Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda

Pamatujete si, jak vypadal automobilový svět v roce 1996? Škoda prodávala je Felicii a chystala se odhalit první Octavii. Přesně do těchto časů se nyní vrátily prodeje nových aut v Evropě, klesají už smutných 12 měsíců v řadě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda

17.7.2022 | Petr Miler

Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda

/

Foto: Škoda Auto

Pamatujete si, jak vypadal automobilový svět v roce 1996? Škoda prodávala je Felicii a chystala se odhalit první Octavii. Přesně do těchto časů se nyní vrátily prodeje nových aut v Evropě, klesají už smutných 12 měsíců v řadě.

Jakkoli neuvěřitelně to může znít, Evropa se v uplynulém měsíci vrátila o 26 let zpátky v čase. Na kontinentu bylo prodáno nejméně nových osobních automobilů od roku 1996, a to něco málo přes 1,06 milionu vozů. To představuje již dvanáctý meziroční pokles v řadě, tentokrát o 16,8 %, prodeje některých značek ale klesaly o vysoké desítky procent.

Z dat asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) vyplývá, že nejvíce zasaženým velkým výrobcem automobilů byl Volkswagen Group s téměř o čtvrtinu nižšími prodeji než loni v červnu. Mohutně k tomu přispívá i Škoda, která je za celé první pololetí nejvíce klesající značkou koncernu a jednou z nejméně úspěšných značek vůbec. Tento výsledek hlásí přesto, že do dat ACEA nespadají výsledky ruského trhu, který Škoda téměř zcela opustila a který byl jejím druhým největším odbytištěm na celém světě.

Česká automobilka zaznamenala meziroční pokles o 24,6 % a pouze Fiat, Citroën, Smart, Volvo a Jaguar jsou na tom hůře než ona. Zároveň jde tedy o největší takto klesající značku, neboť všichni zmínění konkurenti v uplynulých letech byli - a i letos jsou - v ještě horší situaci pohledem nominálních prodejů.

Už z výše zmíněného je patrné, že mizerně je na tom také koncern Stellantis (v červnu -17 %, za první pololetí i 22,5 %), vůbec nejhůře si ale v uplynulém měsíci vedlo Volvo (-45,7 %), které je na tom prachbídně i za celé pololetí (-27,4 %). Automobilky při snaze vysvětlit své stále horší výsledky obvykle jmenují inflaci, překážky v dodavatelských řetězcích, rostoucí počet případů koronaviru v některých zemích a pokračující nedostatek čipů jako hlavní z problémů.

Všechny čtyři hlavní trhy Evropské unie - Španělsko, Itálie, Německo a Francie - hlásí pokles registrací, Česko je na tom podobně, s výsledkem -16,9 % oproti roku 2021 ale v podstatě kopíruje průměr. Nejrychleji klesajícím trhem v červnu bylo Chorvatsko, za první pololetí tento nepěkný titul připadl Dánsku. Lehce v plusu je jen pár menších trhů (mimochodem včetně Slovenska), to i další detaily vám ale přiblíží grafika citované asociace níže.


Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda - 1 - Prodeje aut EU 2022 06 01Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda - 2 - Prodeje aut EU 2022 06 02Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda - 3 - Prodeje aut EU 2022 06 03
Prodeje aut za letošní červen jsou tak mizerné, že už 26 let nebylo hůř. Zlepšení není na obzoru. Grafika: ACEA

Zdroje: ACEA, Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.