Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda

Ani jeden jediný měsíc se letos v České republice nenesl ve znamení meziročního růstu prodeje nových aut. Září je první výjimkou, jenže jen kvůli loňské a předloňské mizérii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda

5.10.2020 | Petr Prokopec

Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda

/

Foto: Škoda Auto

Ani jeden jediný měsíc se letos v České republice nenesl ve znamení meziročního růstu prodeje nových aut. Září je první výjimkou, jenže jen kvůli loňské a předloňské mizérii.

Před dvěma lety, tedy v září 2018, bylo na českém trhu prodáno 14 532 nových aut. To byl nejhorší výsledek za několik let, přičemž důvod nebylo třeba dlouho hledat. Evropa v dané době přecházela na novou metodiku měření spotřeby, což srpnové prodeje vyneslo do nebeských výšin. Poté ovšem přišel obrovský pád, který se přenesl i do dalších měsíců. Na trhu totiž náhle chyběla řada motorizací, které dočasně nebo natrvalo zmizely z nabídek.

Mizerný ovšem nebyl jen předloňský rok, ale i ten loňský. V rámci měřícího cyklu WLTP totiž došlo na prodloužení některých procedur. Kromě toho se výrobci začali také připravovat na letošek, který je již spojen s novým přísnějším emisním limitem. Registrace za září 2019 tak sice oproti předchozímu období vzrostly, ovšem jen nepatrně na 15 770 nových vozů. Tedy prakticky na stejný stav, jaký byl spojen s devátým měsícem roku 2014.

Letos pak sice nedochází na další úpravu laboratorních pravidel, pro změnu tu však máme koronavirus. Přičemž globální pandemie ovlivňuje prodeje již několik měsíců v řadě. Ovšem z českého pohledu bylo zavádění cyklu WLTP evidentně větší pohromou, alespoň pro automobilový trh. Aktuálně zde totiž máme 16 909 registrací, což znamená, že proti září loňského roku došlo k růstu, a to 7,22 procenta.

Je nicméně zjevné, že slavit asi nebude nikdo, a to dokonce ani Škoda, jakkoliv má na kontě 6 616 prodaných vozů, což představuje 39,13procentní podíl na celém trhu. Ač jde totiž meziročně o více než čtyřprocentní zlepšení, fakticky česká automobilka již dvě léta po sobě klesá. V září 2018 ji totiž patřil 41,07procentní podíl, loni pak 40,25procentní. Její nabídka v obou letech přitom byla méně květnatá než letos.

Škoda přitom vytvořila nadmíru zajímavý blok v rámci kategorie SUV, neboť Kamiq je s 824 kusy zlatý, Kodiaq s 800 exempláři stříbrný a na Karoq zůstal s 779 registracemi bronz. Lídrem mladoboleslavské automobilky je nicméně i nadále Octavia (1 426 ks), což je s ohledem na mnohem vyšší ceny než u předchůdce působivé. Druhé místo pak patří Škoda Fabia (1 272 ks), Scala (819 ks) je nicméně celkově až čtvrtá.


Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 1 - Prodeje CR 09-2020 01Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 2 - Prodeje CR 09-2020 02Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 3 - Prodeje CR 09-2020 03
Škoda Octavia je sice nadále českým bestsellerem, ovšem nikoliv díky plug-in hybridní verzi, na kterou připadá pouze 20 z celkových 1 426 registrací. Foto: Škoda Auto

Zmínit musíme i Citigo, nikoliv však kvůli 73 prodaným vozům, jenž v dané třídě stačily pouze na třetí místo. Spíše kvůli celkovým registracím mini segmentu, jenž se vyšplhaly na pouhých 350 vozů. Jasně se tak totiž ukazuje, která kategorie je u nás pomalu na odpis, neboť lidé netouží ani tak po nejnižších cenách, jakožto spíše po maximální hodnotě, kterou za své peníze dostanou. A té se u městských prcků nedočkají.

Úspěšnější jsou tak ve výsledku i velká SUV, jejichž základní ceny startují vysoko nad milionem korun. Celkově jich totiž bylo prodáno 433 kusů, přičemž na podium vystoupaly BMW X5 (85 vozů), Mercedes-Benz GLE (73 vozů) a Audi Q8 (54 ks). Stylové provedení čtyř kruhů za sebou přitom nechává konzervativnější Q7 (48 vozů), u BMW je tomu však naopak, neboť na X6 (52 ks) připadá až čtvrtá příčka.

Velká SUV jsou přitom jednou z mála kategorií, kde vládne diesel. Na kdysi oblíbené pohonné jednotky totiž v této třídě připadá 66,51procentní podíl, zatímco v rámci celkových registrací dosáhli „producenti sazí“ pouze na 30 procent. I zde je nicméně zájem také o alternativní pohon, neboť elektrické Audi E-tron má na kontě 13 registrací, benzin-elektrické BMW X5 a Ford Explorer pak 14, respektive 6.

V rámci paliv se pak ještě jednou vrátíme ke Škodě Octavia, ta je totiž nově k mání i jako plug-in hybrid. Zájem o něj nicméně není zrovna enormní, na jedna-čtyřku doprovázenou elektromotorem totiž připadá jen 20 exemplářů. Více než dvojnásobek oproti tomu spaluje CNG, dvaačtyřicetinásobek pak do svých nádrží tankuje motorovou naftu. Podobné je to u Škody Superb, kde diesel dává na frak hlavně benzinu.

V rychlosti pak už jen zmíníme segment sportovních vozů, kde BMW řady 4 zřejmě definitivně přišlo o svou vedoucí pozici, možná i díky bobřím zubům nahrazujícím tradiční čelní ledvinky. Českou jedničkou je tak Ford Mustang, který má v rámci září největšího konkurenta v řadě 2 od BMW, v rámci celého roku pak v jeho řadě 8. Pozoruhodný je i úspěch elektrického Porsche Taycan, které je žádanější než Toyota Supra.

Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 4 - Prodeje CR 09-2020 04Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 5 - Prodeje CR 09-2020 05Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 6 - Prodeje CR 09-2020 06Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 7 - Prodeje CR 09-2020 07Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 8 - Prodeje CR 09-2020 08Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 9 - Prodeje CR 09-2020 09Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 10 - Prodeje CR 09-2020 10Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 11 - Prodeje CR 09-2020 11Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 12 - Prodeje CR 09-2020 12Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 13 - Prodeje CR 09-2020 13Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 14 - Prodeje CR 09-2020 14Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 15 - Prodeje CR 09-2020 15Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 16 - Prodeje CR 09-2020 16Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 17 - Prodeje CR 09-2020 17Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 18 - Prodeje CR 09-2020 18Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 19 - Prodeje CR 09-2020 19Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 20 - Prodeje CR 09-2020 20Prodeje aut v ČR v září překvapily, slavit ale nemůže ani dominantní Škoda - 21 - Prodeje CR 09-2020 21
Český trh v září meziročně vzrostl o více než 7 procent. Pokud se ovšem zadíváme na tragédii předchozích dvou let, není to až tak překvapivé. Ve výsledku tak stále není důvod k oslavám. Grafika: SDA-CIA

Zdroj: SDA-CIA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše