Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v Evropě dál dramaticky klesají, někde je nejhůř od roku 1959
5.3.2021 | Petr Prokopec
Míra poklesu prodejů nových aut na některých trzích nejlépe ukazuje, do jakých problémů nás dostal koronavirus a způsob, jakým s ním zacházíme. Návrat k číslům z 50. let zní až absurdně, je ale bohužel skutečný.
Pád pokračuje. Tato dvě slova naprosto přesně vystihují současný stav automobilové branže, alespoň co se prodejů týče. Z celé Evropy totiž začínají přicházet data týkající se února, která podle očekávání nejsou dobrá. Někde jsou ale až překvapivě tragická.
Platí to zejména o Velké Británii, která zažila nejhorší únor od roku 1959. Tento měsíc je v ostrovním království tradičně slabý, neboť v březnu se pouští do oběhu nové registrační značky, které dávají okolí najevo, že máte nový vůz. A tak se v únoru málokdo žene pro nové auto. Letošek ale není pochopitelně ovlivněn pouze vyčkáváním, ale rovněž koronavirem a opatřením přijatým proti jeho šíření.
Britové budou mít showroomy uzavřené minimálně do 12. dubna, což znamená, že nadále se dá nakupovat jen online. Je tedy jisté, že ani v následujících měsících nebudou prodeje bůhvíjaké, na druhou stranu dojde k porovnání s loňskou jarní tragédií, což by ve výsledku mohlo přinést trochu optimismu. Čekat lze procentuální vzestup, kusově ale stále půjde o jedny z nejhorších výsledků v historii.
V únoru tedy bylo na britském trhu prodáno pouze 51 412 nových aut, což představuje 35,5procentní pokles vůči už tak špatnému loňskému roku. Sdružení motorových výrobců a obchodníků SMMT, které je dodavatelem dat, v důsledku toho již snížilo svůj výhled na letošní rok z 1,89 na 1,83 milionu vozů.
Pohled do nedávné historie přitom jen dokládá, o jak dramatický pád se jedná. Pokud pomineme loňský rok, pak britský trh klesl v období 2003-2019 pod hranici dvou milionů registrací pouze jednou, a to v roce 2011. Naopak v letech 2003, 2004, 2015, 2016 a 2017 přesáhly prodeje nových vozů metu 2,5 milionů exemplářů.
Špatně nicméně není pouze v Británii, mizerné výsledky hlásí i další velké evropské trhy. V Německu bylo v únoru prodáno 194 349 nových vozů, což je 19% propad. Ve Francii trh klesl o 21 % na 132 637 registrací, zatímco Španělsko má na kontě dokonce 38% pád, jenž vyústil v pouhých 58 279 nových vozů. Radovat se nemohou ani v Itálii (-12 %, 142 998 ks), stejně jako v Nizozemsku (-21 %, 21 862 ks).
Únor byl relativně dobrým měsícem jen v případě prodejů elektrických aut, tedy znovu alespoň někde. Když v době krize jeden typ dopravního prostředku zadotujete natolik, že jej někdy lze pořídit i zcela zdarma, ty další budou opomíjeny. Benzínová auta tak mají v Británii na kontě 48,5% pád a dieselových se prodal o dokonce 61,7 % méně, zatímco u plug-in hybridů došlo na 35,2% a u elektromobilů na 49% růst.
Ještě větší zlepšení hlásí Německo, kde se prodeje elektromobilů zvedly dokonce o 124 procent. Bez dotací by tomu tak ale pochopitelně nebylo, což nejlépe dokazuje pohled do České republiky. Tady prodeje v únoru meziročně klesly o ne až tak hrozivých 15,48 %, elektromobily ale šly dolů ještě významněji (o 41 % z 594 na 349 aut).
Britský trh v únoru razantně klesal, znovuzrozené MG však zůstalo na loňských číslech. Nabízí totiž auta jak levná, tak elektrifikovaná, což je v současné době recept na úspěch. Foto: MG Motor
Zdroje: Autocar, Asociace dovozců jednotlivých zemí
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 6 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva