Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Převratné nové armádní stroje už se obejdou zcela bez lidí, ti je teď musí honit po lesích
7.7.2023 | Petr Prokopec
Skynet z filmového Terminátora zas jednou připomenou kroky společnosti Milrem Robotics. Ta dále pokročila ve vývoji svého armádního stroje, který dosud operoval pod dohledem operátora na vzdálenost 1,5 km. Jeho nové možnosti jsou mnohem širší.
Vedle elektromobility představuje autonomní řízení další často zmiňovanou technologii budoucnosti. I v této oblasti nicméně realita zaostává za předchozími sliby. Překonat chaos, který běžně panuje v ulicích a s jehož zvládnutím člověk z masa a kostí díky vrozené intuici nemá problém, je totiž i pro ty nejpokročilejší algoritmy zatím neskousnutelný oříšek. A je otázkou, zda se to někdy vůbec změní. Jak totiž správně podotýká Kuldar Vaarsi, šéf estonské firmy Milrem Robotics, „vývoj autonomní technologie je maratonem, nikoliv sprintem“.
Je pochopitelně pravdou, že za posledních pár let prošla tato technologie významným vývojem, který vyústil třeba v robotické taxíky brázdící ulice San Franciska. S nimi je ovšem spojeno stále více stížností, mimo jiné na to, že blokují sanitky. Výrobci tak v podstatě za sebou mají jen první stovky metrů 42kilometrového závodu. Tedy pokud se bavíme o využití autopilotů na veřejných komunikacích. Jsou nicméně oblasti, kde lze plné nasazení očekávat mnohem dříve.
V jedné z nich se pohybuje právě zmíněná firma Milrem Robotics, která se zabývá vývojem robotických aut hlavně pro armádní využití. Ta první prototyp svého podpůrného vozidla THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System neboli bezpilotní dron určené pro pozemní operace) představila již v roce 2015, jeho vylepšenou verzi pak o čtyři léta později. Aktuálně ovšem přichází s dalším posunem, který počítá právě se zapojením autonomního řízení.
Dosud totiž THeMIS sice nevyžadoval lidskou posádku, jeho ovládání měl ovšem na starosti operátor sedící maximálně 1,5 kilometru daleko. Nové provedení vozidla však bylo osazeno technologií zvanou MIFIK, která převzala veškerou kontrolu. Operátor pak sice zadal cíl, autonomní systém však již nedostal data ohledně terénu. Musel se tedy sám vypořádat s veškerými překážkami, ať již na zpevněném povrchu, mimo něj či třeba v hustém lese.
Estonci posun ve vývoji předvedli minulý týden, z cvičení pořádaného pod patronátem tamní armády pak vypustili do světa i video. Na něm skupinka vojáků pěšky i na kolech honí vozítko, které si hledá cestu ke svému cíli napříč všemožným terénem, což při absenci řidiče působí chvílemi komicky. Tím ale nechceme přínos autonomní verze nikterak zpochybnit, jen to tak prostě vypadá.
Dodejme, že THeMIS se již zapojil i do konfliktu na Ukrajině, kde má povětšinou na starosti odvoz raněných. Díky umělé inteligenci by nicméně mohl pokrýt mnohem širší plochu než dosud. Kdy nicméně vylepšená varianta bude k dispozici, zatím není jisté. Aktuálně tak jen připomeneme, že vozidlo používá diesel-elektrické ústrojí, se kterým se rozjede na maximálně 20 km/h. Pobrat zvládá až 750 kilo nákladu, ať již jde o zbraně a náboje či ony zraněné.




Estonské podpůrné autonomní vozidlo THeMIS nově již nepotřebuje operátora, v poli se zvládá pohybovat zcela samovolně. Firma však nezveřejnila, v jaké fázi vývoje a testů je a kdy by vylepšenou verzi mohla zapojit do služby. Foto: Milrem Robotics
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025Ferrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
18.5.2025Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
17.5.2025
Nejnovější články
Sázka na elektromobily je „slepá ulička”, říká už zcela otevřeně šéf BMW. To to trvalo
před hodinouOjeté korejské SUV je v bazarech stále větší modla hlavně díky motoru, který do jeho nástupce už nekoupíte
včeraHammond s Mayem se naposledy projeli po trati Top Gearu, na které psali historii, pár slz při tom ukápne
včeraŠéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
včeraJeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva