Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Od provozovatelů dobíjecích stanic se odvrací investoři. Dál prodělávají miliardy, může být ještě hůř
30.12.2023 | Petr Prokopec
Je to další obor, do kterého mířily miliardy soukromých i institucionálních investorů, které nafoukly hodnoty některých firem až do absurdních výšin. Teď ale přichází velké vystřízlivění, také na dobíjení elektromobilů je těžké něco vydělat.
Kdo je typickým majitelem elektromobilu? Podle průzkumů jde o muže středního věku s vysokými příjmy. Takoví lidé obvykle mají svůj dům, často s garáží nebo příjezdovou cestou, kde si mohou snadno instalovat domácí nabíječku. Tak svá auta dobíjí nejčastěji, potřebují ale i veřejné dobíječky, když vyrazí na delší cestu.
Infrastruktura je tak pro rozšíření elektromobility klíčová, neboť dojezd bateriových aut je ve srovnání s těmi spalovacími malý a doba doplňování energie skoro nekonečná. I oni majitelé domů tedy potřebují veřejné stojany, o těch ostatních ani nemluvě. Pokud chybí, elektro-touhy potenciálních kupců jen klesají.
Pokud tedy politici tak vehementně touží po elektrifikaci celého světa, rozhodně by se o rozšíření infrastruktury měli zasadit. Jenže na to už chybí peníze, velké naděje tak byly vkládány do soukromých subjektů. Slibovány jim byly hory doly, jenže omezené rozšíření elektromobility, vysoké ceny elektřiny a poruchovost veřejných stojanů vedoucí k častým a drahým opravám znamená, že nic nevydělávají.
Tyto firmy tak jedna po druhé hlásí miliardové ztráty a avizují, že v nejbližších letech se do zisku nemají jak dostat. Něco takového ale pochopitelně odrazuje investory, kteří posílají hodnotu jejich akcií dolů, což je pro tyto společnosti další nepříjemností. Akcie společnosti ChargePoint Holdings tak jen za letošek poklesly o 74 procent v situaci, kdy firma jen za třetí kvartál prodělala přes 3,5 miliardy Kč (skoro dvojnásobek oproti loňsku) při obratu necelých 2,5 miliardy Kč (pokles o 12 % oproti loňsku). Firma má tedy větší ztráty než obrat. O mnoho lépe na tom nejsou společnosti Blink Charging nebo EVgo, které jsou s hodnotou akcií dole o 67 resp. 21 procent. Žádná z nich přitom nesplnila ani předpokládaného obratové cíle, zisk je utopií.
ChargePoint a Blink doufají v to, že situace se změní v závěru příštího roku. Jenže to je vize, na jejíž realizaci nemusí dojít, a to i kvůli Tesle. Americká automobilka totiž tak moc toužila po domácím federálním kreditu, až se vzdala své největší výhody, a to sítě Superchargerů. Ta bude od příštího roku přístupná téměř komukoli, nejen majitelům Tesel. Počet veřejných bodů tak rázem naroste a jakkoli stále nebude dostačující, zmíněné firmy dál potrápí.
Půjde tak o další negativní zářez spojený s elektromobilitou. Navíc docela zásadní, neboť - jak bylo zmíněno - bez infrastruktury nelze počítat s tím, že všichni lidé přejdou ze spalovacího pohonu na elektrický. A pokud se rozmach elektrických aut zpomalí tak moc, jak naznačuje vývoj posledních měsíců, situace bude skutečně jen horší.



Soukromým firmám budujícím veřejné dobíjecí stojany začíná téct do bot. V případě Ionity to není pro firmu takový problém, vlastní ji výrobci aut, ale pro jiné? Ilustrační foto: Ionity, tiskové materiály
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 2 hodinamiRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
včeraJediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nejnovější články
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 2 hodinamiDalší velký dodavatel automobilek krachuje, je v insolvenci. Má největší pobočku v Česku, zaměstnává 4 500 lidí
před 3 hodinamiNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro bosse, nebo jde o vrak?
před 5 hodinamiČistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
před 6 hodinamiStellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.25. 18:31 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.25. 17:38 - Sato
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 09.23. 15:23 - Předseda
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.23. 15:11 - pavproch