Prodej elektromobilů v Číně se propadl až k nule, na konci roku mohou být mrtvou větví

Situace na největším trhu světa nejlépe ukazuje, jak neudržitelný je v dnešní době zájem o elektrická auta. Pokud vedení země nezmění svůj přístup k nim, stanou se téměř neprodejnými.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodej elektromobilů v Číně se propadl až k nule, na konci roku mohou být mrtvou větví

24.2.2020 | Petr Prokopec

Prodej elektromobilů v Číně se propadl až k nule, na konci roku mohou být mrtvou větví

/

Foto: Bloomberg

Situace na největším trhu světa nejlépe ukazuje, jak neudržitelný je v dnešní době zájem o elektrická auta. Pokud vedení země nezmění svůj přístup k nim, stanou se téměř neprodejnými.

Prodeje elektromobilů jsou závislé na dotacích, dobrovolně si je kupují jen nadšenci nebo bohatí lidé jako hračku či statutový symbol zaujímající roli několikátého auta v rodině. Takových je ale málo, ostatní si je pořizují jen za cizí peníze. Čím vyšší jsou tedy vládní pobídky, tím výše šplhají registrace. A naopak, pokles podpory automaticky znamená pád prodejů. Důkazů něčeho takového už jsme viděli několik, ten poslední přišel z Nizozemska. Tam bylo zvýhodnění elektrických aut jen částečně sníženo, přesto například prodeje Tesly Model 3 klesly z 12 123 aut v prosinci na 43 vozů (čtyřicet tři - žádný překlep) v lednu. A většina ostatních na tom není lépe.

Velmi podobný vývoj potkal i Čínu, kde též dochází k postupnému omezování dotací. Nejlidnatější země světa se před deseti lety rozhodla, že bude maximální možnou měrou podporovat alternativní pohon a původní dotace byly vskutku velkorysé. Vystoupaly až na částku 60 tisíc yuanů (cca 197 tisíc Kč) na jeden vůz, přitom v podstatě nebyla brána v potaz samotná technika a s vládním příspěvkem tedy mohla počítat i auta, která bezemisně ujela jen pár kilometrů. Poté jim ovšem došla energie a musely zpět ke stojanu. Této velkorysosti Čína loni s vidinou blížících se ekonomických problémů zatnula tipec.

V platnost vešla nová pravidla, jež vyžadovala větší dojezd a souběžně snížila maximální dotace na 25 tisíc yuanů (cca 82 tisíc Kč). To je pořád dost peněz, přesto to vedlo ke kolapsu trhu s elektromobily, jenž do té doby byly pouze na vzestupu. Od července, kdy došlo na změnu legislativy, je však evidován pouze pád, který letos v lednu vyústil v 54procentní propad oproti stejnému měsíci loňského roku.

Lednové registrace navíc ještě nebyly příliš ovlivněny koronavirem, v únoru se celkový prodej aut zatím propadá o více jak 90 % a podle asociace prodejců je odbyt elektrických aut téměř nulový. S ohledem na předchozí vývoj i nejasné ekonomické vyhlídky nejen Číny jako takové se ale neočekává, že by se prodeje po vymýcení nákazy vrátily byť na dosavadní úroveň. Navíc přijde další rána.

Na konci letošního roku mají totiž dotace zmizet úplně, neboť Čína si přeje, aby se elektrická auta na trhu prosazovala samostatně. Něčemu takovému ale nelze věřit, žádný zázrak, který by je učinil srovnatelně drahými či praktickými jako konvenční vozy, se do té doby nemůže stát. Říše středu tak údajně zvažuje, že by vládní příspěvky přinejmenším časově prodloužila. Pokud se to stane, bude to jen další důkaz samostatné neživotaschopnosti elektrických aut. A pokud ne, budeme nejspíše svědky toho, před čím nedávno varoval bývalý šéf Škody - neudržitelnosti jejich prodejů bez dotací a dalšího propadu prodejů, tentokrát opravdu až k nule.


Prodej elektromobilů v Číně se propadl až k nule, na konci roku mohou být mrtvou větví - 1 - Prodeje Cina 10-2019 01Prodej elektromobilů v Číně se propadl až k nule, na konci roku mohou být mrtvou větví - 2 - Prodeje Cina 10-2019 02Prodej elektromobilů v Číně se propadl až k nule, na konci roku mohou být mrtvou větví - 3 - Prodeje Cina 10-2019 03
Prodeje elektromobilů v lednu klesly v Číně o 54 procent a v únoru jsou téměř nulové. Pokud do konce roku zmizí stále celkem štědré dotace zcela, bude jejich odbyt na velmi podobné úrovni zřejmě i tou dobou

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.