Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prezident Erdogan hrdě odhalil první ryze turecká auta, vypadají překvapivě dobře
28.12.2019 | Petr Miler
Dekády trvající marná snaha Turků o skutečně vlastní automobil má být konečně prolomena modely domácí značky Togg. A jakkoli se nezdálo být možné, Turci postavili něco kloudného.
Turecko s různými formami „národního auta“ vyhrožuje už léta, veškeré předchozí pokusy ale působily přesně tak marně, jak byste čekali. Jen s velmi malými očekáváními jsme tedy sledovali premiéru prvotin nově vytvořené domácí značky Togg, musíme ale připustit, že podceňovat Turky nebylo na místě. Sám prezident Recep Tayyip Erdogan strhl plachtu ze třech prvotin, které by snadno mohly nést logo renomovaných značek a nikdo by se zřejmě ničemu nedivil.
„Jsme nyní všichni svědky toho, jak se 60 let starý turecký sen stává realitou,” řekl při premiéře Erdogan v narážce na snahy značky Devrim z počátku 60. let minulého století. Ta dokázala vyvinout konkurenceschopně vyhlížející stroje, s přípravami výroby se ale nedostala dále než do prototypové fáze. „Dokázali zabránit výrobě Devrimů, ale nebudou schopni zamezit výrobě tohoto automobilu,” dodal hrdě Erdogan naznačujíc, že jen komplot nepřátel se postaral o to, že žádné ryze turecké auto nevzniklo dodnes.
„Nemusíme kupovat licence nebo povolení od kohokoli, všechny technické aspekty jsme vyvinuli sami,” pokračoval dále turecký prezident, když ukázal tři první chystané modely. Ve dvou případech se jedná o SUV (jde spíše o dvě verze jednoho auta) segmentu C, v jednom o sedan opět kompaktní velikosti. Zatím se jedná o předprodukční verze, přičemž Turci počítají s tím, že do sériové výroby je dostanou v roce 2021 nebo 2022. Okouzlit přitom mají nejen domácí publikum, ale i zákazníky na zahraničních, v prvé řadě evropských trzích.
Co je pozoruhodné, pro tyto vozy se počítá pouze s elektrickým pohonem, který zrovna v Turecku zatím neznamená vůbec nic. Auta mají pracovat s výkonem od 200 do 400 koní v závislosti konfiguraci, pohánět zadní nebo obě osy, pochlubit se zrychlením na stovku od 4,8 sekundy a dojezdem až 500 km na nabití. Konkrétnější informace k samotným akumulátorům nepadly, na 80 % je ale má být možné dobít adekvátním příkonem za 30 minut.
Jak jsme již zmínili, designově jde o sympaticky vyhlížející stroje, byť někteří naráží na to, že velmi připomínají starší koncepty studia Pininfarina. To je sice pravda, Turci si ale právě u Pininfariny jejich design objednali, a tak není divu, že se Italové drželi vlastního stylu. Zatím nepojmenované novinky navíc nevypadají dobře jen zvenčí, velmi moderně vypadají i uvnitř, třebaže z interiérů Toggy zatím neukázaly vše.
Při pohledu na pojetí vnitřků není divu, že ani palubní technologie nemají strádat - všechny mají být permanentně připojené přes 5G a disponovat mimo jiné holografickým asistentem, který má nahradit jak většinu ovladačů, tak zobrazování údajů na displejích. Něco takového známe z čínských aut a tušíme, že právě odtud bude pocházet i základ technologie Turků.
Zatím toho o nových autech Toggu více nevíme než víme, do zahájení sériové výroby zbývají ještě dva až tři roky. To známé ale působí asi o 300 procent lépe, než šlo očekávat. Uvidíme tedy, jaké budou Turci dělat další pokroky - pokud vše půjde podle plánu, začne jejich výroba v Gemliku na severzoápadě provincie Bursa ve zmíněném časovém horizontu. Cílem je vyrábět zkraje 175 tisíc aut zmíněných dvou resp. tří typů ročně a do roku 2030 přidat další statisíce vozů celkem pěti modelů. Ambice tedy někdejším vládcům Evropy opravdu nechybí.
















Překvapivě dobře vypadají prvotiny ryze turecké automobilové značky Togg, vyrábět se mají začít během dvou až tří let
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
před 2 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 3 hodinamiBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 5 hodinamiJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 6 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva