Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za celou historii měření, Škoda je na tom nejhůř ze všech
19.11.2021 | Petr Prokopec
Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Už tak mizerné výsledky mladoboleslavské automobilky se dále zhoršily, teď už v Evropě nenajdeme výrobce, který by si vedl hůře. Mizerně je na tom ovšem i celý trh.
Před několika málo dny šéf VW Group Herbert Diess naznačil, že německý koncern má v případě stávající krize způsobené nedostatkem čipů to nejhorší za sebou. S tím většina analytiků příliš nesouhlasí, stejně jako s faktem, že situace by se měla stabilizovat v příštím roce. Místo toho mají totiž problémy přetrvat i v roce 2023 a dost možná ještě déle, neboť výrobci čipů jsou vytíženi zejména objednávkami od firem s elektronikou. To by pro Diesse a zejména pro samotný koncern byla doslova katastrofa, neboť s výrobou a následným odbytem má aktuálně VW Group větší potíže než kdokoliv jiný.
Problémy koncernu se v plné nahotě projevily na evropských říjnových prodejích. Zatímco celý trh zamířil dolů „jen“ o 30,3 procenta, registrace Volkswagenu jsou horší o 41,7 procenta, zatímco Seat poklesl o 42,9 procenta, Audi o 48,6 procenta a Škoda dokonce o 50,2 procenta. Mladoboleslavská automobilka tak výrazně vyklízí pozice na trhu, kde jí aktuálně patří už jen 3,9procentní podíl. Loni touto dobou šlo přitom o 5,5 procenta, v roce 2019 pak o 5,2 procenta.
Pokud se přitom zadíváme na konkurenci, zjistíme, že během října si žádná automobilka nepohoršila tak moc jako právě Škoda. Překonáno pak vlastně nebylo ani Audi, teprve na třetím místě najdeme mimokoncernovou značku, a to Alfu Romeo, jenž má na kontě 48procentní pád. Jinak se většina automobilek spadajících pod Stellantis drží okolo více než 30procentního poklesu, který je vlastní také Renaultu, Mini, Mercedesu nebo Nissanu.
Kdo naopak neustále vykazuje rostoucí trend, jsou Korejci. Kia sice klesla, ovšem jen o 0,4 procenta a ve srovnání s rokem 2019 je stále v plusu, byť o pouhých 110 aut. Hyundai si ovšem polepšilo o 7,8 procenta a je tak rázem sedmým nejúspěšnějším výrobcem Evropy. O takové pozici Korejci mohli donedávna pouze snít, jejich chytrá rozhodnutí spojená se zajištěním dostatku čipů jim tak momentálně vydělávají nemalé miliardy.
Výsledek Hyundai je přitom prakticky jediným říjnovým pozitivem, jakkoliv růst nelze upřít ani Porsche (+6,8 %), Alpine (+196 %) či Smartu (+5,9 %). Ve všech případech jde nicméně o maloobjemové značky, které nemají na celkové výsledky až takový vliv. Registrace za říjen, jenž dosáhly pouze na 665 001 exemplářů, jsou tak vůbec nejnižší od chvíle, kdy asociace výrobců ACEA začala dávat celkové statistiky dohromady.
Působivá nicméně není ani celková letošní bilance, jakkoliv 8 191 709 prodaných aut představuje ve srovnání s loňskem nárůst o 2,2 procenta. Nicméně za prvních deset měsíců roku 2019 bylo prodáno dokonce 10 943 035 vozů. To je ovšem ve světle stávajících výsledků laťka, která nejspíše nebude překonána ani po silvestrovském sečtení veškerých letošních registrací. Ostatně přes 10 milionů se Evropa nedostala ani loni.
Lze už pak jen dodat, že v rámci jednotlivých zemí jsou na tom dobře pouze Kypr (+5,2 %) a Irsko (+16,7 %), nicméně jde o malé trhy, jenž na celkový výsledek mají podobný vliv jako výše zmiňovaná značka Alpine. Jinak v říjnu došlo ve většině zemí k dvoucifernému poklesu, který se - jak už víme - nevyhnul ani České republice. Ta je oproti roku 2019 dole o více než třetinu.




Evropské říjnové prodeje jsou nejnižší od chvíle, kdy se začaly archivovat záznamy. Grafika: ACEA



Ze všech výrobců si přitom nejvíce pohoršila mladoboleslavská automobilka, jako jediná klesá o víc jak polovinu. Její tržní podíl se tak propadl pod čtyři procenta. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
před 9 hodinami
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
včera
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejčtenější články
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
11.11.2025
Ford začal předělávat svá dealerství spíš na jídelny Ikey, asi tak chce dát zapomenout na mizérii svých aut
11.11.2025
Kupec všech pěti novodobých McLarenů F1 zjistil, že mu čtyři budou stačit. Z ceny toho na prodej vám půjde hlava kolem
11.11.2025
VW ukázal nové SUV velikosti Touaregu. Nedovedeme si představit, jak by mohlo uspět. A podívejte se, co má na zádi
12.11.2025
Ameriku znovu dobývají osmiválce. Lidé je prostě chtějí, a tak i 14 let staré auto přechytračilo regulace, aby bylo k mání v celé zemi
12.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
