Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Škod v ČR jdou tak mizerně, že někdo ze zákazníků nepohrdl 4 roky nevyráběnou skladovkou
4.11.2021 | Petr Prokopec
Prodeje nových aut v Česku se dál propadají. Trh táhne dolů hlavně Škoda, kvůli jejímž výsledkům tu máme nejhorší bilanci od roku 2007. Tragická situace má ale i komické dopady, někdo z dealerů poslal do oběhu dodnes nepřihlášený Yeti.
V dnešní době je asi možné vše, třeba i prodat jako zcela nový automobil, který se již čtyři roky nevyrábí. Přesně to se stalo v říjnu, kdy do českých registrací nových vozů znovu pronikla Škoda Yeti. Bližší podrobnosti k tomuto počinu z dat Sdružení dovozců automobilů pochopitelně nevyčteme, je ale jasné, že někdo z dealerů mladoboleslavské automobilky držel tento vůz dodnes na skladě jako nový. A teprve teď, v době, kdy nejsou čipy a prodeje Škod jdou mizerně jako dlouho ne, se rozhodl jej poslat do světa. Dost by nás přitom zajímala hlavně cena, neboť ta s ohledem na výjimečnost takového kousku nemusela být úplně malá.
Bizarní zářez Škody Yeti je ovšem v rámci říjnových prodejních dat jednou z velmi mála dobrých zpráv. Registrace totiž vystoupaly jen na 12 670 aut, což představuje pokles jak proti loňsku (-17,32 %), tak proti roku 2019 (-36,44 %). Ba co hůře, při pohledu do historických záznamů vyplývá, že méně aut se během října prodalo naposledy v roce 2007. Skutečně tedy nepřeháníme, když daný stav označujeme za katastrofický. Značný vliv na něj má přitom právě Škoda, navzdory ojedinělému návratu „sněžného muže“.
Prodeje mladoboleslavské automobilky se totiž propadly o hrozivých 38,4 procenta na pouhých 3 760 vozů. Škoda se tak již pomalu musí bát o trůn, nikoliv však kvůli Volkswagenu. Ani tomu se nedaří, jakkoliv ne až tak dramaticky (-18 %). Místo toho je jasnou tuzemskou dvojkou Hyundai, které si dokonce meziročně o téměř 15 procent polepšilo. V říjnu tak Korejci prodali 1 417 aut, přičemž daný úspěch ještě pojistila čtvrtá Kia s 770 vozy a 1,3procentním zlepšením.
Je přitom jasné, že tento stav není dán primárně nezájmem zákazníků, ale nedostatkem nových aut. A pokud si navíc uvědomíme, že Škoda nadále počítá s odstávkami výroby až do konce roku, pak zlepšení jistě není na spadnutí. Oproti tomu Korejci si na nedostatek čipů v Evropě až tak nestěžují, pročež vskutku může dojít na až tak bezprecedentní situaci, jako je jejich (aspoň společné) vystoupání na trůn, byť by šlo jen o krátkodobou nadvládu.
Pokud se ovšem zadíváme na jednotlivé segmenty, můžeme zjistit, že Hyundai již v některých dominuje. Tucson je jedničkou mezi SUV a i10 vládne minivozům. Škoda se pak sice může pochlubit třeba tím, že Fabia, Scala a Octavia vládnou ve svých obchodních třídách, kvůli tomu ale nejspíše nikdo šampaňské vytahovat nebude. Zejména u posledního zmíněného modelu jsou totiž čísla mimořádně nízká a meziroční propad obrovský.
Zaměřit se můžeme na registrace dle paliva, kde většinu tvoří vozy s benzinovým pohonem (69,76 %). Na diesely pak připadá 21,94 % a na elektromobily 1,37 %. Jakkoliv v tomto ohledu můžeme statistiku SDA považovat za zmatečnou - třeba taková Tesla se pohybuje v kategorii „Nezařazeno“, jakkoliv je jasné, že kalifornská automobilka nikdy nic jiného než elektromobily nevyráběla. Jejích 200 letos prodaných aut ale stejně situaci zásadně nezmění.
Zájem o elektrický pohon tak u nás zůstává mizivý, jakkoli i zde je kupcům nabízena řada výhod - jen ne přímo rozdávaní peněz jiných na samotné pořízení. Vzestup registrací je pak dán do značné míry tím, že výrobci v důsledku nedostatku čipů hrnou na trh hlavně ta auta, na kterých mají největší zisk, popř. taková, která jim zajistí odpustky v Bruselu. Při pohledu na registrace Škody Enyaq (31 ks) je ale patrné, že někdy ani to nestačí k tomu, aby si větší množství lidí za více jak 1 milion korun koupilo auto s užitnou hodnotou nerovnající se ani vozu o stovky tisíc levnějšímu.



















V říjnu se na českém trhu prodalo nejméně aut od roku 2007. Foto: SDA
Škoda se propadla o hrozivých 38,4 procenta, těšit ji tak nemůže ani návrat SUV Yeti, s jehož výrobou přitom skončila již v roce 2017. Foto: Škoda Auto
Zdroj: SDA
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Hyundai po třech letech v tichosti vyřadilo z nabídky svůj luxusní elektrický sedan, za celou dobu ho nekoupil skoro nikdo
před 7 hodinami„Dřevíčko”, manuál, motor V10. Naskytla se výjimečná šance koupit si kombík snů, existuje jen v pár kusech
před 9 hodinamiHonda po letech cválání na mrtvém koni říká, že mrtvý kůň možná nikam nedojede. Tomu se říká objev
před 10 hodinamiStellantis vrací do nabídky osmiválce způsobem, ze kterého se Tavares bude obracet ve svém manažerském hrobě
včeraVW si musí připravit šrajtofli v nejnevhodnější moment, jeho miláček mezi akvizicemi právě prodělal 23 miliard za kvartál
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva