Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
14.4.2025 | Petr Prokopec
Když se na svět budete dívat bruselským krasohledem, pak jsou Číňané na ústupu tady i globálně. Když se na něj ale podíváte normálníma očima, zjistíte pravý opak včetně toho, že už dávno nejsou jen hvězdami jednoho dvou trhů.
Už léta se mluví o tom, jakou hrozbou jsou čínské automobilky pro zavedené výrobce. Data spojená s letošním únorem to na první pohled moc nepotvrzují, to ale jen když se podíváme na vývoz elektromobilů, které jsou i optikou EU a jejích dodatečných cel (na spalovací vozy se nevztahují) krátkozrace považovány za největší problém.
V takovém případě je v případě exportu z Říše středu řeč o meziročním poklesu o 18 procent na 92 625 aut, jak uvádí Bloomberg. Nejhůř na tom byl vývoz do Belgie, kde byl pokles dokonce 41procentní, přičemž tato země (budou to spíš bruselské přístavy, ale to je dnes druhotné) je tou, kam se stále dováží nejvíc elektromobilů z Říše středu na světě. Po ní následují Velká Británie a Filipíny, čtvrté už je ale Mexiko, kam se v únoru dovezlo o 623 procent elektrických aut z Číny víc, konkrétně 7 847 vozů. Intenzivně roste také odbyt v Africe jako celku, tamních 1 275 aut je ale jen kapkou v moři - jde pouze o 1,5 procenta čínského „elektrického exportu” do světa.
Celkově tedy žádná sláva, zejména v případě Severní Ameriky už skoro není o čem mluvit - meziroční pokles o 83 procent za první dva měsíce roku a 97 procent za únor ukazuje, že tady Číňané prakticky skončili. Znamená to tedy, že zkazky o čínské hrozbě jsou přehnané? Pokud se na věc budete dívat optikou Bruselu, který zjevně se vší vážností žije v tom, že budoucnost aut je jen elektrická, pak ano. Jinak ani ne.
Jednak se sluší podívat se na celkové vývozy všech aut bez rozdílu, které ukazují nejen jiný trend, ale i docela jiný celkový obrázek, jak též probírá Bloomberg. Za únor bylo z Říše středu vyvezeno 441 000 aut, o 16,9 procenta víc než loni. Je tedy zjevné, že o co méně je exportováno elektromobilů, o to více (a ještě něco k tomu) je vyvezeno aut jiných koncepcí. Navíc je třeba dodat, že Číňané dávno nevisí na jednom exportním trhu - Rusko po poklesech tamního trhu z poslední doby už ani nedominuje a je s 57 592 prodeji až třetí za Mexikem (85 997 aut) a Spojenými arabskými emiráty (71 418 aut).
Evropa je na tom podobně, jak ukazují detailní statistiky Data Force. V únoru se totiž celkové prodeje čínských automobilek v Evropě zvedly dokonce o 64 procent na 38 902 aut. Na výrobce z Říše středu tak na starém kontinentu připadá již podíl 4,1 místo loňských 2,5 procenta. A i tady jde růst pochopitelně na konto čistě spalovacích aut, kterých bylo dovezeno 23 042 kusů. Mimo to se o 321 procent zvedl zájem o plug-in hybridy (což jsou pořád principiálně auta), kterých ale bylo registrováno pořád jen 4 744 kusů.
Zásadně roste BYD, jehož prodeje se v lednu zvedly v Británii o 551 procent, ve Španělsku o 734 procent a v Portugalsku o 207 procent. Samotné prodeje pak sice po stránce kusové až tak impozantní nejsou, ovšem pro Číňany je podstatné, že růst je neustálý. Evropu navíc vnímají jako prémiový region, kde nehodlají až tak útočit vyloženě nízkými cenami. Místo toho hodlají za přijatelné částky nabízet víc než konkurence.
Život bruselských elit v jejich elektrických zámcích tak jen sype sůl do ran místním automobilkám. Ty nutí vyrábět elektrická auta, s kterými nejsou úspěšné, v případě Číny si pak všímají téhož. Ani tam sice úspěch nepřichází, ale dovoz spalovacích „Číňanů” je na vzestupu. A to zjevně nejen v Evropě. Že by EU zas jednou unikla podstata věci a realita života normálních lidí?






Za první tři měsíce u nás čínské MG prodalo 1 319 nových aut, tedy o 51 procent víc než loni. Ryzích elektromobilů z toho ale bylo jen 53, plug-in hybridů dokonce jen 33. I tady je zjevné, s čím Číňané bodují. Foto: MG Motor
Zdroj: Bloomberg poprvé a podruhé, Data Force
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 9 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 10 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha