Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model

Tragédie v přímém přenosu, tou je postupný rozklad prodejů škodovky na jejím po léta největším trhu světa. Dnes tam za celý rok prodá tolik aut, kolik v Česku pošle k zákazníkům za pouhé dva měsíce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model

29.12.2023 | Petr Miler

Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model

/

Foto: Škoda Auto

Tragédie v přímém přenosu, tou je postupný rozklad prodejů škodovky na jejím po léta největším trhu světa. Dnes tam za celý rok prodá tolik aut, kolik v Česku pošle k zákazníkům za pouhé dva měsíce.

Největší česká automobilka na tom letos možná není nejhůř, ale jen ve srovnání s předchozím rokem. Uvážíme-li, že ještě před pár lety plánovala v roce 2025 prodat 2 miliony aut na celém světě, je její aktuální bilance opravdu tristní. Jen 642 200 vozů prodaných za tři letošní kvartály víc než naznačuje, že se v roce 2023 nedostane ani na polovinu někdejšího plánu pro přespříští rok. A že by svůj odbyt do té doby nakopla víc než dvojnásobně, se zdá absolutně nemožné.

Promluvila do toho také situace v Rusku, to jistě, problém je ale hlavně v tom, že vyklízí pole v Číně, a to bez jakýchkoli sankcí či podobných omezení. Prostě se jí tam nedaří. A nejde o žádný drobný náhlý výkyv, však loni prodala za velkou zdí jen 44 062 aut. V roce 2021 šlo o 57 505 aut, což znamenalo meziroční pokles o 62 % oproti už tak mizernému roku 2020 a o skoro 80 % proti roku 2019. A to se pořád nebavíme o srovnání se zlatými časy, to se roční prodeje jen v Číně blížily 350tícové hranici.

Co letos? Podržte si svůj žejdlík s pivem, neboť výsledek Škody za 11 letošních měsíců je naprosto tragický. Značka zatím prodala v Číně pouhých 13 033 vozů a zdá se, že v prodejních tabulkách postupně padne až na úplné dno. Však aktuální roční prodeje škodovky v Číně překoná i její český odbyt za dva měsíce, to je tristní.

Důvod není jen jeden, ztráta části konkurenceschopnosti ve srovnání s domácími výrobci stále lepších a přitom stále levných aut je ale tím podstatným z nich. Škoda nemá image BMW nebo Mercedesu, nemá ani tradici Volkswagenu, dělá prostě dobrá auta za dobré peníze. Nebo spíše dělala - teď nabízí jiné firmy dobrá auta za menší peníze a že jsou čínské, už Číňanům nevadí, dnes už spíše naopak. V podstatě jediný model, který na Číňany ještě jakž takž funguje, je tamní Kamiq níže vyobrazený ve stylovém provedení GT. Ten letos oslovil 5 468 zákazníků a je mezi modely jasnou jedničkou. Někdejší prodejní superstar značky, tedy Octavie, je s 1 662 prodeji meziročním poklesem o 87 procent dvěma slovy v háji.

Asi už nemá smysl brečet nad rozlitým mlékem, zlaté časy Škody v Číně skončily a je zřejmě jen otázkou času, než se naplní některá ze spekulací o úplném konci české značky za velkou zdí. Bude to smutné, škodovka si za to ale může v prvé řadě sama - pro dnešní Čínu je vzhledem k její reálné pozici na trhu příliš sebevědomá.


Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 1 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 01Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 2 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 02Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 3 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 03Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 4 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 04Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 5 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 05Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 6 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 06Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 7 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 07Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 8 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 08Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 9 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 09Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 10 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 10Prodeje Škody v Číně se propadly na úplné dno, víc jak třetinu z nich tvoří nejlevnější model - 11 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 11
Škoda v Číně spadla až ke dnu, neprodává tam skoro nic. Necelých 6 tisíc Kamiqů (zde ve verzi GT) za rok a to je pomalu vše, ostatní modely jen paběrkují. Smutné. Foto: Škoda Auto

Zdroje: CAAM, Škoda Auto

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše