Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodej českých vozů v Rusku výjimečně roste, hlavně díky autu, které tu nekoupíte
22.11.2020 | Petr Miler
Jen auta značek s původem ve dvou zemích dokáží letos na ruském trhu růst. Že to je Čína, nepřekvapí, vedle toho se ale jedná i o Škodu. Její nový a u nás už nedostupný model tam válí.
Říci, že situace na trhu s auty je letos složitá, je velmi diplomatickým odrazem reality. Ve skutečnosti trhem zmítá chaos generovaný neustále se měnícími podmínkami danými přijímanými a odvolávanými opatřeními proti šíření koronaviru. Prodeje aut tak v průběhu času míří nahoru a dolů tak, jak situace dovoluje, celý letošní rok je ale možné hodnotit jediným slovem: propad.
Přes pozitivnější momenty už asi nic nezabrání tomu, aby byl letošní na naprosté většině významných trhů spojen s meziročními poklesy odbytu, které nezažily po dekády, leckdy od druhé světové války. Pohybujeme se v řádu desítek minusových procent napříč Evropou a velkou výjimkou není ani Rusko, třebaže je na tom relativně lépe než většina ostatních zemí (letos do října -12,1 %). Pohled na specifická letošní data vypíchnutá tamním Avtostatem ale ukazuje jednu pozoruhodnou věc - zatímco všechny ostatní velké automobilky krvácí, Škoda se směje a roste o 6 procent. A díky tomu drží nad vodou i Česko v přehledu vývoje prodejů podle země původu jednotlivých značek.
V tomto ohledu prakticky všichni trpí - Jižní Korea, Rusko i Japonsko coby tři nejvýznamnější země klesají dokonce rychleji než trh, okolo 15 %. Trochu lépe jsou na tom Němci (-6,1 %) a úplně nejlépe Číňané (+40,2 %), jejich celkové prodeje jsou ale pořád relativně malé. Česká republika roste pochopitelně o stejných 6 % jako Škoda, žádná jiná, alespoň z hlediska ruského trhu významná automobilová značka se z Česka neetabluje.
Co je pro nás pozoruhodnější, za tento velký úspěch vděčí Škoda i Česko hlavně autu, které se u nás prodávalo a už neprodává, méně náročným trhům ale zůstalo - Rapidu. Zatímco my jsme dostali místo něj vyspělejší, ale také o hodně dražší Scalu, Rusům a Číňanům zůstal relativně jednoduchý a pouze vizuálně faceliftovaný Rapid, který je Scale ve výsledku dost podobný.
Rapid je letos podle Avtostatu druhým nejúspěšnějším autem evropských značek na trhu, když se jej letos prodalo přes 24 tisíc kusů. Zaostává tak pouze za technicky spřízněným VW Polo (přes 41 tisíc aut), které se ovšem prodává celý rok. Rapid ze začátku ha trhu chyběl a svou pozici si vydobyl masivním úspěchem během posledních měsíců, kdy dalece překonává i jindy nejúspěšnější Octavii.
Rusové si díky Rapidu mohou koupit moderně vyhlížející škodovku s osvědčenou technikou od 847 tisíc rublů, tedy asi 247 tisíc Kč. Pokud si vzpomenete, co u nás Rapid nabízel, je to za takové peníze pořádný kus auta, který má navíc pod kapotou motor 1,6 bez turba, nikoli kontroverzní litrový tříválec s přeplňováním. Je navíc třeba dodat, že i když si v Rusku vyhodíte z kopýtka a sáhnete po vrcholné verzi Style s motorem 1,4 TSI a automatem DSG se sedmi stupni, zaplatíte jen 1 264 000 rublů, to jest v přepočtu 369 tisíc Kč. Za to u nás pořád nekoupíte ani základní, více či méně oholenou Scalu 1,0 TSI Ambition (397 900 Kč).
Rapid je zkrátka auto pro krizi, spousta hodnoty za relativně malé peníze, to dnes v Česku nenabízí žádná Škoda. Tušíme, že automobilka by možná byla ráda, kdyby tu dnes Rapid dále prodávala - takové auto by si v těžkých časech zákazníky našlo a snadno by jím konkurovala značkám, od nichž cenově odskočila. Bohužel, u nás si musíte vystačit se zmíněnou Scalou, která s jediným přijatelným motorem v aktuální nabídce (diesely jsou pryč), tedy 1,5 TSI, startuje na 457 900 Kč.

Na ruském trhu jdou prodeje aut ze z prakticky všech zemí výrazně dolů, Česko s Čínou jsou výjimkou. Škoda je pak jedinou z velkých značek, které rostou stejným tempem. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: Avtostat
Za svůj úspěch vděčí hlavně novému Rapidu, který prodává jako housky na krámě. Při jeho parametrech a ceně ani není divu. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva