Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1R: silniční česko-slovenský sporťák realitou, má parametry Veyronu
19.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokus dostat na silnice supersport značky Praga se dlouho zdát být utopií. Jenže už se stal skutečností.
Když se v roce 2012 poprvé objevila na scéně Praga R1, tedy okruhový sporťák kdysi slavné značky obnovené podnikateli z České a Slovenské republiky, byl to skoro zázrak. Přece jen nebývá obvyklé, aby v těchto končinách vznikaly vozy podobného ražení a pokud se o to někdo v minulosti pokusil, splakal nad výdělkem. Ať už šlo o auta zajímavá jakkoli.
Můžeme vzpomenout dodnes nejrychlejší české silniční auto MTX Tatra V8, které v roce 1991 jelo 265 km/h. Snad by o něj i byl zájem, nepřízní osudu ale bylo postaveno jen pár jednotek strojů, které si rozebralo několik šťastlivců od nás i ze zahraničí. Nedávno jsme psali také o Innotechu Mysterro, který měl být jakýmsi českým Ferrari. Také s ním to nevypadalo marně, ani v jeho případě jsme ale nemohli informovat o zdárném konci.
Když tedy lidé z obnovené Pragy avizovali již v roce 2012 záměr postavit z R1 také silniční stroj, brali jsme to s nadhledem, a to i po absolvovaných crash testech a představení verze Turbo. Přece jen, postavit okruhový a silniční automobil s parametry supersportu jsou trochu jiné výzvy, zejména kvůli nárokům na homologaci. Trochu optimismu do žil nám vlévalo vídat, že jak výchozí R1, tak silnější R1 Turbo se tu a tam objeví v prodeji jako použité, a tak firma musí nějaké prodávat, přesto jsme měli své pochybnosti.
Zjevně byly zbytečné, neboť právě dnes firma Praga-Export s.r.o., která za znovuzrozením Pragy stojí, oznámila, že její stroj dostal silniční homologaci a zveřejnila i jeho první fotografie. Ty v duchu tolik oblíbeného postupného odhalování neukazují celý vůz, nejsou ale úplně neobjevné - vidět můžeme o něco civilizovanější, ale přesto silácky vyhlížející stroj, který se ale jako ministr války snad netváří neoprávněně. Jeho dynamické parametry mají být ohromující.
Všechny detaily zatím neznáme, můžeme ale připomenout, že okruhová R1 disponuje 210 koňmi na 590 kg hmotnosti a tedy 356 koňmi na tunu. Verze R1 Turbo se chlubí 345 k na 625 kg a tedy 552 koňmi na tunu. A silniční R1R, jak se bude Praga do provozu jmenovat? O ní víme zatím jen tolik, že i její poměr hmotnosti a výkonu bude vyšší než 550 koní na tunu.
Čekejme tedy turboverzi s výkonem sahajícím až někam ke 400 koním, který bude mít na starosti o něco více kil než u okruhového Turba. Automobilka hovoří o tom, že novinka má parametry srovnatelné s Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo a naráží právě na poměr výkonu a hmotnosti. Určitě tedy neočekávejme maximální rychlost přes 400 km/h, extrémní akceleraci do středních rychlostí ale čekat lze.
Dále víme tolik, že silniční R1R využívá celokarbonový monokok stejně jako okruhové varianty, kvůli zlepšení jízdních vlastností na silnici je ale motor zabudován v nosném rámu. Při vývoji vozu bylo prý cílem zkombinovat funkční aerodynamiku, atraktivní design a zároveň dostát podmínkám homologace pro běžný provoz. Tu auto dostalo již 17. března, a je tak prvním silničním osobním automobilem značky Praga vyrobeným od roku 1947. Šéf firmy Jiří Lojan k tomu řekl: „Chtěli jsme, aby z Praga R1R na první pohled vyzařovala jedinečnost, dravost, nadčasovost a perfektní harmonie funkce a emocí. Jednoduše jsme chtěli, aby byla dech beroucí. Jestli se nám to podařilo, už posuďte sami...“
My dodáváme: posoudili bychom, posoudili, ale to bychom jej nejprve museli vidět celý. Snad již brzy, více vám napoví přiložené fotky všech dosud známých provedení.












Toto jsou první fotky silniční Pragy R1R












Pro lepší představu obrázky původní okruhé R1 z roku 2012...









...a záběry jedné z prodaných R1...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Trident 800 2026: tříválcové potěšení 24.11.2025
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ 23.11.2025
- Marc a Alex slavili 23.11.2025
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
Nejnovější články
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí klasikou s technikou, jakou už novou nekoupíte
před 11 hodinami
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtovat přes 460 tisíc
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, nafouklá bublina baterek pro elektromobily se blíží prasknutí
včera
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
