Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektrických aut VW v Číně se totálně zhroutily, meziročně o 71 procent. To je to poslední, co potřeboval
26.2.2025 | Petr Miler
Podobných scenérií se na čínských silnicích moc často nedočkáte, neboť elektrické modely jako ID.7 Vizzion se tam prodávají stále hůř. Je to pozoruhodný výsledek v momentě, kdy se VW snaží o pravý opak.
Volkswagen je v problémech, které nepoznal dekády. Ačkoli měl na talíři, že jeho sázka na elektromobily je obrovský hazard, s klapkami na očích nedbal varování a trváním na čistě elektrické budoucnosti během pár, které dodnes oficiálně nepřehodnotil, se dostal až do situace, kdy by šéf firmu nejraději nechal zbankrotovat. A nemusí to být až tak přehnané, pokud nyní zjišťuje, že i když vypekl ze zaměstnanci, jak to jen šlo, ani mohutné omezení stavů a zavírání továren nemusí stačit, aby vyšel.
Co by v takové situaci udělal soudný manažer? Sesedl by z mrtvého koně, ale to člověk, který neumí řídit ani toho koně, zjevně udělat nechce. Před zaměstnanci tedy na jednu stranu realisticky přiznává, že VW najednou na konkurenty nestačí, ale místo toho, aby hledal smysluplné cesty, jak se jí znovu postavit se ctí, vidí spásu v autě postaveném kolem 8 let staré techniky. Pochopitelně elektrickém.
Je to zkázonosné a i když ostrůvky pozitivní deviace existují, cílem firmy se dál zdá být jen „dohnat a předehnat”, v tomto případě ale technickou realitu, která mu prostě nefandí. Asi na tom nic nezměníme, a tak můžeme přát VW aspoň úspěch s oněmi elektromobily, ten by se mu jistě hodil. Zejména pak na trhu, který je po léta jeho jasně největší, tedy na tom čínském. Děje se ale pravý opak.
VW to v Číně s elektromobily nikdy moc nešlo, na tamní poměry byly drahé a špatné, přesto se nějak prodávaly. Automobilka navíc dělá první poslední, aby odbyt zvýšila, úspěšná v tom ale opravdu není. Před sebou máme čerstvá čísla čínské asociace automobilových výrobců CAAM a pro Volkswagen jsou ránou přímo na solar. Tedy aspoň v případě elektrických modelů.
Německá značka uzavřela první měsíc roku 2025 se 171,9 tisíci prodanými vozy, to není špatné, o její čínský byznys se ale starají v podstatě už jen auta se spalovacími motory. Elektromobily značky si našly v lednu pouhých 4 552 kupců, což je o 71,3 % (!) méně než o rok dříve (15 828). VW tak dosahuje v Číně senzačního podílu elektromobilů na svém celkovém odbytu ve výši 2,6 procenta.
Z modelů se nejlépe pořád prodává ID.3 (2 623 kupců), je to ale třetinové číslo oproti roku 2024. Na druhém místě je ID.4 X (1 020 kupců), na třetím jeho ID.4 Crozz (889 kupců) a kdysi nadějná obdoba i u nás známého modelu ID.7 s přídomkem Vizzion oslovila jen 9 (devět) lidí. To je totální fiasko, taková Tesla prodala v Číně jen nejžádanějšího Modelu Y za leden skoro 26 tisíc kusů.
VW přitom obecně není neúspěšný, spalovací modely Sagitar, Passat a Lavida dál patří mezi deset nejprodávanějších aut v Číně vůbec. V těch ale budoucnost nevidí, a tak je zanedbává podobně jako u nás Golf a spol. Analytici k tomu říkají, že se z VW stal rukojmí svých vlastních ideologických cílů - chce prodávat elektromobily, s těmi mu to ale nejde, přesto do nich sype stále víc peněz a výsledky se nedostavují. Žádané spalovací portfolio pak zanedbává a to jeho celkové výsledky může poslat dál dolů.
Ke všemu dodáme už jen pár slov Adriana Hallmarka, která cituje Autocar v trochu jiných souvislostech, ale ono to platí i tady. Hallmark říká, že si nedovedeme představit obličeje automobilových manažerů, kteří najednou nechápou, co se to v Číně děje: „Sedíte s nimi u stolu a oni říkají: ‚Co to je?‘. Nikdy nezažili recesi, byli po 25 let svědky neustálého růstu.” Čína byla pro automobilky dlouhodobě něco jako spolehlivý bankomat, najednou to ale nefunguje a ani oni neví, proč se to děje. Tušíme, že Volkswagen je nyní se svými elektromobily za velkou zdí ve velmi podobné pozici...






Tak tady vidíte skoro všechny prodané Volkswageny ID.7 Vizzion Pro v Číně za letošní leden, skoro. Foto: Volkswagen
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejčtenější články
Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha