Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Propadák Fordu končí na dalším trhu, o kuře převlečené za bažanta lidé nestojí
8.4.2021 | Petr Prokopec
Byl to od začátku velmi ambiciózní nápad a byť Ford dlouho setrval v odhodlání se s ním prosadit, teď už je jasné, že se to nepovedlo. Jeho Focus Vignale po Nizozemsku končí i v Británii a další země mají následovat.
Quo Vadis, Ford, chtělo by se říci při pohledu na počínání modrého oválu z poslední doby. Tato značka byla zvláště v Evropě loni silně zasažena koronavirovou pandemií, načež její prodeje poklesly o 30 procent na 699 631 aut. Letošní vývoj je pak ještě horší, neboť registrace dále klesaly v lednu i únoru. A jelikož Ford měl loni ještě relativně silný březen, vlastně by nás ani nepřekvapilo, kdyby se dolů šlo i třetí měsíc v řadě. Což víceméně znamená, že u modrého oválu se budou utahovat šrouby více, než kdokoliv předpokládal.
Momentálně se zdá, že umíráček začíná zvonit hlavně verzím Vignale. S těmi Ford vyrukoval již v roce 2014, kdy odhalil luxusně vybavené Mondeo. Posléze se pak nabídka rozrostla na sedm zástupců, neboť směrem k prémiovému segmentu zamířily i Edge, Fiesta, Kuga, Puma, S-Max a Focus. Posledně zmíněný však má evidentně na kahánku, neboť jeho prodej na nizozemském trhu byl kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků ukončen. Tehdy jsme dodávali, že na základě informací od dodavatelů Fordu nepůjde o ojedinělý krok. A nešlo.
K témuž aktuálně přistupuje i britské zastoupení automobilky a při pohledu na prodejní statistiky to není překvapivé. Standardní Focus Vignale měl na celkových registracích modelu pouze 4,4procentní podíl, drsnější varianta Active X Vignale pak dosáhla dokonce jen na 2,2 procenta. Zájem tedy byl o chlup lepší než v Nizozemsku, ovšem ani tak se nejedná o nic světoborného. A dá se předpokládat, že podobné to bude i na jiných trzích, jak nám znovu potvrdil jeden z dodavatelů Fordu, který specifické prvky pro Vignale vyrábí - zájem o ně je minimální a dlouhodobě nižší než Ford plánoval.
Stejně tak se nicméně můžeme ptát, jak to bude s vrcholnou výbavou u dalších modelů. Je totiž třeba si uvědomit, že Ford se nesnačí o posun směrem k prémii jen se stupněm Vignale, nýbrž se hodlá na vyšší patro trhu přesunout jako celá značka. Proto u nových modelů dochází na eliminace někdejších základních výbav. Tím ovšem modrý ovál značně zužuje mantinely, ve kterých se pohybuje, neboť zákazníci dostávají již u úrovní jako Titanium či ST-Line opravdu široký standard.
Ukazuje se tak, že některé věci člověk nezmění, ať se snaží sebevíc. Kuře můžete připravit na milion exotických způsobů, stále to ovšem bude kuře a nikoliv bažant. Stejně tak Ford je lidmi brán jako dlouholetý zástupce mainstreamu, o což se ostatně zasloužil již legendární Model T. Právě u něj totiž došlo na razantní snížení ceny, aby se tak nestal jen doménou bohatých, ale mohlo dojít i na mobilitu lidových vrstev. A něco takového již značce nikdo neodpáral.
Chápeme samozřejmě, že Ford touží po vyšším zisku. Toho lze ovšem dosáhnout mnohem méně spornými způsoby, než je ten s názvem Vignale. Stačí si totiž jen uvědomit, že třeba vrcholná Kuga startuje o poznání výše než BMW X1 či X2. Ty jsou sice o chlup kratší, ovšem pochlubit se mohou lepší image. A pokud se lidé mají rozhodovat, zda sáhnou po modrém oválu či bavorských modelech, je víceméně jasné, po čem jejich srdce a vlastně i rozum zatouží.
Focus Vignale se po nizozemském trhu stahuje i z Velké Británie. Pokus Fordu o proniknutí do prémiového segmentu je zjevný propadák. Foto: Ford
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva