Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První země končí s podporou elektrických aut, nahlíženo na ně bude jako na jiná
21.5.2021 | Petr Miler
Atraktivita elektromobilů je na mnoha trzích dána hlavně jejich zvýhodňováním oproti konvenčním autům, nedá se ale čekat, že by takový stav mohl trvat věčně. Někde končí už teď.
Nechceme se na tomto místě opakovat, a tak jen připomeneme někdejší slova viceprezidenta Kie, který otevřeně řekl, proč si většina lidí kupuje elektromobily - je to kvůli dotacím a ničemu jinému. Rozdávání z kapes jiných vytváří situaci, kdy kupující mají pocit, že dostávají něco zadarmo, že dostávají slevu, že to je tedy výhodné, a že to tedy musí mít. I když výsledkem může být koupě něčeho, co vlastně nechtěli, a to za cenu, která není tak nízká.
Je to obecně nemoc podobného přerozdělování, kdy lidé mají pocit, že se kdesi válí peníze zadarmo, které je třeba použít a dotace „vyčerpat”. Pokud by se skutečně válely a mohli byste si s nimi dělat, co uznáte za vhodné, bylo by to tak, ony dotace jsou ale účelové a nutí vás pořídit si něco, co stejně nepotřebujete. Když si v Horní Dolní postaví akvapark za 100 milionů, ze kterých musí polovinu zaplatit sami, je velkou otázkou, jestli 50 milionů získali, nebo 50 vyhodili oknem. A v případě pořízení čehokoli dotovaného je to stejné.
V tomto kontextu je nabíledni, že většina odbytu elektrických aut by zmizela, pokud by zmizely dotace a další formy přerozdělování, to už se ostatně stalo nejednou. Lidé stojící za podobnými schématy tedy doufají, že dotacemi na straně jedné a umělým zatěžováním cen jiných alternativ na straně druhé vytvoří situaci, kdy prodeje konvenčních aut poklesnou natolik, že už je automobilky ani nebudou vyrábět. Jakmile se do této pasti chytneme, dotace pochopitelně zmizí, protože pak už ani nebude z čeho koupě dotovat. A výsledem bude jen to, že budeme nuceni pořizovat velmi pravděpodobně hůře použitelná auta dráže bez alternativy, kterou by otevřenější trh vždy nabídl.
Dotace a jiná zvýhodnění zkrátka jednoho dne zmizí, ne všude ale budou čekat na výše zmíněný moment. Vzhledem k jejich nákladnosti jsou už nějaký ten pátek různě po světě umenšovány, třebaže v evropských baštách elektromobilit to čekat nelze. Jinde už to ale mají spočítané zcela.
Jde o všechny země Eurasijského ekonomického svazu EAEU, tedy Ruskou federaci, Bělorusko, Kazachstán, Arménii a Kyrgyzstán. I tyto země dosud elektromobily podporují, a to tak, že jejich dovoz do země nezatěžují žádnými cly. To je poměrně masivní zvýhodnění, neboť jiné automobily jsou předmětem 15% dovozního cla, což u elektrických aut obvykle znamená statisíce korun, ekvivalent vysokých německých či francouzských dotací či klidně ještě více. Toto zvýhodnění je stále v platnosti, od 1. ledna 2022 ale nadobro skončí a na elektromobily bude nahlíženo jako na jiné vozy.
Konstatuje to ve svém prohlášení komise EAEU (Eurasian Economic Commission neboli EEC) s tím, že žádný z členských států nemá dále zájem tuto věc podporovat. A v případě zmíněných zemí vskutku není divu - elektrická auta se do většiny z nich stejně nehodí a podporovat je vedle konvenčních automobilů domácí výroby byl spíše ekologický výkřik než rozumná politika v jakémkoli smyslu těchto slov.
Přesto toto opatření prodeje nakoplo, protože zvýhodnění vždy zabírá. V Rusku došlo ke zvýšení prodejů těchto vozů o 150 % jen loni bylo díky tomu dovezeno o 95 % elektromobilů více než v roce 2019. Uvidíme, jak se jim bude dařit nadále - toto zvýhodnění jistě není vnímáno jako takové lákadlo jako přímá dotace, peníze pomalu vyskládané před oči kupujícího, přesto předpokládáme, že růst prodejů elektrických aut z dovozu přinejmenším značně omezí, ne-li více.
I takový Nissan Leaf bylo možné dovézt do Ruska a dalších okolních zemí bez 15% cla, tyto časy skončí k letošními 31. prosinci. Osud podobných zvýhodnění je vždy předem jasný - nikdy nebudou trvat věčně. Ilustrační foto: Nissan
Zdroj: Kommersant
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- Ford lituje, že vsadil na elektromobily. S padajícími prodeji prodělává přes 3 miliony na kuse, nohama na zem se ale vrací pomalu
před 46 minutami - K mání je překrásná vzpomínka na dobu, kdy VW skutečně dělal auta pro lidi, téměř netknutý Golf s unikátním motorem
před 2 hodinami - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva