Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje legendárních taxíků se propadly tak moc, že se budou nabízet jako úplně jiná auta
29.6.2021 | Petr Miler
Pandemie koronaviru změnila svět v mnoha ohledech a její sekundární dopady jsou někdy skutečně pozoruhodné. Výrobce legendárních taxíků už přes rok pomalu nemá komu prodávat, a tak zkouší nabídnout taxík jako obytný vůz.
Jestli nějaký obor lidské činnosti od loňska opravdu trpí, pak je to přeprava kohokoli kamkoli. Pandemie koronaviru zásadně omezila cestování za prací i zábavou a byť nejspíše o půjde o tím menší problém, čím menší vzdálenosti ten který způsob dopravy zajišťuje a čím méně hromadný je, čísla reflektující provoz na ruzyňském letišti hovoří jasně.
V květnu největší český vzdušný přístav odbavil víc než 132 tisíc cestujících, což je výrazný meziměsíční a ještě větší meziroční nárůst. Je ale třeba nezapomenout, že čísla rostou z minimálních hodnot a normál dříve vypadal jinak. V červnu 2019 letiště Václava Havla odbavilo za jediný den až 71 tisíc lidí a během letních měsíců vystoupal celkový počet cestujících ke 2 milionům. Jinak „tučně” znějících 132 tisíc lidí za měsíc tak rázem vypadá směšně.
Kde nejsou zahraniční turisté či lidé cestující za obchodem, tam logicky nevzkvétají ani navazující přepravní služby. Podobně přesnou statistiku reflektující pokles zájmu o taxislužby nemáme, dá se však očekávat, že bude mít ke zmíněnému číslu docela blízko. Jistě, taxikáři jsou pružnější, mohou se situaci lépe přizpůsobit a rozvážet jídlo či jiné zboží. Bylo by ale naivní si myslet, že to mohou dělat všichni - na tohle jsou tu už jiní a zájem o kurýrní služby nevzrostl zase o tolik, aby uživil nespočet lidí z jiného oboru.
Logickým důsledkem zmíněného je pak to, ze taxikáři neinvestují do nového vybavení, zejména pak do aut. Příjemné to nebude asi žádném z výrobců automobilů, pokud jste ale Volkswagen a mezi miliony prodaných aut ročně nenajdete pár tisíc dieselových Passatů dodaných taxikářům, asi vás to nepoloží. Pokud jste ale LEVC, firma vyrábějící jen a pouze taxíky, moderní náhradu slavných londýnských strojů jménem TX, je to jistě velmi nepříjemné.
Zatímco tedy ještě předloni LEVC slavilo skoro dvojnásobný růst prodejů a bezmála dvoumiliardové zvýšení obratu, loni nevyhnutelně strádalo. A jak se ukazuje, ani předchozí stav nebyl taková výhra, jak se ze zmíněných čísel může zdát. Firma totiž v roce 2018 dodala jen 1 295 vozů a v roce 2019 šlo o 2 507 vozů. To není moc ani na Londýn, kde tyto stroje sice jsou k vidění, ale jejich dieseloví předchůdci pořád jasně dominují. A LEVC svůj TX nenabízí jen tam, k mání je prakticky po celém světě. Loni ale přišla teprve ta pravá rána - pouhých 877 dodaných vozů znamená meziroční sešup skoro na třetinu.
Lidé z LEVC jen neseděli a nesedí s rukama v klíně a nečekají, kdo si konečně přijde koupit taxík. Loni v říjnu se tak rozhodli k bezprecedentnímu kroku, když své taxíky začali prodávat nejen taxikářům, ale komukoli jako běžná auta. S mizernými prodeji to ale mnoho neudělalo, a tak zkouší štěstí dál. Další novinkou postavenou na bázi někdejšího ryze londýnského taxíku je model e-Camper, tedy obytný vůz.
Zní to chytře, neboť právě o tato auta je kvůli pandemii vysoký zájem, zda ovšem lidé sáhnou po upraveném taxíku, je otázkou. Venku jsou zatím první obrázky naznačující více podobu zevnějšku než interiéru, které naznačují, že auto bylo komplexně přepracováno, aby posloužilo svému novému účelu. Přibyla tedy zadní boční okna a výsuvná střecha, která dovolí dvěma dospělým se uvnitř vzpřímeně pohybovat i spát. Přední sedadla jsou otočná, vzadu přibyla kuchyňka a lavice, která se umí proměnit v další postel či pohovku.
Auto bude nadále hnát vpřed 1,5litrový benzinový tříválec od Volva s výkonem 100 kW (136 koní) spolu se 110kW (150koňovým) elektromotorem. Jde tedy o hybrid s nádrží na benzin i 31kWh akumulátorem. Teoreticky má na dobití ujet až 489 km a akumulátory dokáže dobít s příhodným elektrickým výkonem po ruce i za 20 minut. Známa je i evropská cena - od 73 tisíc Eur (asi 1,86 milionu Kč) bez DPH -, faktické prodeje ale začnou až po komplexním představení, zatím můžeme sloužit jen třemi obrázky a zmíněnými detaily.



LEVC e-Camper je taxík TX přestavěný na obytný vůz. Jde o pokus LEVC uplatnit se v době, kdy prodeje taxíků strádají. Foto: LEVC
Zdroj: LEVC
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025Šéf Bugatti pochopil. Od fanouška elektromobilů se dostal k tomu, že nabídne spalovací vůz. A sám sní o stroji s motorem V10
3.6.2025Producent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
3.6.2025Bentley otočilo. Přichází s novým čistě spalovacím vrcholem ve chvíli, kdy už žádné takové auto přijít nemělo
3.6.2025Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva