Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Převratné nové armádní stroje už se obejdou zcela bez lidí, ti je teď musí honit po lesích
7.7.2023 | Petr Prokopec
Skynet z filmového Terminátora zas jednou připomenou kroky společnosti Milrem Robotics. Ta dále pokročila ve vývoji svého armádního stroje, který dosud operoval pod dohledem operátora na vzdálenost 1,5 km. Jeho nové možnosti jsou mnohem širší.
Vedle elektromobility představuje autonomní řízení další často zmiňovanou technologii budoucnosti. I v této oblasti nicméně realita zaostává za předchozími sliby. Překonat chaos, který běžně panuje v ulicích a s jehož zvládnutím člověk z masa a kostí díky vrozené intuici nemá problém, je totiž i pro ty nejpokročilejší algoritmy zatím neskousnutelný oříšek. A je otázkou, zda se to někdy vůbec změní. Jak totiž správně podotýká Kuldar Vaarsi, šéf estonské firmy Milrem Robotics, „vývoj autonomní technologie je maratonem, nikoliv sprintem“.
Je pochopitelně pravdou, že za posledních pár let prošla tato technologie významným vývojem, který vyústil třeba v robotické taxíky brázdící ulice San Franciska. S nimi je ovšem spojeno stále více stížností, mimo jiné na to, že blokují sanitky. Výrobci tak v podstatě za sebou mají jen první stovky metrů 42kilometrového závodu. Tedy pokud se bavíme o využití autopilotů na veřejných komunikacích. Jsou nicméně oblasti, kde lze plné nasazení očekávat mnohem dříve.
V jedné z nich se pohybuje právě zmíněná firma Milrem Robotics, která se zabývá vývojem robotických aut hlavně pro armádní využití. Ta první prototyp svého podpůrného vozidla THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System neboli bezpilotní dron určené pro pozemní operace) představila již v roce 2015, jeho vylepšenou verzi pak o čtyři léta později. Aktuálně ovšem přichází s dalším posunem, který počítá právě se zapojením autonomního řízení.
Dosud totiž THeMIS sice nevyžadoval lidskou posádku, jeho ovládání měl ovšem na starosti operátor sedící maximálně 1,5 kilometru daleko. Nové provedení vozidla však bylo osazeno technologií zvanou MIFIK, která převzala veškerou kontrolu. Operátor pak sice zadal cíl, autonomní systém však již nedostal data ohledně terénu. Musel se tedy sám vypořádat s veškerými překážkami, ať již na zpevněném povrchu, mimo něj či třeba v hustém lese.
Estonci posun ve vývoji předvedli minulý týden, z cvičení pořádaného pod patronátem tamní armády pak vypustili do světa i video. Na něm skupinka vojáků pěšky i na kolech honí vozítko, které si hledá cestu ke svému cíli napříč všemožným terénem, což při absenci řidiče působí chvílemi komicky. Tím ale nechceme přínos autonomní verze nikterak zpochybnit, jen to tak prostě vypadá.
Dodejme, že THeMIS se již zapojil i do konfliktu na Ukrajině, kde má povětšinou na starosti odvoz raněných. Díky umělé inteligenci by nicméně mohl pokrýt mnohem širší plochu než dosud. Kdy nicméně vylepšená varianta bude k dispozici, zatím není jisté. Aktuálně tak jen připomeneme, že vozidlo používá diesel-elektrické ústrojí, se kterým se rozjede na maximálně 20 km/h. Pobrat zvládá až 750 kilo nákladu, ať již jde o zbraně a náboje či ony zraněné.




Estonské podpůrné autonomní vozidlo THeMIS nově již nepotřebuje operátora, v poli se zvládá pohybovat zcela samovolně. Firma však nezveřejnila, v jaké fázi vývoje a testů je a kdy by vylepšenou verzi mohla zapojit do služby. Foto: Milrem Robotics
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
včeraAudi dostává na sociálních sítích „kouř” za své novinky. Dealer chtěl ukázat nový vůz jako lepší a nestačil se divit
23.7.2025Špatný den v práci? Tomuto týpkovi spadlo na zem vzácné Porsche za 100 milionů při přepravě po drahé renovaci
22.7.2025
Nejnovější články
Fiat 500 si v bazarech pozoruhodně drží cenu. I když za své peníze dostanete přesně to, co se říká o italských autech
včeraPodle neziskové organizace se Evropa vrátí na vrchol jen lpěním na elektromobilech. Od Číny a EU dostala 33 milionů Kč
včeraMechanik objevil při prohlídce Fordu něco, co v motoru nechal dělník automobilky, který vůz vyráběl. Přežilo to tam dlouhých 11 let
včeraNový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech
včeraVybíjená Nissanu pokračuje. Na odstřel jsou další dvě historické továrny, tato funguje už od roku 1966
včera
Živá témata na fóru
- Jak se správně připojit z vedlejší silnice na silinici hlavní kde je zužení na jeden pruh z důvodu oprav 07.24. 21:25 - Zajda
- VZKAZY 07.24. 15:59 - řidičBOB
- Politický koutek 07.24. 08:40 - jerry
- Jak na spotřebu - OBD2 editio 07.23. 19:43 - Truck Daškam
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 07.23. 15:36 - pavproch
- špinavá kamera například v dešti 07.23. 14:17 - LaDorade
- Rychlodotazy 07.23. 12:37 - pavproch
- Jak otevřít dveře bez klíčku? 07.23. 11:53 - Julian2000