Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch
29.8.2019 | Petr Prokopec
Od prodejů nových aut už se ani v létě mnoho dobrého nečekalo, ty červencové ale překvapily. Vyloženě slavit pak mohou u Dacie, která rychle roste a poprvé má svůj model v nejlepší trojce.
V poslední době to s prodeji aut nevypadalo dvakrát růžově, ovšem první pohled na registrace z letošního července nějaký optimismus přece jen přináší. Odbyt meziročně vzrostl o 1,2 procenta na 1 325 600 nových aut, což je nečekaný růst. Nicméně je třeba si uvědomit, že loni měli prodejci k dispozici o jeden pracovní den méně než letos. A především platí, že automobilky čeká další těžké září.
Podobně jako loni projde změnami způsob měření emisí a spotřeby aut a čas potřebný na homologaci každé verze v prodeji se ještě více natáhne. Nabídky automobilek, které se po loňské čistce ani pořádně vrátily na původní úroveň, tak už několik týdnů řídnou a třeba současné ceníky Škody jsou velmi smutnou podívanou, většina dříve dostupných variant není k dispozici. K tomu je třeba připočíst nejistoty spojené s Brexitem, které povedou k poklesu ekonomiky jak ve Velké Británii, tak ve zbytku Evropské unie, a to bez ohledu na způsob, jakým proběhne.
Analytici z JATO Dynamics tak očekávají, že letošní léto je spíše posledním záchvěvem před pádem, který bude v září a dalších měsících následovat. A je pravděpodobné, že první propad přijde už v srpnu, neboť loni přinesl tento měsíc velmi vysoké prodeje kvůli očekávání zářijových poklesů. A ta letos nejsou zase tak intenzivní - změny týkající se homologace aut jsou o poznání menší.
Automobilkám navíc na klidu nepřidává nejistota spojená s budoucností dieselů, které potřebují prodávat kvůli snížení flotilových emisí CO2. Jejich podíl ale v červenci klesl o dalších 5 bodů na 31 %. A velkou nadějí není ani růst zájmu o elektromobily a hybridy - meziročně došlo u alternativního pohonu k navýšení registrací o 29 procent, jenže podíl těchto aut na celkových registracích je pořád jen 7,4 %, navíc z valné většiny jde o mnoho neřešící hybridy. Přidejte si k tomu stále větší oblibu SUV, jak dokládá pohled na žebříček nejprodávanějších modelů, kde v nejlepší desítce nechybí vozy jako VW Tiguan a T-Roc či Nissan Qashqai, a obavy výrobců z budoucnosti snadno pochopíte.
Podívejme se tedy raději na pozitivnější červencovou minulost, která je na první pohled spojena hlavně se Švédskem. Tam prodeje narostly o neskutečných 89,4 procenta, za tím ovšem stojí jen loňské úpravy daňového systému, v jehož důsledku byly červencové prodeje aut oproti stejnému období z roku 2017 o 51,9 procenta nižší. Nyní se tak v podstatě jen vrátily na běžnou úroveň. Mnohem podstatnější je růst v Německu, které je vlastně jediným hlavním evropským trhem spojeným s pozitivy v rámci července i celého dosavadního roku. Francie je však oproti tomu v červených číslech, stejně jako Španělsko či Velká Británie. Itálie se pak během července sice vzchopila, ovšem celkově taktéž zaostává. A totéž platí i pro Českou republiku.
Mezi výrobci mohou slavit hlavně tři značky - Suzuki, Mercedes a Dacia. Všechny rostly přibližně 20procentním tempem, čímž se Mecedes stal evropskou čtyřkou a Dacia evropskou dvanáctkou, když pokořila třeba Hyundai. Největším úspěchem je pro ni ale velký zájem o model Sandero, který se 20 890 prodanými vozy stal v červenci třetím nejprodávanějším autem Evropy. Na první Golf pořád nikdo zdaleka nemá, ani těsně před koncem výroby sedmé generace, ale druhé Polo už mělo Sandero těsné za zády. Pro Rumuny je to historický a vpravdě obdivuhodný úspěch.
Bližší informace naleznete v níže přiložených tabulkách, my se rozloučíme zmínkou o prodejích za celých sedm měsíců letošního roku. Prodáno bylo 9 723 400 aut, což představuje meziročně o 2,5 procenta méně. To není žádná tragédie, zbytek roku ale má celkovou bilanci ještě pokazit.





Červencové registrace jsou vyšší než loni, letos podle všeho naposledy





Historický úspěch oslavila Dacia, její Sandero je třetím nejprodávanějším autem Evropy a sama značka rostla skoro o jednu pětinu
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. včera 15:00
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 15.12.2025
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry 15.12.2025
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike 15.12.2025
Nejčtenější články
Ford Focus potichu skončil ve výrobě, továrnu zavřou. Firmě nestál ani za jednu ušmudlanou fotku
18.11.2025
Ceny klasických aut v poslední době prudce klesly, jen tyto modely dál rostou na hodnotě
18.11.2025
Podívejte se, diesely nejsou mrtvé, poslední novinka VW pro Evropu má pod kapotou motor V6 TDI
18.11.2025
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Rusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si začali dělat vlastní z Lady. Připomíná to „ruský luxus” 80. let
18.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
