Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu

Pohled na únorová čísla nejlépe připomíná, že automobilový průmysl byl v problémech už před úderem současné pandemie. Co teprve po ní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu

26.3.2020 | Petr Prokopec

Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pohled na únorová čísla nejlépe připomíná, že automobilový průmysl byl v problémech už před úderem současné pandemie. Co teprve po ní.

Únorovým registracím nových aut jsme se již věnovali. Prozatím však šlo pouze o osobní vozy, mezi nimiž již není na prvním místě Volswagen Golf. Nyní si pro změnu posvítíme na ty užitkové, tedy nejen na dodávky, ale rovněž na náklaďáky a autobusy. Také v tomto případě byl v únoru na evropských trzích evidován pokles o 6,2 % a o pozitivním vývoji tedy nemůže být řeč ani v nejmenším. Jen za úvodní dva měsíce je tak celý segment o 8,9 % níž.

Už to zní dost negativně, pohled na dílčí hodnoty ale teprve ukáže celou pravdu. Odbyt totiž drží alespoň trochu blíže hladině jediný typ aut, a to střední a velké autobusy s hmotností nad 3,5 tuny, v jejichž případě došlo v únoru k růstu o 3,1 %. Hlavně zákazníci v Německu, Francii a Itálii v únoru nakupovali ve velkém, v březnu ale začal v Evropě ve velkém řádit koronavirus. Vzhledem k tomu, že nejvíce zasáhne cestovní ruch, je pak více než jisté, že tento růst byl na dlouhou dobu nejspíše tím posledním.

Ve všech ostatních kategoriích je totiž za únor hlášen pokles, ať se to již týká lehkých užitkových vozů s hmotností do 3,5 tuny (-4 %), především ale pak těch těžších, tam se pohybujeme okolo pětinových ztrát. Středně velké náklaďáky s hmotností přes 3,5 tuny klesly o 18,2 %, ty těžké s hmotností přesahující 16 tun pak o 19,3 %. Poslední zmíněná oblast je navíc na sestupu dlouhodobě, únor tak byl již osmým měsícem v řadě. Zájem přitom ještě před příchodem epidemie padal zejména v Německu a ve Francii, jediným pozitivem mezi velkými trhy byla Itálie. A ani ta v nejbližší době pozitivní výjimkou znovu nebude.

Trend na českém trhu pak o něco vyššími čísly kopíruje vývoj v celé Evropě. Na vzestupu jsou tedy pouze registrace autobusů, ve všech ostatních segmentech však byl zaznamenán propad. Celkově tak u nás v únoru bylo prodáno pouze 2 002 užitkových vozů, což představuje 14,2% meziroční pokles. V rámci rychlosti pádu jsme tedy před Evropou, kde druhý letošní měsíc bylo zaregistrováno jen 154 889 užitkových vozů.

Nyní je samozřejmě otázkou, co se bude dít dále. Březen se již do značné míry ponese ve znamení koronaviru, přičemž v této oblasti lze očekávat ještě větší pokles než u osobních aut. Část lidí možná využije online pobídek výrobců ke koupi vozu se slevou, v případě firem však lze očekávat větší ekonomické nejistoty. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby výrobci zakrátko začali oznamovat redukce v nabídce právě užitkových aut.


Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 1 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 01Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 2 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 02Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 3 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 03Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 4 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 04Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 5 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 05Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 6 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 06
O užitkové vozy přestával být v Evropě zájem ještě před příchodem koronaviru

Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 7 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 07Prodej užitkových aut klesl až o pětinu už před koronavirem, daří se jedinému typu - 8 - Prodeje EU 02-2020 uzitkove vozy 08
Jediný růst byl v lednu a únoru spojen s autobusy

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše