Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodejní šéf VW říká, že firma EU žádné pokuty platit nebude, ale za jakou cenu?
14.1.2020 | Petr Prokopec
Pokuty za nadlimitní spotřebu paliva resp. emise CO2 jsou dnes alfou a omegou existence zejména evropských výrobců aut. VW říká, že je platit nebude, jenže nebude to zadarmo.
Letošní rok je vůbec prvním, kdy v Evropě začínají platit opravdu přísná pravidla pro maximální průměrnou spotřebu paliva resp. emise CO2 aut v prodeji. Svým způsobem jde o přechodné období, neboť nový limit 95 g CO2/km se týká „jen” 95 procent produkce toho kterého výrobce, relativní klid ale potrvá jen chvíli. Od 1. ledna 2021 bude nový limit tvrdě vymáhán u všech aut v prodeji, přičemž za jeho nedodržení hrozí pokuty, které mohou být za určitých okolností a u některých výrobců doslova likvidační.
Včera zmiňovaná studie přitom naznačuje, že na nové limity není na starém kontinentu připraven prakticky nikdo. Nejblíže jim je Toyota, ovšem i japonskou automobilku má čekat odvod pokuty na bruselské konto, navíc evropské aktivity jsou pro Japonce jen okrajovou záležitostí. Brusel tak má dle odhadů nejvíce obohatit Volkswagen, který by za nedodržení pravidel měl zaplatit neskutečných 113,4 miliard korun, tedy zhruba na jednu třetinu svého zisku. Sama automobilka však naznačuje, že nic takového dělat nebude.
„Limity splníme. Naší misí dokonce je, že se dostaneme pod ně. Nebudeme proto platit žádné pokuty,“ říká prodejní šéf firmy Jürgen Stackmann. „Chceme podpořit veškeré naše elektromobily, tedy e-up!, e-Golf a ID.3,“ uvedl dále. To jsou jistě zajímavá slova, ovšem je třeba číst mezi řádky. Volkswagen se zjevně hodlá vyhnout placení pokut tím, že bude tratit na elektromobilitě. Suma sumárum budou nová pravidla pro firmu drahá a zisk poklesne tak jako tak, jen z toho nebude profitovat bruselská kasa.
Stackmann dodal, že značka hodlá už letos prodat 100 tisíc elektrických aut. Pokud si přitom uvědomíme, že na každém ID.3 prodělává 70 tisíc korun, rázem se tu bavíme o sedmimiliardové ztrátě jen v rámci výroby. Prodělek nejspíše bude ještě vyšší, neboť oněch 70 tisíc zní jako velmi optimistické číslo. Starší e-Golf je navíc dražší na montáž a jeho prodej je už teď třeba podporovat značnými slevami a podobně na tom bude e-up!. Ostatně, Škoda prodělává na každém Citigo iV přes 200 tisíc Kč.
Jakkoliv vysoké ale budou prodělky spojené s elektrickými vozy, stále nepůjde o tak vysokou částku, jakou by Volkswagen zaplatil na pokutách. Otázkou tedy vlastně je, zda oněch 100 tisíc aut skutečně bude stačit k tomu, aby bylo vykompenzováno CO2 aut osazených výkonnějšími spalovacími motory. Na to však budeme mít odpověď nejdříve za rok. A jelikož navíc letos není třeba splnit limit na 100 %, bude stále pouze částečná.
Přesunout se tedy můžeme k Mercedesu, jenž by dle oné studie měl na pokutách odvést Evropské unii 25,2 miliardy korun. To je citelně méně než VW, nicméně zatímco „lidovému vozu“ lze věřit, že nápomocny mu budou elektromobily, třícípá hvězda se na nic takového spolehnout nemůže. O SUV EQC je momentálně mizivý zájem, který stěží vykompenzuje cokoli. Odvod pokuty do bruselské pokladnice je tak v podstatně neodvratný.
I proto již šéf automobilky Ola Källenius naznačil, že ohlášené propouštění nemusí být konečnou. „Momentálně již nestačí vyrábět pouze nádherné vozy. Musí být také udržitelné, a to nikoliv pouze v rámci emisí, ale také v případě výroby.“ To nejspíše znamená, že doba tučných šeků je u třícípé hvězdy minulostí. Místo toho automobilku čeká opravdu razantní utahování opasků, neboť do elektromobility je třeba investovat dále, jinak budou akcionáři bez dividend dlouhodobě.
EU tedy zjevně našla účinný způsob, jak výrobce donutit k produkci bateriových aut, to jsme ostatně tušili. Problémem však je, že výroba není prodej, poptávka po nich je dále velmi malá a bez dotací zcela minimální. Automobilky tak musí předem počítat s prodejem za ceny pod skutečnou hodnotou a utěšovat se tím, že to je levnější než pokuty. To je ovšem činí mnohem zranitelnějšími vůči konkurenci, hrozba propouštění se tím jen stupňuje, což pro změnu povede k ekonomické nejistotě a tedy dalšímu snížení zájmu o nová auta. Komu tím EU chce pomoci, je otázkou, zvláště když všichni dobře víme, že výroba elektřiny pro ona ohleduplnější auta stejně neprobíhá bez emisí CO2, takže reálný efekt celé změny je velmi malý, pokud vůbec nějaký.









Volkswagen říká, že se zvrátí hrozbu pokut ze strany EU za nadlimitní emise CO2, ovšem jen za pomoci ztrát na výrobě elektromobilů






Mercedes se momentálně na něco takového spolehnout nemůže, jeho situace je ještě komplikovanější
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? včera 18:02
- Test Honda GB350S: retro jednoválec včera 08:00
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
VW ukázal nové SUV velikosti Touaregu. Nedovedeme si představit, jak by mohlo uspět. A podívejte se, co má na zádi
12.11.2025
Ameriku znovu dobývají osmiválce. Lidé je prostě chtějí, a tak i 14 let staré auto přechytračilo regulace, aby bylo k mání v celé zemi
12.11.2025
Mercedes ukázal nové GLB „v chlaďáku”. Z toho, co udělal s jeho interiérem, vám zamrzne úsměv na tváři
12.11.2025
Nezájem nutí Audi dál měnit plány. Jeho poslední elektrické modely někde ani „nebudou uvedeny na trh”
12.11.2025
Už i Tesla má problém s váznoucími prodeji, a tak začala svá auta levně pronajímat komukoli
12.11.2025
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.13. 14:35 - abgx1
- whitelist & blacklist 12.13. 13:09 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.13. 13:07 - pavproch
- BMW Divize 12.13. 12:55 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
