Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě

(+ videa) Kapesní supersport Praga R1 má za sebou úspěšně zvládnuté nárazové zkoušky. Pomůže mu to při přesunu z okruhů na silnice?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě

3.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Kapesní supersport Praga R1 má za sebou úspěšně zvládnuté nárazové zkoušky. Pomůže mu to při přesunu z okruhů na silnice?

Poblíž závodního okruhu SlovakiaRing se letos v prostorech společnosti Praga Cars rozjela kusová výroba nového závodního speciálu R1 s motorem Renaultsportu. Přestože pro malosériovou produkci platí poněkud jiná homologační pravidla a na skutečně malé manufaktury dokonce zapomíná i EU se svými emisními pokutami za nadlimitní produkci CO2, pořád to neznamená možnost vyrábět auta bez jakýchkoli elementárních pravidel.

Třeba v případě Pragy R1 postavené podle předpisů třídy CN bylo nutné absolvovat nárazové zkoušky požadované mezinárodní automobilovou federací FIA, což vůz podle nedávno zveřejněné tiskové zprávy skutečně zvládl, a firma dokonce tvrdí, že s „velkou rezervou“.

Testování odolnosti v britském středisku Cranfield Impact Center se neúčastnil celý vůz, ale pouze jeho karbonový monokok zesílený kompozitovým žebrováním a hliníkovými voštinami, který se pro dosažení co nejrealističtějších výsledků dovažuje na hmotnost vozu a následně posílá proti nedeformovatelné bariéře rychlostí 43 km/h. Ke cti konstruktérů Pragy slouží fakt, že jejich kokpit to dokázal dvakrát při pouhé výměně zničené špičky a ta samá struktura pak zvládla i testy statického zatížení zahrnující tlak na předem definovaných místech o hodnotě 2, 3 a 5,7 tuny.

Za normálních okolností by nás crash test a další s tím spojené prověrky závodního vozu asi nezajímaly, ke jménu Praga však máme přeci jen o něco blíže než ke kterýmkoli jiným značkám a navíc firma naznačila, že silniční varianta modelu R1 není vyloučena. Teoretická homologace tohoto typu by bez nárazových testů možná nebyla, takže teď, když ji vůz zvládl, je zase o něco pravděpodobnější, že se do běžné provozu skutečně dostane. Záležet asi bude hlavně na potenciálních zájemcích, takže hlásí se někdo?


Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 1 - Crash test Praga R1 01Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 2 - Crash test Praga R1 02Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 3 - Crash test Praga R1 03Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 4 - Crash test Praga R1 04Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 5 - Crash test Praga R1 05Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 6 - Crash test Praga R1 06Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 7 - Crash test Praga R1 07Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 8 - Crash test Praga R1 08Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 9 - Crash test Praga R1 10Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 10 - Crash test Praga R1 11Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 11 - Crash test Praga R1 12
Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 12 - Praga R1 2013 01Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 13 - Praga R1 2013 02Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 14 - Praga R1 2013 03Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 15 - Praga R1 2013 04Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 16 - Praga R1 2013 05Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 17 - Praga R1 2013 06Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 18 - Praga R1 2013 07Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 19 - Praga R1 2013 08Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 20 - Praga R1 2013 09Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 21 - Praga R1 2013 10Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 22 - Praga R1 2013 12Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě - 23 - Praga R1 2013 13
Hlavní zkouška proběhla při rychlosti 43 km/h nárazem na nedeformovatelnou bariéru

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.