Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v Evropě dál dramaticky klesají, někde je nejhůř od roku 1959
5.3.2021 | Petr Prokopec
Míra poklesu prodejů nových aut na některých trzích nejlépe ukazuje, do jakých problémů nás dostal koronavirus a způsob, jakým s ním zacházíme. Návrat k číslům z 50. let zní až absurdně, je ale bohužel skutečný.
Pád pokračuje. Tato dvě slova naprosto přesně vystihují současný stav automobilové branže, alespoň co se prodejů týče. Z celé Evropy totiž začínají přicházet data týkající se února, která podle očekávání nejsou dobrá. Někde jsou ale až překvapivě tragická.
Platí to zejména o Velké Británii, která zažila nejhorší únor od roku 1959. Tento měsíc je v ostrovním království tradičně slabý, neboť v březnu se pouští do oběhu nové registrační značky, které dávají okolí najevo, že máte nový vůz. A tak se v únoru málokdo žene pro nové auto. Letošek ale není pochopitelně ovlivněn pouze vyčkáváním, ale rovněž koronavirem a opatřením přijatým proti jeho šíření.
Britové budou mít showroomy uzavřené minimálně do 12. dubna, což znamená, že nadále se dá nakupovat jen online. Je tedy jisté, že ani v následujících měsících nebudou prodeje bůhvíjaké, na druhou stranu dojde k porovnání s loňskou jarní tragédií, což by ve výsledku mohlo přinést trochu optimismu. Čekat lze procentuální vzestup, kusově ale stále půjde o jedny z nejhorších výsledků v historii.
V únoru tedy bylo na britském trhu prodáno pouze 51 412 nových aut, což představuje 35,5procentní pokles vůči už tak špatnému loňskému roku. Sdružení motorových výrobců a obchodníků SMMT, které je dodavatelem dat, v důsledku toho již snížilo svůj výhled na letošní rok z 1,89 na 1,83 milionu vozů.
Pohled do nedávné historie přitom jen dokládá, o jak dramatický pád se jedná. Pokud pomineme loňský rok, pak britský trh klesl v období 2003-2019 pod hranici dvou milionů registrací pouze jednou, a to v roce 2011. Naopak v letech 2003, 2004, 2015, 2016 a 2017 přesáhly prodeje nových vozů metu 2,5 milionů exemplářů.
Špatně nicméně není pouze v Británii, mizerné výsledky hlásí i další velké evropské trhy. V Německu bylo v únoru prodáno 194 349 nových vozů, což je 19% propad. Ve Francii trh klesl o 21 % na 132 637 registrací, zatímco Španělsko má na kontě dokonce 38% pád, jenž vyústil v pouhých 58 279 nových vozů. Radovat se nemohou ani v Itálii (-12 %, 142 998 ks), stejně jako v Nizozemsku (-21 %, 21 862 ks).
Únor byl relativně dobrým měsícem jen v případě prodejů elektrických aut, tedy znovu alespoň někde. Když v době krize jeden typ dopravního prostředku zadotujete natolik, že jej někdy lze pořídit i zcela zdarma, ty další budou opomíjeny. Benzínová auta tak mají v Británii na kontě 48,5% pád a dieselových se prodal o dokonce 61,7 % méně, zatímco u plug-in hybridů došlo na 35,2% a u elektromobilů na 49% růst.
Ještě větší zlepšení hlásí Německo, kde se prodeje elektromobilů zvedly dokonce o 124 procent. Bez dotací by tomu tak ale pochopitelně nebylo, což nejlépe dokazuje pohled do České republiky. Tady prodeje v únoru meziročně klesly o ne až tak hrozivých 15,48 %, elektromobily ale šly dolů ještě významněji (o 41 % z 594 na 349 aut).






Britský trh v únoru razantně klesal, znovuzrozené MG však zůstalo na loňských číslech. Nabízí totiž auta jak levná, tak elektrifikovaná, což je v současné době recept na úspěch. Foto: MG Motor
Zdroje: Autocar, Asociace dovozců jednotlivých zemí
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 6 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 8 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
před 9 hodinamiNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
před 11 hodinamiLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
dnes
Živá témata na fóru
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis