Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Převratné auto bývalého filmaře ohromilo v crash testech, dokázalo je absolvovat i bez airbagů
17.6.2022 | Petr Prokopec
Airbagy jsou významným prvkem pasivní bezpečnosti moderních aut, jejich role se ale poněkud přeceňuje. Klíčová zůstává základní konstrukce vozu, což nejlépe připomíná třímístná novinka bývalého filmaře. Airbag nemá, problém s bezpečností také ne.
James Glickenhaus se v 80. a 90. letech prosadil jako filmař. Slávu si vydobyl hlavně snímkem The Exterminator, který vydělal hned osmnáctinásobek svého rozpočtu. Navíc se stal kultem svého druhu. Ovšem i přesto Glickenhaus filmovou kariéru opustil, neboť v té době nade vše miloval New York a nezávislost při natáčení. Ani jednoho se mu ale v Hollywoodu, kam se musel přestěhovat, nedostávalo. Místo toho se tak začal ve větší míře věnovat své celoživotní vášni, automobilům. A v roce 2004 založil značku Scuderia Cameron Glickenhaus alias SCG.
V první fázi šlo spíše o závodní tým, který vyvíjel vlastní komponenty pro okruhové modely Ferrari. Jak ovšem bývalý režisér vzpomíná, jednou za ním přišel jeho syn Jesse s tím, že se jako rodinný podnik nemuseli soustředit pouze na sebe, ale mohli by auta postavená z čistého listu papíru nabízet také zákazníkům. V roce 2015 tak byl světu přestaven závodní speciál SCG 003, stejně jako jeho silniční verze SCG 003S. O dvě léta později pak došlo na premiéru další dvojice, a to modelů 004S a 004C.
Na první zmíněné provedení, jenž je určeno pro veřejné komunikace, si dnes posvítíme. Vůz totiž prošel bočními nárazovými testy, které dokonce absolvoval bez airbagů. Přesto testovací figurína po nárazu pojízdné bariéry v rychlosti 51,5 km/h nedoznala jediné úhony. Dá se tedy předpokládat, že podobně na tom bude i lidská posádka, která může být tříčlenná, stejně jako třeba McLaren F1 totiž i SCG 004S disponuje sedadlem řidiče uprostřed a dvěma bočními pro spolucestující.
Pokud vás přitom děsí pohled na záběr vozu po nehodě, ze kterého je patrné opravdu výrazné poškození, pak můžete zůstat v klidu. Technici SCG totiž zjevně zůstávali v práci po několik let přesčas, aby přišli s převratně pevnou strukturou, která zvládá pohltit veškerou kinetickou energii při nárazu. Díky tomu je 004S nejspíše jediným vozem v historii, který tuto zkoušku zvládl právě bez airbagů. Na firmu vyrábějící několik desítek aut ročně jde o neuvěřitelný počin.
SCG 004S pohání 6,2litrový osmiválec od GM, kterému kompresor dopomáhá k výkonu 620 koní. Okruhová verze 004C se nicméně musí obejít bez něj, pohonná jednotka tak produkuje „pouze“ 520 koní. Vrcholem řady je přitom provedení 004CS, které sice může dostat registrační značky, zároveň je však homologováno i jako soutěžní speciál. Přeplňovaný osmiválec zde přitom produkuje 850 koní, o něž se stará sedmistupňová převodovka Graziano se dvěma spojkami.
Na závěr lze už jen zmínit, že přestože Glickenhaus pověsil filmovou kariéru na hřebík, s branží je do jisté míry spojen neustále. Značka SCG totiž sídlí v městečku Sleepy Hollow, které proslulo v příbězích o bezhlavém jezdci. S asi nejznámější verzí v roce 1999 přišel režisér Tim Burton, který pátráním po hesenském žoldákovi pověřil Johnnyho Deppa alias konstábla Ichaboda Cranea.

Převratný SCG 004S zvládl absolvovat boční crash test i bez airbagů, nevíme o jiném autě, které by to zvládlo. Foto: SCG
Vůz v silniční specifikaci váží pouhých 1 179 kilogramů, o které se stará 650 koní produkovaných přeplňovaným 6,2litrovým osmiválcem. Foto: SCG
Zdroj: SCG
Bleskovky
Rusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
včeraJediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
21.9.2025
Nejčtenější články
EU se pokusila vyhnat čínská auta z Evropy dveřmi, teď se kvůli díře v pravidlech vrací oknem v ještě větším počtu
25.8.2025Obousměrné nabíjení je další utopická představa přínosu elektrických aut, vědci zkoumali jeho dopad na baterie
25.8.202525 rekordů nešťastného elektrického konceptu Mercedesu je další směšně umělý nesmysl nedokazující vůbec nic
26.8.2025Tohle 40 let staré auto s 250 tisíci najetými km se má brzy prodat za 7 milionů Kč, stačí, že pomáhalo psát historii Formule 1
26.8.2025Potvrzeno: Porsche hodilo ručník do ringu, humbuk kolem elektromobilů zřetelně neodpovídá realitě
26.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva