Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu v květnu zkolabovaly o víc jak 30 %, měsíční propad vyváží jejich tříleté české prodeje
7.6.2024 | Petr Miler
Nastalá situace reflektuje nejen to, jak obtížně prodejnými se navzdor veškerému protežování elektrická auta stávají, ale také to, jak významné německé prodeje jsou pro celoevropskou bilanci. Jen tento měsíční meziroční pokles převáží všechny české prodeje za dva roky a vyrovná ty tříleté.
Pohádka o rychlém německém přechodu na elektrickou mobilitu pokračuje svými temnými kapitolami. Ačkoli jsou prodeje elektrických aut v evropském (flotilové emise CO2, přímé dotace vývoje a výroby apod.) i německém měřítku (daňová schémata pro firmy, vysoké a stále vyšší zdanění fosilních paliv atp.) dál masivně protežovány, ačkoli automobilky už roky skoro neinvestují do ničeho jiného, ačkoli je veřejné mínění dál mohutně masírováno v jejich prospěch, v případě Německa stačilo sebrat jeden viditelný střípek z přerozdělovací mozaiky v podobě přímých dotací na kupní cenu, aby se celý obrázek jejich úspěchu začal hroutit jako domeček z karet.
Před sebou máme čerstvá čísla o německých prodejích aut za letošní květen od tamní KBA a pro elektromobily jsou znovu velmi chmurná. Ačkoli se celý trh drží na solidních číslech, když se v květnu prodalo v Německu 236 425 aut (meziročně -4,3 %) a za leden až květen 1 116 731 aut (meziročně +5,2 %), prodeje elektromobilů přešly do volného pádu. Za pátý letošní měsíc se jich prodalo už jen 29 708 kusů, což ve srovnání s 42 780 kusy loni představuje 30,6% propad. Za celý dosavadní průběh letošního roku se bavíme o poklesu o 16 %.
Tato čísla jen potvrzují roky dokola připomínanou averzi naprosté většiny Němců k těmto vozům, kteří k nim přirozeně tíhnou v jen v velmi omezené míře. Naopak navzdory výše popsané situaci, ke které patří i ostrakizace dieselového pohonu, se naftovým autům daří stále lépe. V květnu oslovila už 44 893 lidí (+3,2 %), za celý rok jsou pak o víc jak 8 % nahoře. Jejich tržní podíl je ve srovnání s elektromobily aktuálně skoro o polovinu vyšší, i když v řadě tříd už pomalu ani neexistuje auto, do kterého byste si takový motor mohli koupit.
Pikantní je ještě jiný pohled na věc. Když si vezmeme pouze květnovou absolutní meziroční ztrátu prodejů elektrických aut (-13 072 vozů), je to tak vysoké číslo, že dalece překoná veškeré prodeje elektromobilů všech značek v Česku za roky 2023 a 2022 podle SDA (10 532 aut) a téměř vyrovná jejich kumulovaný tříletý odbyt (13 178 aut). To pro změnu ukazuje, jak moc velkým hybatelem dění jen situace v Německu na evropské úrovni je.
V případě jednotlivých značek jsou výsledky pestré. Těšit nás může úspěch Škody, která v květnu meziročně zamířila vzhůru o 32,9 % díky všem možným, jen ne elektrickým autům. Podobně je na tom domácí Opel s růstem 29,3 procenta a Volkswagen, který je nahoře o 8,7 procenta. Naopak drahé značky hlásí mohutné sešupy. Vedle Porsche, kterému kleslo jen 0,6 procenta, nemůže být spokojený nikdo. BMW s -32,5 procenta, Mercedes s -28,9 procenta a Audi s -17,7 procenta jsou mezi největšími poraženými. Ovšem úplně nejvíc je dole - s ohledem na zmíněný vývoj nepřekvapivě - Tesla, která šla v květnu dolů o 64 % meziročně, od ledna do května se bavíme o poklesu o -41,4 %.
Z uvedeného nezbývá než si udělat klasický závěr - elektromobily jsou jasná jediná budoucnost, všichni je chtějí, automobilky včas správně investovaly jen do nich, propagovaly jen ty a teď sklízí plody svých chytrých strategií. A ten, kdo roky říkal, že to je hloupé a neodpovídající reálnému stavu věcí, hanebně lhal. Teď se to všechno znovu potvrdilo...



Auta jako BMW i5 dostala v Německu v květnu prodejně na frak. A to přesto, že jejich směrem dál míří téměř veškerá myslitelná podpora. Foto: BMW
Bleskovky
Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
včeraAudi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025
Nejnovější články
Hujer, Viktor Hujer: Šéf automobilky kritizuje EU za ústupek v nařizování elektroaut. On si prý udělal domácí úkol a ostatní mohli taky
včeraK mání je u nás vzácný superkombík pro chlapy z ocele. S přeplňovaným 6,2 V8 a manuálem jede až 308 km/h
včeraDetaily k novému obřímu motoru Fordu fascinují, s objemem 7,3 litru a výkonem přes 1 000 koní míří do osobních aut
včeraPozadí vzniku jediného dílu pro auto ukazuje, jak obrovským zásahem do fungování automobilek jsou Trumpova cla
včeraTohle auto musí být pro Volkswagen konečně hit. Pokud neuspěje s ním, už nemá z čeho brát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva