Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První velká automobilka s motory na benzin a naftu opravdu nekončí, má pro ně i novou platformu
29.3.2021 | Petr Prokopec
Kdejaká velká značka se dnes hrdě vrhá do ryze elektrické budoucnosti, moudré je ale nesázet vše na jednu kartu v momentě, kdy představy regulátorů a zákazníků jsou diametrálně odlišné. BMW je si toho zjevně vědomo.
V celé Evropě bylo loni prodáno zhruba 12 milionů nových aut. Ve srovnání s předchozím obdobím jde pochopitelně o nemalý propad, za kterým stojí koronavirus a vše, co s ním souvisí. Pro nás je ovšem podstatné, že starý kontinent se na globálních registracích podílí jen zhruba z jedné šestiny. Sám o sobě je přitom menší než Čína a Spojené státy, které ve světě zaujímají pozici jedničky a dvojky. A i mimo tato klíčová odbytiště se prodají desítky milionů aut za rok. Právě z toho důvodu příliš nevěříme mnoha světovým automobilkám, když tvrdí, že jejich budoucí portfolio bude ryze elektrické.
Jistě i v Číně nebo ve Státech dochází na přitahování emisních kohoutků, ale posun je velmi pomalý a přesvědčit třeba Američany ke koupi takových aut je složitější, než je tomu u Evropanů. Potom jsou tu trhy jako Rusko, spousta afrických zemí či polovina Jižní Ameriky, kde se též prodává spousta aut - a ještě víc se jich prodávat bude -, kde elektromobilita nebude hrát žádnou podstatnou roli ještě dekády, pokud vůbec.
Právě kvůli těmto skutečnostem jsme nedávno více než ocenili upřímnost BMW. Mnichovská automobilka totiž nesklouzává k lacinému populismu, aby slibovala úplný konec prodeje spalovacích motorů či konec jejich vývoje, nýbrž předestřela veřejnosti holou realitu, se kterou lze počítat mnohem více než s absolutní elektrifikací. Značka totiž předpokládá, že ještě v roce 2030 budou spalovací agregáty tvořit zhruba polovinu jejích celosvětových prodejů. Jejich vývoj proto logicky nehází do koše, ale naopak s ním nadále počítá.
Nyní mnichovští svá slova podepřeli novými informacemi, které jen dosvědčují výše zmíněné. Ty se týkají chystané nové modulární platformy Neue Klasse (v překladu Nová třída - pozn. red.), jenž má nahradit dosavadní předokolkovou architekturu UKL i zadokolkovou CLAR. Vůbec poprvé se přitom objeví v roce 2025, a co je nejpodstatnější, není určena jen pro elektromobily. Místo toho je připravena na to, že bude pracovat i s benzinovými a dieselovými motory.
Bližší podrobnosti momentálně chybí, na druhou stranu však v tuto chvíli nejsou až tak potřeba. Důležité je především to, že BMW se spalovacími motory skutečně nekončí, byť se dá předpokládat, že na konci příští dekády bude velké množství z nich alespoň částečně elektrifikované. Vše pochopitelně bude záviset na tom kterém trhu, neboť značná část světa velmi pravděpodobně na ryzí elektromobily nepřepřáhne nikdy.
Lze tak už jen dodat, že s ohledem na dobu příchodu platforma Neue Klasse pochopitelně nepodepírá elektrické modely iX a i4, jenž byly odhaleny nedávno. Naopak počítá se zcela novou generací elektromotorů a baterií, které ve srovnání s touto dvojící nabídnou vyšší výkon i dojezd.
BMW chystá novou platformu, která od roku 2025 nahradí UKL užívané pro firemní předokolky, i CLAR (na snímcích) zasvěcený zadokolkám. Pozoruhodné přitom je, že architektura je navržena tak, aby umožnila instalaci elektrického i spalovacího ústrojí. Foto: BMW
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva