Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu se zhroutily o 73,4 procenta, spolu s tím půjde ke dnu i celá EU
5.10.2023 | Petr Miler
Překvapení to bude jen pro ty, kteří nesledují dění v oboru a nechali se opít laciným rohlíkem dřívějších růstů. Je to jeden z mnoha dalších důkazů o tom, že elektrická auta neprodává primárně zájem zákazníků o ně, ale hlavně zájem o dotace s nimi spojené.
Upřímně řečeno jsme na dnešní den dlouho čekali, neboť na něj bylo naplánováno zveřejnění dat o prodejích nových aut v Německu za letošní září. Za normálních okolností by nebyl důvod upínat k čerstvým statistikám více pozornosti, tentokrát se ale stalo něco zcela mimořádného. Od 1. září totiž u našich západních sousedů skončily dotace na elektromobily pro firemní zákazníky, a to bez jakýchkoli výjimek. Vzhledem k tomu, že elektrické vozy tam kupovaly právě hlavně firmy a jde o vůbec největší trh s elektromobily v Evropě, dal se čekat velký otřes. A přesně ten nastal.
Naposledy jsme před ním varovali v průběhu měsíce, kdy jsme kritizovali senzacechtivé prezentování výsledků prodejů elektromobilů v Evropě za srpen. Nebyl totiž primárně dán ničím jiným než právě tím, co přijde v září v Německu - spousta firem si ještě zaregistrovala nové elektromobily s vidinou zisku dotací, což tamní i celoevropský odbyt řádně nafouklo. V září pak logicky nemohlo přijít nic jiného než kruté vystřízlivění.
Právě před sebou máme čerstvá čísla německé KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) a jsou ještě tristnější, než se čekalo. Německý trh jako takový problém nemá, s 224 502 prodanými vozy je víceméně na úrovni loňského roku (-0,1 %). Obrovské výkyvy se ale odehrály v zastoupení pohonu jednotlivých prodaných aut, které jdou přesně opačným směrem, než by podle kazatelů čistě elektrické budoucnosti automobilů měly být.
Na trhu znovu jasně vládnou benzinové vozy s 78 979 prodeji následované benzinovými hybridy (pořád fakticky benzinová auta) s 57 795 prodeji. Poté tu máme diesely s 39 900 kupci a až pak elektromobily s 31 714 prodanými auty. To znamená meziměsíční pokles o ohromujících 73,4 % a meziroční o 28,6 %. Dobíjecí hybridy s 15 383 vozy jsou pak meziročně o 45,7 % níž, také jejich dotace dříve skončily. Vidí tu někdo postupný přesun zákazníků k elektrifikovaným vozům, jaký je nám pravidelně líčen jako jediný možný?
Nic takového se pochopitelně neděje a nebýt dotací a dalších výhod, elektrická auta by v Německu stěží dosáhla na jakkoli vyšší tržní podíl. Současný stav přitom pořád zdaleka nereflektuje otevřený trh - dotace zůstávají soukromým kupcům, firmy mají různé daňové výhody, jsou tu uměle zdražovaná fosilní paliva atd. Přesto se jen s koncem dotací pro firmy obraz elektrifikace německého autoparku takto změnil.
Neexistuje lepší důkaz o tom, že většina lidí v podobě elektromobilů nekupují primárně ona auta, ale jen dotace s nimi spojené - mají pocit, že dostávají něco zadarmo. Jakmile tohle změní, party je u konce. Ostatně stav českých prodejů těchto aut maluje podobný obrázek též. Jsme zvědavi na vývoj ve zbytku roku, analytici ale očekávají pokračující výrazný pokles odbytu, který stáhne dolů i prodeje napříč celou EU. Nedá se říci, že bychom očekávali něco jiného.
Auta jako Škoda Enyaq jsou předražený nesmysl, který bez dotací osloví jen pár nadšenců. Vývoj v Německu tuto tezi jen potvrzuje. Foto: Škoda Auto
Zdroj: KBA
Bleskovky
- Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024 - Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024 (2) - Tesly Model Y jako by najednou nikdo nechtěl, německý novinář natočil neskutečné množství neprodaných aut na bývalém vojenském letišti
11.6.2024
Nejnovější články
- Prakticky nejetá Škoda Octavia s top motorem, 4x4, výbavou a po 1. majiteli může být vaše za cenu obyčejné Fabie
před 11 hodinami - Úleva i pro české řidiče, nová pravidla zavedená italskou vládou znamenají konec většiny stacionárních radarů
včera - BMW dochází nápady, kam by ještě pláclo znak divize M. Poslední umístění je už docela zoufalé
včera - Evropské aktivity Fordu se dál hroutí. Padáka dostalo dalších 1 600 lidí, za poslední dobu je jich už přes 6 tisíc
včera - Řidič si spletl volič převodovky auta s ovládáním hlasitosti a naboural, ukázal tím na větší problém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva