Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje dieselů kolabují napříč Evropou, Česko ale tvoří jednu ze dvou výjimek
29.9.2020 | Petr Prokopec
Podvod Volkswagenu odstartoval averzi vůči dieselům, která otřásá Evropou a dění v letošním roce vše jen zintenzivňuje. Češi ale tak úplně nejdou s dobou, tržní podíl naftových motorů tady neklesá.
V posledních letech se prodeje dieselů v Evropě postupně propadají a čerstvě zveřejněná data asociací výrobců aut (ACEA) za první letošní pololetí potvrzují, že tento trend pokračuje i v letošním roce. Podíváme-li se jen na čísla za poslední zdokumentovaný kvartál, pak předloni podíl „naftožroutů“ na celkových registracích nových aut od dubna do června činil 36,3 procenta, předloni už to bylo jen 31,3 procenta a letos jsme na 29,4 % procent. To je za tak krátké období obrovský propad.
Problém to představuje hlavně pro výrobce, neboť EU soustavně přitvrzuje limity spotřeby promítnuté do emisí CO2. A k jejich splnění diesely logicky přispívají více než benzinové jednotky. Zajímavý je ale i pohled na jednotlivé trhy, neboť propady, spojené s celkovým poklesem prodejů kvůli koronavirové krizi, jsou opravdu masivní.
Prakticky všechny velké země hlásí přibližně poloviční propad odbytu naftových aut, nakonec i meziroční pokles v celé EU (-53,4 %) je přibližně takový. Výjimkou nejsou už ani Německo (-49,8 %), Francie (51,1 %), Velká Británie (-81,8 %) a další tradiční bašty dieselů. Přestože snahy ekologů o diskreditaci dieselů byly nejednou otevřeně označeny za lež a studie dokonce tvrdí, že diesely vzduch ve skutečnosti čistí, zájem o ně opadá. Neexistuje tak jediný trh, ani jediný výrobce, který by ze současné situace vysloveně profitoval.
Co je ovšem pro nás zajímavé, nadále existují trhy, kde se nafťákům daří relativně dobře. Vůbec nejmenší propad byl zaznamenán ve Slovinsku (-31,7 %) a hned poté v České republice (-33,5 %). To vzhledem k celkovému poklesu prodejů znamená přibližně zachování dosavadního tržního podílu. Proč jsou zrovna tyto země (a hlavně pak ČR, neboť místní trh je asi třikrát větší) výjimkami, nevíme, u nás to ale zřejmě bude souviset s tradičně racionálnějším uvažováním české klientely a absenci masivních stimulů, které by zákazníky hnaly do aut, která přirozeně nechtějí.
Bez zajímavosti není ani to, že jakkoli současnost hraje do karet alternativním, zejména pak elektrickým pohonům, které zvyšují svůj podíl na trhu, vyloženě žně nezažívají. Bateriových aut se prodalo za druhý kvartál jen 63 216 kusů, což je meziročně o nikterak dramatických 12,7 % výše. Pokud naházíme všechna auta, která lze dobít, na jednu hromadu, jsme na tržním podílu 7,2 %, prim mezi nimi ale pořád hrají plug-in hybridy (+133,9 %). Na řadě trhů, zejména pak těch velkých či elektromobily mocně dotujících (Norsko, Nizozemsko, Belgie), jejich odbyt dokonce meziročně citelně klesl.
Podívejte se ale sami na data o podílu jednotlivých typů pohonu v zemích Evropy a prodejích dieselů a elektrických aut níže. V druhém případě lze říci, že nebýt nových dotací na třech z největších evropských trhů (Německo, Velká Británie, Francie), elektrická auta si tu skoro neškrtnou, tato tři místa se postarala o odbyt 55 % z nich a o většinu zbytku se postaraly Norsko s Nizozemskem.



Zájem o diesely masivně klesá všude v Evropě, jednou z mála výjimek je ČR. Ani v případě elektrických aut ale není situace tak růžová, jak někteří rádi naznačují, zvlášť na některých trzích. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
