Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje dieselů kolabují napříč Evropou, Česko ale tvoří jednu ze dvou výjimek
29.9.2020 | Petr Prokopec
Podvod Volkswagenu odstartoval averzi vůči dieselům, která otřásá Evropou a dění v letošním roce vše jen zintenzivňuje. Češi ale tak úplně nejdou s dobou, tržní podíl naftových motorů tady neklesá.
V posledních letech se prodeje dieselů v Evropě postupně propadají a čerstvě zveřejněná data asociací výrobců aut (ACEA) za první letošní pololetí potvrzují, že tento trend pokračuje i v letošním roce. Podíváme-li se jen na čísla za poslední zdokumentovaný kvartál, pak předloni podíl „naftožroutů“ na celkových registracích nových aut od dubna do června činil 36,3 procenta, předloni už to bylo jen 31,3 procenta a letos jsme na 29,4 % procent. To je za tak krátké období obrovský propad.
Problém to představuje hlavně pro výrobce, neboť EU soustavně přitvrzuje limity spotřeby promítnuté do emisí CO2. A k jejich splnění diesely logicky přispívají více než benzinové jednotky. Zajímavý je ale i pohled na jednotlivé trhy, neboť propady, spojené s celkovým poklesem prodejů kvůli koronavirové krizi, jsou opravdu masivní.
Prakticky všechny velké země hlásí přibližně poloviční propad odbytu naftových aut, nakonec i meziroční pokles v celé EU (-53,4 %) je přibližně takový. Výjimkou nejsou už ani Německo (-49,8 %), Francie (51,1 %), Velká Británie (-81,8 %) a další tradiční bašty dieselů. Přestože snahy ekologů o diskreditaci dieselů byly nejednou otevřeně označeny za lež a studie dokonce tvrdí, že diesely vzduch ve skutečnosti čistí, zájem o ně opadá. Neexistuje tak jediný trh, ani jediný výrobce, který by ze současné situace vysloveně profitoval.
Co je ovšem pro nás zajímavé, nadále existují trhy, kde se nafťákům daří relativně dobře. Vůbec nejmenší propad byl zaznamenán ve Slovinsku (-31,7 %) a hned poté v České republice (-33,5 %). To vzhledem k celkovému poklesu prodejů znamená přibližně zachování dosavadního tržního podílu. Proč jsou zrovna tyto země (a hlavně pak ČR, neboť místní trh je asi třikrát větší) výjimkami, nevíme, u nás to ale zřejmě bude souviset s tradičně racionálnějším uvažováním české klientely a absenci masivních stimulů, které by zákazníky hnaly do aut, která přirozeně nechtějí.
Bez zajímavosti není ani to, že jakkoli současnost hraje do karet alternativním, zejména pak elektrickým pohonům, které zvyšují svůj podíl na trhu, vyloženě žně nezažívají. Bateriových aut se prodalo za druhý kvartál jen 63 216 kusů, což je meziročně o nikterak dramatických 12,7 % výše. Pokud naházíme všechna auta, která lze dobít, na jednu hromadu, jsme na tržním podílu 7,2 %, prim mezi nimi ale pořád hrají plug-in hybridy (+133,9 %). Na řadě trhů, zejména pak těch velkých či elektromobily mocně dotujících (Norsko, Nizozemsko, Belgie), jejich odbyt dokonce meziročně citelně klesl.
Podívejte se ale sami na data o podílu jednotlivých typů pohonu v zemích Evropy a prodejích dieselů a elektrických aut níže. V druhém případě lze říci, že nebýt nových dotací na třech z největších evropských trhů (Německo, Velká Británie, Francie), elektrická auta si tu skoro neškrtnou, tato tři místa se postarala o odbyt 55 % z nich a o většinu zbytku se postaraly Norsko s Nizozemskem.



Zájem o diesely masivně klesá všude v Evropě, jednou z mála výjimek je ČR. Ani v případě elektrických aut ale není situace tak růžová, jak někteří rádi naznačují, zvlášť na některých trzích. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025Překvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektromobilů v USA náhle nabraly směr, který vyděsil automobilky. A to má to nejhorší teprve přijít
včeraMuž si před dvěma léty koupil nové Ferrari. Rozpadat se začalo hned po koupi a nefunguje dodnes, firma roky odmítala záruční opravu
včeraZnačka, která se rozhodla zbavit svá auta zadních oken, nedokáže ani po dvou svolávacích akcích opravit nefunkční parkovací kamery
včeraTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraNissan v rámci rozsáhlých škrtů rozhodl o zavření jedné ze svých historických továren, tisíce lidí čeká vyhazov
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva