Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Viceprezident Kie otevřeně řekl, proč lidé kupují elektromobily, o planetu jim nejde
19.9.2019 | Petr Prokopec
Zákazníků elektrických aut není moc, ale existují. Proč taková auta kupují? Právě na toto téma se otevřeně rozpovídal Gregory Gillaume z Kie na základě rozsáhlého výzkumu.
Pokud přijde řeč na možné vlastnictví elektromobilu, pak se v anketách nemalé procento lidí obvykle vyjádří kladně. To není až tak překvapivé, neboť mnozí nemají problém s tím, aby relativně hlučný, ne až tak efektivní a ekologický spalovací agregát nahradila jednotka, od které lze očekávat jen ticho, vzhledem k výkonu zajímavou dynamiku a příznivý vliv na přírodu. Když ale přijde na koupi, do elektrického auta investuje málokdo.
Někteří to ale přesto dělají a okolí je obvykle má tendenci vnímat jako lidi s velkými ohledy k okolí a přírodě. U části lidí to jistě platit bude, zvláště na některých trzích, obecně to ale neplatí ani omylem - kvůli přírodě si elektrická auta nekupuje téměř nikdo, skoro všichni si je kupují pro peníze.
K takovému závěru dospěla Kia na základě dva roky trvajícího průzkumu trhu. „Lidé v Evropě v současné době kupují elektrická auta jen ve chvíli, kdy je to pro ně ekonomicky výhodné. Mysleli jsme si, že věří, že musí něco udělat pro planetu, ale po dvouletém studiu trhu víme, že tomu tak není. Hnací silou jsou opravdu jen peníze,“ uvedl v neobyčejně otevřeném prohlášení viceprezident značky Gregory Guillaume.
Narážel tím jednak na nižší provozní náklady, které ale mohou přijít ke slovu pouze tehdy, kdy pořízení elektromobilů zlevní všemožné dotace, systémy bonusů a malusů a podobná opatření. Elektromobily totiž díky tomuto způsobu mohou opravdu nakonec vycházet levněji než auta se spalovacím motorem. Typickým takovým příkladem je Norsko, kde se díky pobídkám dá často odmazat až polovina ceny. Země si přitom takovou politiku může dovolit zejména díky vývozu ropy, v podstatě tedy sice káže vodu, ovšem pouze proto, že vydělává na vínu.
I přes veškeré dotace však automobilky za zvyšující se prodeje elektromobilů příliš šťastné nejsou, na každém totiž prodělávají značnou sumu peněz. Nic jiného si ale bohužel nemohou dovolit kvůli stále přísnějším emisním normám. „Už nemůžeme prodávat pouze normální auta. S ohledem na aktuální emisní cíle potřebujeme, aby na šest nebo sedm benzinových či dieselových vozů připadl přinejmenším jeden elektromobil. A to jen kvůli limitům, které byly stanoveny pro začátek,“ dodává Guillaume s tím, že bude už jen hůře.
„Každé tři nebo čtyři roky se ovšem průměr, který bude každá značka potřebovat, aby prošla. Bude to tedy těžší a těžší. Cílem Evropské unie evidentně je plná elektrifikace,“ říká dále. Gillaume dále uvádí, že pokud se automobilky Bruselu nepodvolí, musely by přenést pokuty na zákazníky. Ti by následně museli za auta platit o 50 až 75 tisíc korun více. Je ale možné, že to bude pořád levnější než pořízení elektromobilu za standardní cenu bez podobného penále.
Gillaume je zároveň zástupcem další velké automobilky, který nedává přílišné naděje v rámci zlevnění elektromobilů. Stojí za tím hlavně baterie, jenž momentálně vyrábí jen pár společností. A ty nestíhají vykrývat ani aktuální objednávky, do budoucna tak lépe nebude. Zvláště když docházet mají vzácné kovy potřebné k jejich výrobě. V tomto ohledu ale Gillaume vidí jistou naději, neboť totéž bylo zmiňováno po několik desítek let v souvislosti s ropou.
Ovšem i tak nevidí v bateriové elektrifikaci světlo na konci tunelu, místo toho jsou takové elektromobily pouze přechodnou zastávkou směrem k vodíkové technologii. Ta ale bohužel aktuálně nemá takovou podporu. Gillaume přitom uvádí, že stávající změny jsou natolik masivní, že změní tvář celého průmyslu. Investovat je proto více než kdy jindy třeba chytře.
Je bohužel smutné, že si Brusel postavil hlavu, se kterou nepohne názor jediného odborníka. Aktuálně tak lze jako pozitivum vidět pouze tu skutečnost, že chystané elektromobily budou stylizovány více konvenčně, aby oslovily mainstreamové publikum. Dosavadní snahy o dramatický jiný styl byly totiž hnány tím, že majitelé elektromobilů se od vlastníků „špinavých aut“ chtěli více lišit. To ale již do budoucna nebude třeba, nic než elektrická auta jednoho dne v nabídce nebude. Nebo alespoň dle Bruselu být nemá.

Gregory Guillaume bateriovým elektromobilům příliš nefandí...
...považuje je pouze za nucený diktát Bruselu. Vozy jako Kia e-Soul jsou podle něj jen přestupní stanicí na nevyhnutelné cestě k vodíkové technologii
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB