Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje VW Golf se propadají jako nikdy v historii. Už není ani v top 10, kufry si sbalila i Tesla
23.11.2021 | Petr Prokopec
Sedět u klávesnice Robert Záruba, patrně by křičel něco ve smyslu: „Přepište dějiny!” Už několik dekád se nestalo, že by Golf nebyl ani mezi desítkou nejvíce prodávaných aut starého kontinentu, teď tomu tak ale je. Do čela žebříčku neobvykle zamířil Peugeot.
Zprávu společnosti JATO Dynamics popisující prodeje nových aut v Evropě v letošním září převzala neobvykle skoro všechna média. Měla totiž ukazovat počátek nové elektrické éry. Tesla Model 3 se s 24 600 prodanými exempláři za devátý měsíc vyšvihla na čelní příčku, což se v případě elektrických aut stalo vůbec poprvé. Stejně jako vůbec poprvé obsadil první místo mimoevropský výrobce, který se svým klíčovým modelem rázem ovládl 2,6 procenta celého trhu.
Jenže tohle opravdu nebyl počátek nového trendu, jak jsme hned záhy zmiňovali. Místo toho došlo na souhru hned několika okolností. Ostatním automobilkám totiž již několik měsíců v řadě kvůli nedostatku čopů citelně klesá odbyt bez ohledu na to, kolik lidí jejich auta chce či nikoli. Tesla takové problémy nemá, přičemž stále ještě nevyrábí svá auta v Evropě, nýbrž v Číně a ve Spojených státech. Na starý kontinent je tedy musí dovážet ve velkých várkách a řekli bychom, že se sama snaží o to, aby odbyt kumulovala do vybraných časových úseků a hrála si s asymetrickým vnímáním reality: Tesla prodala 100 aut za měsíc? No jo, však je prodává hlavně na konci kvartálu. Tesla prodala 20 000 aut za měsíc? Panečku, elektrická revoluce je tady! Takhle nějak to chodí.
Že realita není jiná, nejlépe dokládá tentýž dodavatel dat. Jeho data o prodejích za další měsíc, tedy za říjen, ve prospěch Tesly vůbec nevyznívají. Model 3 totiž nefiguruje ani v první desítce, což znamená, že na kontě nemá ani polovinu zářijových registrací. A pokud se ohlédneme jak za minulými kvartály, tak i lety, dá se předpokládat, že zákazníkům dodal pár set či nanejvýš nízké tisíce aut. Jakmile nám JATO pošle přesné číslo, článek doplníme.
Abychom však nezůstávali jen u Tesly, můžeme zmínit, že Model 3 není jediným vozem, který aktuálně nenajdeme mezi desítkou nejlepších. Z té nečekaně zcela vypadl i Volkswagen Golf, což se stalo poprvé za několik dekád, po které JATO evropské prodeje nových aut monitoruje. Golf si tedy našel „jen“ 11 174 kupců, což je o 59 procent méně než ve stejném období loňského roku a o takřka tisíc aut méně, než má na kontě Renault Captur a stal se s 12 099 registracemi říjnovým číslem deset. Ovšem i francouzské SUV je na tom meziročně hůře.
V rámci top 10 si ostatně polepšil pouze Fiat 500, jenž s 12 555 exempláři (+12 %) okupuje šestou příčku. Na té první pak najdeme Peugeot 2008, který následuje Renault Clio, Dacia Sandero, Peugeot 208 a Ford Focus. Pro modrý ovál tak byl říjen doslova živou vodou, stejně jako pro zmíněnou italskou automobilku, která se může pochlubit i úspěchem modelu Panda. Ten je totiž technicky jednodušší a nedostatek čipů jej tak netrápí tolik.
Nejprodávanější modely v Evropě v říjnu dle JATO Dynamics
1. Peugeot 2008 - 18 109 ks
2. Renault Clio - 14 639 ks
3. Dacia Sandero - 14 034 ks
4. Peugeot 208 - 13 978 ks
5. Ford Focus - 12 704 ks
6. Fiat 500 - 12 555 ks
7. Fiat Panda - 12 391 ks
8. Opel Corsa - 12 355 ks
9. Volkswagen T-Roc - 12 116 ks
10. Renault Captur - 12 099 ks



VW Golf byl po dlouhá léta jasnou evropskou jedničkou, letos v říjnu však i v důsledku nedostatku čipů vypadnul z nejlepší desítky. To se nestalo desítky let. Foto: Volkswagen



Stejně tak ale v top 10 již nenajdeme ani Teslu Model 3, americká automobilka podle nás záměrně kumuluje prodeje do posledního měsíce každého kvartálu - vypadá to lépe. Foto: Tesla
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 28 minutami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před hodinou
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 3 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 4 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
