Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut VW i Škody se dál rychle propadají, firmy přesto nestíhají vyrábět
21.12.2020 | Petr Prokopec
Když prakticky po celý rok vykazujete výrazné propady prodejů, měl by to být odbyt, nikoli výroba, co vás bude trápit. Koronavirový chaos ale opakovaně popírá jednoduchou logiku, automobilky kvůli němu přišly o pozici preferovaných odběratelů dílů.
Na počátku letošního roku koronavirová pandemie prakticky zastavila celý automobilový průmysl. Uzavřeny totiž nebyly pouze dealerství a servisní centra, ale i továrny vyrábějící samotné vozy. To nebyl problém jen pro samotné výrobce, ale i pro jejich dodavatele, kteří dále vyráběli a současně ztratili víru v to, že se automobilový produkce rychle vrátí do normálu. Některé z těchto firem se tak ve snaze o přežití musela přeorientovat na jiné odběratele, kterým uzpůsobily výrobní program. A právě to nyní začíná dopadat na automobilky.
Ty by nyní měly mít problémy hlavně s hledáním zákazníků. Své o tom ví Volkswagen či Škoda, jejichž prodeje se dál rychle propadají, právě německý koncern zastřešující tyto značky ale oznámil, že musí omezit výrobu v továrnách v Číně, Americe i Evropě. Důvodem je, že automobilce došly polovodiče potřebné na výrobu elektronických svazků, neboť u firmy, s nimiž měl VW kontrakt, se na jaře částečně přeorientovaly na výrobu komponentů pro výrobce spotřební elektroniky, jejíž odbyt utrpěl méně. A tak i když jsou prodeje pořád nízké, zájem o auta těchto a dalších koncernových značek je dostatečně velký na to, aby jich prostě nebylo možné vyrobit dost.
Automobilové branži tak stále vládne chaos a nikdo nedokáže jednoznačně předpovědět, co bude zítra, za týden či za měsíc. I do budoucna je s ni navíc spojena větší nejistota než se spotřební elektronikou, která stojí méně, a tak automobilky u svých dodavatelů ztrácí preferované pozice. Automobilky se tím pádem složitěji přizpůsobují nastalé situaci a řešením zjevně není ani hledání nových dodavatelů. „Potýkáme se s globálním výpadkem,“ uvedl Murat Aksel, jenž má u VW Group na starosti nákup.
Volkswagen tak chtě nechtě musí snížit produkční kvóty, což čeká nejen Škodu, ale i Seat či Audi. Problém je tak zjevně nemalého rázu, na druhou stranu však přichází na počátku něčeho, co epidemiologové začínají nazývat třetí vlnou. A ta může přinést zase nová překvapení. Vlastně by nás proto ani nepřekvapilo, kdyby VW s návratem k původním produkčním kvótám až tak nepospíchal.



Koncern VW čelí nedostatku polovodičů, omezit výrobu kvůli tomu bude muset i mladoboleslavská automobilka. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
