Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v USA mají letos zcela neobvyklé vítěze, nemusí to být jen dočasný stav
3.7.2021 | Petr Miler
Pokud se alespoň trochu zajímáte o auta, jistě víte, že prodeje aut v USA mají dlouhodobě jediné vítěze - mezi model neohroženě vládne Ford série F, mezi firmami koncern GM. Právě teď neplatí ani jedno.
Pravidelně píšeme o tom, do jakého chaosu uvrhl automobilový svět koronavirus, což platí stále. Není to ale jediná věc, která jej mění, tou druhou, dlouhodobější a už proto významnější jsou snahy o rozmach elektrifikace aut. Většinou zákazníků nevyžádaná změna mající původ v politickém rozhodnutí nerozporovaném automobilkami vede k obrovským investicím do nepříliš žádaných vozů a z toho pramenících snah o zefektivňování nabízení čehokoli jiného.
Následkem je tak zdražování ostatních aut a vyřazování modelů a verzí, které mají relativně okrajovou klientelu. Jenže když má relativně okrajovou klientelu sedm modelů a vy vyřadíte z nabídky většinu, dá to dohromady už slušná prodejní čísla. A pokud konkurence to samé neudělá, tito zákazníci logicky skončí u ní. Výsledkem je tak přelévání popularity, jaké jsme dlouho neviděli a nastalá post(snad)pandemická situace vše jen umocňuje.
Tak se stalo, že dlouholetý vládce amerických prodejů, koncern General Motors, není v druhém letošním kvartálu americkou jedničkou. GM totiž sází skoro vše na elektrickou kartu a ořezává zbytek nabídky, což je přesně to, co Toyota dělat nechce. Je to tak právě ona, která v letošním druhém kvartálu uzmula korunu krále prodejů nových vozů s 688 813 auty oproti 688 236 vozy General Motors.
Jde o vítězství o hodně drobná prsa, ale jasně to ukazuje, jak krátkozraký přístup GM (a nejen GM, dolů jde také Ford, VW a další automobilky mířící stejnou cestou) může být. A historicky se jedná o zásadní moment - GM v USA neprohrál 23 let a když se to tehdy stalo, bylo to s Fordem. Toyota nebyla na vrcholu dosud nikdy a nepochybně profituje i z druhého zmíněného faktoru, tedy nedostatku dílů, zejména pak čipů, kterých má k dispozici více než jiní.
Není to ale jediné zemětřesení. Právě kvůli čipům vyrábí méně aut i zmíněný Ford, jehož řada F, zejména pak model F-150, vládne americkým prodejům už přes 40 let. Akorát ne zrovna teď - za druhý kvartál zvítězil se svým konkurenčním pick-upem rodiny P/U, zejména pak modelem 1500 Ram (164 232 aut) před Chevroletem Silverado. Ford řady F je až třetí s 158 235 prodanými vozy.
Předpokládáme, že v případě pick-upů se Ford dříve nebo později vrátí na vrchol, GM ale může klidně ztratit korunu zcela. Téměř zcela opouští klasické třídy aut, jako jsou větší či menší sedany, které Toyota s úspěchem nabízí dál. A to nakonec může rozhodnout, třebaže mezi kupci pick-upů Japonci zase tak velké zastání nemají a jsou s prodeji cirka na třetině jejich odbytu.



Ford řady F už není nejprodávanějším autem USA, ... Foto: Ford
...korunu uzmul konkurenční Ram. Foto: Ram
Mezi automobilkami pak vládne Toyota, je bezprecedentní stav. Foto: Toyota
Zdroje: CNBC, Ford, General Motors, Stellantis
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 12:05
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
Nejnovější články
Němci postavili ojetý VW Passat proti dalšímu miláčkovi mezi domácími služebáky. A vysvětlili, proč „pašík” táhne jako nic jiného
před 3 hodinamiMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
před 4 hodinamiŠéf Fordu se z návštěvy Číny vrátil zděšený. Poté, co viděl v tamních továrnách, neví, zda má Ford vůbec nějakou budoucnost
před 6 hodinamiMotor 1,8 bez turba, látkové gauče místo sedaček, „švihadla”. K mání je spása odpůrců moderny jako dodnes nejeté auto
před 7 hodinamiVolbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva