Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept
16.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jeden dotykový displej, na kterém máte vidět vše a jehož prostřednictvím máte i vše ovládat, nezní jako dobrý nápad. A praxe to potvrzuje.
Nemusíte ani příliš bedlivě sledovat novinky tykající se Tesly Model 3, abyste zaznamenali, že její interiér není řešen zcela obvyklým způsobem. Nejenže je architektonicky velmi jednoduchý, postrádá i klasický přístrojový štít či skoro jakékoli ovladače. V místech středové konzoly je umístěn jeden jediný „tablet”, obrovská obrazovka, která má obstarat všechno. Od sdělení řidiči, jak rychle jede a kolik zbývá energie v akumulátoru, až třeba po ovládání klimatizace.
Nezní to jako příliš dobrý nápad. Je nepochybně zjednodušující pro vývoj, výrobu i vnitřní konstrukci, uživatelsky ale moc lákavě nezní. Pokusů umístit informace týkající se jízdy kamkoli jinam než před oči řidiče už jsme tu měli spoustu a všechny pohořely. Tady jsou navíc v rohu „tabletu” v dost ostrém úhlu. A ovládání všeho pomocí dotykových displejů? Už parciální řešení nedělají dobrotu, tady ale nemáte tlačítko opravdu na nic.
Praxe přesto mohla být zajímavější, než se zdá, jenže... není. Dokazuje to video zveřejněné Billem Lee, jedním z investorů Tesly, který dostal Model 3 mezi prvními. Na něm ukazuje, jak se pomocí panelu také upravuje směr, kterým v interiéru fouká vzduch z klimatizace, protože ani na to není žádný fyzický ovladač. Nemáme přitom na mysli změny mezi výdechy na čelní sklo, výdechy na palubní desce a výdechy na nohy, to je v Modelu 3 samozřejmost a samo o sobě to je špatně, ale to je na jinou debatu.
Elektronicky se tu nastavuje přímo směrování jednotlivých výdechů, tedy to, na co je v „normálním autě” kolečko či posuvné ovladače. Že jste si na palubní desce Modelu 3 žádných výdechů nevšimli? O to právě jde - výdechy tu jsou, ale jsou schované, nejsou vidět a nejsou nastavitelné klasicky rukou, jako v každém rozumném autě. Seřizují se pomocí posuvníku na displeji.
Tlačítkem si zobrazíte ovládací panel klimatizace a pak - odhadujeme, protože video je natáčeno na výšku a chybí mu komentář - se na každé straně objeví posuvník se čtyřmi čtvrtinami, který znázorňuje místo, kam má foukat vzduch. Prstem si ho posunete, kamkoliv chcete, a můžete ho rozdělit i na dva, abyste mohli levou a pravou stranu své půlky auta ovládat zvlášť.
Inovativní řešení a elegantní palubní deska bez viditelných výdechů, to jistě platí. Těšit vás to ale bude jen do chvíle, než budete chtít tuhle věc ovládat za jízdy jako řidič. Musíte se na to pořád dívat, abyste věděli, co děláte, není tu žádná haptická odezva, ani být nemůže, protože je to prostě displej. A musíte tomu věnovat pozornost tím spíš, že posuvník není vůbec vidět - proč je proboha světle šedý na pozadí v barvě o trochu tmavší šedé? Proč není černý, nebo proč aspoň nemá tlustý černý okraj, aby byl pořádně vidět?
Tohle řešení ovládání výdechů ventilace je tak špatné, že by jednoho skoro napadlo, že Bill Lee jede v nějakém vývojovém prototypu a že se do produkce takováhle hloupost nedostane. Ale nic takového není pravdou, v jeho rukou je jeden z prvních sériových vozů.
Bill Lee označuje toto ovládání za „geniální” a „bez nemotorných posuvníků”. Vzhledem ke své pozici to jistě nemyslí sarkasticky, „kope” i za svou investici. V každém případě, většina lidí, kteří mu na Twitteru odpovídají, to označují za absolutní hloupost a někteří dokonce volají po zákazu. V nesouhlasu s Teslou tedy tentokrát zdaleka nejsme sami.
Je tu samozřejmě i možnost, že vše nechápeme dokonale správné a tímhle posuvníkem se ovládá, jestli má vzduch proudit na sklo, z palubní desky nebo na nohy. Příliš podstatné to ale není - jednak, nic by to neměnilo na tom, že skoro neviditelný digitální posuvník je opravdu hloupý nápad. A jednak, pokud tomu tak je, jakým způsobem se zapne proudění zároveň na sklo i nohy, a jak se seřizují výdechy v palubní desce? A mimochodem, když něco ovládáte takhle elektronicky, musí to mít elektromotorky, které se můžou během života auta porouchat, také něco váží...
To už je ale celkem druhotné, tato krátká ukázka fungování palubního systému Model 3 ukazuje hlavně to, jak zoufalý je celý koncept soustředění zobrazování a ovládání všeho do jednoho dotykového displeje. Věříme, že je to moderní, elegantní, „cool” a kdesi cosi, ale není to rozumně funkční. A o to by mělo jít vždy v první řadě...
Takhle „snadno” se v Tesle Model 3 ovládají výdechy ventilace
Interiér Model 3 je nepochybně jednoduchý, jenže to je právě ono - možná je jednoduchý až příliš
The AC controls on Model 3 are genius - no clumsy sliders to direct airflow. #touchscreen pic.twitter.com/PLkBXrSzVE
— bill lee (@westcoastbill) 13. srpna 2017
Zdroj: Bill Lee@Twitter přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 10 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva