Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1R: silniční česko-slovenský sporťák realitou, má parametry Veyronu
19.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokus dostat na silnice supersport značky Praga se dlouho zdát být utopií. Jenže už se stal skutečností.
Když se v roce 2012 poprvé objevila na scéně Praga R1, tedy okruhový sporťák kdysi slavné značky obnovené podnikateli z České a Slovenské republiky, byl to skoro zázrak. Přece jen nebývá obvyklé, aby v těchto končinách vznikaly vozy podobného ražení a pokud se o to někdo v minulosti pokusil, splakal nad výdělkem. Ať už šlo o auta zajímavá jakkoli.
Můžeme vzpomenout dodnes nejrychlejší české silniční auto MTX Tatra V8, které v roce 1991 jelo 265 km/h. Snad by o něj i byl zájem, nepřízní osudu ale bylo postaveno jen pár jednotek strojů, které si rozebralo několik šťastlivců od nás i ze zahraničí. Nedávno jsme psali také o Innotechu Mysterro, který měl být jakýmsi českým Ferrari. Také s ním to nevypadalo marně, ani v jeho případě jsme ale nemohli informovat o zdárném konci.
Když tedy lidé z obnovené Pragy avizovali již v roce 2012 záměr postavit z R1 také silniční stroj, brali jsme to s nadhledem, a to i po absolvovaných crash testech a představení verze Turbo. Přece jen, postavit okruhový a silniční automobil s parametry supersportu jsou trochu jiné výzvy, zejména kvůli nárokům na homologaci. Trochu optimismu do žil nám vlévalo vídat, že jak výchozí R1, tak silnější R1 Turbo se tu a tam objeví v prodeji jako použité, a tak firma musí nějaké prodávat, přesto jsme měli své pochybnosti.
Zjevně byly zbytečné, neboť právě dnes firma Praga-Export s.r.o., která za znovuzrozením Pragy stojí, oznámila, že její stroj dostal silniční homologaci a zveřejnila i jeho první fotografie. Ty v duchu tolik oblíbeného postupného odhalování neukazují celý vůz, nejsou ale úplně neobjevné - vidět můžeme o něco civilizovanější, ale přesto silácky vyhlížející stroj, který se ale jako ministr války snad netváří neoprávněně. Jeho dynamické parametry mají být ohromující.
Všechny detaily zatím neznáme, můžeme ale připomenout, že okruhová R1 disponuje 210 koňmi na 590 kg hmotnosti a tedy 356 koňmi na tunu. Verze R1 Turbo se chlubí 345 k na 625 kg a tedy 552 koňmi na tunu. A silniční R1R, jak se bude Praga do provozu jmenovat? O ní víme zatím jen tolik, že i její poměr hmotnosti a výkonu bude vyšší než 550 koní na tunu.
Čekejme tedy turboverzi s výkonem sahajícím až někam ke 400 koním, který bude mít na starosti o něco více kil než u okruhového Turba. Automobilka hovoří o tom, že novinka má parametry srovnatelné s Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo a naráží právě na poměr výkonu a hmotnosti. Určitě tedy neočekávejme maximální rychlost přes 400 km/h, extrémní akceleraci do středních rychlostí ale čekat lze.
Dále víme tolik, že silniční R1R využívá celokarbonový monokok stejně jako okruhové varianty, kvůli zlepšení jízdních vlastností na silnici je ale motor zabudován v nosném rámu. Při vývoji vozu bylo prý cílem zkombinovat funkční aerodynamiku, atraktivní design a zároveň dostát podmínkám homologace pro běžný provoz. Tu auto dostalo již 17. března, a je tak prvním silničním osobním automobilem značky Praga vyrobeným od roku 1947. Šéf firmy Jiří Lojan k tomu řekl: „Chtěli jsme, aby z Praga R1R na první pohled vyzařovala jedinečnost, dravost, nadčasovost a perfektní harmonie funkce a emocí. Jednoduše jsme chtěli, aby byla dech beroucí. Jestli se nám to podařilo, už posuďte sami...“
My dodáváme: posoudili bychom, posoudili, ale to bychom jej nejprve museli vidět celý. Snad již brzy, více vám napoví přiložené fotky všech dosud známých provedení.












Toto jsou první fotky silniční Pragy R1R












Pro lepší představu obrázky původní okruhé R1 z roku 2012...









...a záběry jedné z prodaných R1...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Problémy VW se prohlubují, nejvyšší vedení kvůli finančním potížím odmítlo schválit investice do továren a nových modelů
16.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
16.11.2025
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
16.11.2025
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
