Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1R oficiálně odhalena, po silnicích chce jezdit 300 km/h
30.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle je on, v celé své kráse. První silniční sporťák česko-slovenského původu, který se snad dočká více než pár jednotek vyrobených kusů.
Když se řekne Praga, většina mladších lidí si představí leda cizojazyčné označení českého hlavního města nebo nějaký ten nákladní automobil či autobus z druhé poloviny minulého století. Faktem ale je, že v dobách dávno minulých, ještě před druhou světovou válku, tato značka vyráběla nejprodávanější osobní auta v Československu a i tehdejší modely dnes gigantické Škody ji pouze následovaly.
Tato doba je ale dávno pryč. Poslední osobní silniční vůz Praga sjel z výrobních linek krátce po válce a po dalších 68 let žádný takový nevznikl. Značka se dočkala své renezance až v posledních letech, kdy s docela jinými majiteli i zázemím vytáhla na světlo světa okruhový vůz R1 a od začátku slibovala jeho silniční verzi. Mohla by to být po dlouhé době nejen první silniční Praga, ale také první vůz české nebo slovenské provenience, který by mohl do provozu a mohl by si říkat sporťák. Jenže víme, jak to s dosavadními pokusy dopadlo, i proto jsme měli své pochybnosti.
Teď už snad pochybovat netřeba. Nedávno Praga odhalila alespoň střípky modelu R1R, jehož celou podobu jsme vám neoficiálně mohli ukázat již včera. Teď tu máme oficiální fotografie a informace a máme pocit, že tahle malá bestie by se vám mohla vrýt pod kůži.
Automobilka ji od začátku prezentuje jako vůz s některými parametry srovnatelnými s Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo, od stejné chvíle je ale jasné, že půjde o auto z docela jiného vrhu. Ač se bude jednat o také silniční stroj, z jeho povahy je zřejmá jeho okruhová nejen minulost a ve výsledku se zdá být spíše něčím jako Radicalem, ačkoli možná ne až tak... radikálním. I tak jde ale jistě o nekompromisní stroj stavící hlavně na nízké hmotnosti a velikosti vůbec, špičkové aerodynamice a mnoha dalších řešeních blízkým spíše závodním než silničním automobilům.
Ačkoli vůz má po premiéře, detailní technické specifikace vám zatím nabídnout nemůžeme. Praga se pochlubila jen tím, že vůz váží okolo 680 kilogramů a o onen poměr výkonu k hmotnosti jako u Veyronu či Enza se stará 400koňový čtyřválcový turbomotor původem od Renaultu. Jeho výkon míří na zadní kola přes šestistupňovou sekvenční převodovku.
Pochopitelně, spousta částí je podobných okruhové verzi, je tu ale i spousta odlišností. Na jednu stranu je tu tedy vozu celokarbonová samonosná konstrukce, motor je ale kvůli zlepšení jízdních vlastností v běžném provozu zabudován v nosném rámu. Změnila se tak celá zadní část, ale nejen ta - i mnohé další detaily jsou upraveny třeba kvůli lepšímu přívodu vzduchu k chlazení, neboť se počítá s pomalejším pohybem po běžných silnicích.
Zase tak pomalý ale být nemusí. I s kompromisním nastavením podvozku, který by měl zvládat i často nekvalitní české silnice, bude tohle auto rychlé jako čert. O akceleraci Praga nehovoří, maximální rychlost se ale má pohybovat v rozmezí 270 a 300 km/h. České auto jedoucí 300 km/h, to jsme tu ještě neměli.
Další technické parametry Praga zveřejní až začátkem července, kdy začne přijímat zálohy. Cena zatím známa není, bude ale vyšší než u okruhové R1, která přijde na 3 miliony Kč. Automobilka má v plánu vyrábět 15 až 20 R1R ročně a pokud už teď víte, že jedno chcete, zamiřte na web výrobce, kde již můžete projevit zájem...

















Zdroj: Praga, Foto: Jakub Deml, Vít Šimánek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejčtenější články
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
