Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka otevřeně vyzývá vládu, aby lidi přestala tlačit do elektrických aut
13.10.2020 | Petr Miler
„Přístup, který spoléhá jen na drahá elektrická auta, může z řízení udělat privilegium, které si mohou dovolit jen bohatí, zatímco ty, kteří to nejvíce potřebují, cenou zcela vytlačí z trhu osobní mobility,” varuje Honda.
Třebaže každý rozumný člověk musí vidět, jak nereálná je představa, že všichni budou moci naskákat do elektrických aut s jejich současnými limity a úspěšně je používat pro plnění svých každodenních potřeb, málokdo si představám na právě takové rozšíření elektroaut dovolí odporovat. Důvody, proč lidé z vedení automobilek raději drží ústa a krok, jsou různé. Někteří si myslí, že budoucí prosperitě jejich firem takový stav vyhovuje, jiní se zkrátka bojí vystoupit proti vládním či obdobným nařízením z obav o svůj post. U Hondy se ale něco takového nenosí.
Sám nejvyšší šéf firmy říká, že rozmachu elektromobilů nevěří, a tak není divu, že jej další lidé z firmy následují. Nejnověji se ti z evropského zastoupení značky v čele s Ianem Howellsem, viceprezidentem firmy, rozhodli veřejně vyzvat skrze stránky magazínu Conservative Home britskou vládu, aby omezila svůj tlak na rozšíření elektromobilů a připustila významnou roli, kterou hrají další druhy pohonu. Právě Britové totiž už nějaký ten patek vyhrožují tím, že zakážou prodej jiných než elektrických aut tu v roce 2040, tu dokonce 2030. Jakýkoli takový krok by ale poškodil Británii i Brity, naznačuje japonská automobilka.
Honda volá po pestřejším přístupu k věci, v němž bude široké spektrum technologií ke snížení emisí CO2 použito rychle a efektivně způsobem, který zajistí, že osobní mobilita zůstane dostupná všem. „Toto je životně důležité k tomu, aby vládla dostala svou agendu na vyšší úroveň a zachovala elementární principy osobní volby,” konstatuje doslova Honda.
Japonská automobilka připouští, že elektrická auta budou hrát významnou roli, ale „nepředstavují stříbrnou kulku”. „Výzvy spojené s dostupností, infrastrukturou a limity technologií znamenají, že vláda se nemže spolehnout na elektrická auta, aby jimi zcela nahradila vozy se spalovacími motory. Pokud tedy zároveň nemá v úmyslu omezit možnosti zákazníků,” říká Honda.
„Přístup, který spoléhá jen na drahá elektrická auta může z řízení udělat privilegium, které si mohou dovolit jen bohatí, zatímco ty, kteří to nejvíce potřebují, cenou zcela vytlačí z trhu osobní mobility,” dodává. Firma s odvoláním na studii Advanced Propulsion Centre uvádí, že cenová rovnost mezi srovnatelnými auty se spalovacími motory a elektromotory nebude dosažena ani v roce 2035 a u SUV a větších aut to bude trvat ještě podstatně déle. Uvádí též, že na světě „není dost vzácných kovů pro plný posun k elektrickým autům” a naráží o na limity Li-ion akumulátorů jako jediného řešení dostupného pro dnešní dobu i jakkoli blízkou budoucnost.
Podle Hondy musí dostat prostor i hybridy a auta se spalovacími motory, která mohou pracovat s karbonově neutrálními umělými palivy, aby bylo dosaženo kýžených cílů za přijatelných následků na cenu nových aut a tedy i jejich dostupnost pro všechny.
Japonci tak vlastně neříkají nic, co bychom nevěděli a v zásadě jen shrnutí známá fakta. Ta ale politikům a úředním obvykle unikají. Elektromobily prostě nejsou dobré řešení pro všechny, ne dnes a ne v jakkoli dohledné době. Přesto na něm autority trvají a je osvěžující vidět, že se jim to nějaká významná automobilka alespoň pokouší vysvětlit.



Honda vyrábí elektrický model s prostým jménem e, a tak ani ona elektromobily neignoruje. Zároveň ale důrazně říká, že jako jediné řešení pro všechny prostě nemohou fungovat. Foto: Honda
Zdroj: Conservative Home
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 5 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před hodinouToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 3 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 4 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 5 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva