají problém hovořit ani o tom, že chystají novou generaci osmiválců. To je v roce 2022 fascinující, ani to ale neznamená, že by se BMW netýkal už léta trvající tlak na minimalizaci spotřeby paliva resp. emisí CO2. S tím si zejména velké a objemné motory netykají, a tak aspoň některé musí přece jen z kola ven.

Nejnovější obětí se stal motor 6,6 V12 se dvěma turby, který v případě mnichovské značky v posledních letech sloužil už jen pod kapotou BMW M760Li. Právě to mělo ale letos definitivně skončit, byť u nás jsme se s ním museli rozloučit již na konci roku 2020. Firma jej nicméně i v prvním letošním pololetí dále držela v nabídce na Středním Východě, v Asii nebo v USA. Teď už jej ale nekoupíte na žádném z těchto míst.

Nová generace řady 7 už totiž motor V12 nemá a mít ho nebude. A ta současná se přestala vyrábět. Fanfáry na rozloučenou s dvanáctiválci ale nečekejte, automobilka pouze ústy šéfa divize BMW M boss Franka van Meela oznámila v De Nationale Autoshow nizozemského rádia BNR (van Meel je Nizozemec, ale to jste si asi domysleli i bez nás), že s letošním červnem skončila výroba dvanáctiválcových motorů právě pod taktovkou jím řízené divize. A žádný další V12 od BMW už nemáme čekat.

Docela potichu se tak uzavřela jedna éra, která odstartovala skoro přesně před 35 léty, v únoru 1987. Tehdy BMW ukončilo veškeré spekulace a oznámilo, že skutečně chystá model 750i osazený dvanáctiválcem. Pohonná jednotka tehdy z pětilitrového objemu produkovala 300 koní. V případě dosavadního agregátu můžeme mluvit o 6,6litrovém objemu, dvou turbodmychadlech, 610 koních výkonu a 850 Nm točivého momentu. Limuzína osazená dále pohonem všech kol a osmistupňovým automatem s tímto motorem zvládal zrychlit z klidu na stovku již za 3,6 sekundy, zatímco její maximum leželo na obligátních německých 250 km/h, pakliže jste si nepřiplatili za omezovač na 305 km/h.

Sluší se už jen dodat, že byť BMW jako značka s dvanáctiválci končí definitivně, jakožto koncern ještě jeden ve výrobě zachová. Nejde však o jednotku určenou mnichovským vozům, nýbrž těm britským. Jde o 6,75litrovou jednotku, která pohání modely Phantom, Cullinan nebo Ghost.


Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 1 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 01Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 2 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 02Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 3 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 03Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 4 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 04Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 5 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 05Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 6 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 06Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 7 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 07Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 8 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 08Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu - 9 - BMW 760 Li 2022 V12 konec 09
Dvanáctiválcové motory byly nezřídka spojeny s exkluzivními provedeními BMW řady 7, jako je toto. Teď už je s nimi konec, BMW potvrdilo, že s koncem června vyrobilo poslední nový dvanáctiválec 6,6 a jiným na něj nenaváže. Foto: BMW

Zdroj: De Nationale Autoshow

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše