Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První země už teď odkládá zákaz spalovacích motorů jako neproveditelný. Pochybujeme, že je to naposledy
12.1.2023 | Petr Prokopec
Jak dlouho bude ještě politikům trvat, než zjistí, že jakýkoli pevný termín nařízení konkrétního technického řešení čehokoli je nesmysl, který bude mít jen negativní dopady? Ve Skotsku už na to přišli, zatím ho jen odkládají.
V roce 2035 by v celé Evropské unii měl být zakázán prodej nových spalovacích aut. Leckdo to bere jako hotovou věc, my dlouhodobě říkáme, že na to v dnes zamýšlené podobě nedojde a takový záměr bude z řady důvodů (ekonomických, ekologických, ale i sociálních) dříve nebo později přehodnocen nebo zcela zrušen.
V Bruselu je v zatím ticho po pěšině, europolitici nejenže trvají na realizaci dosavadních plánů, ale dokonce staví další a další vzdušné zámky. Ne všude to tak je. K realitě už stačilo přičichnout Skotsko, a tak tamní vláda oznámila, že nastavený kurz změní už krátce poté, co byl stanoven. I když se může zdát, že se minimálně do Edinburghu vrátil zdravý rozum, na jeho skutečný návrat zřejmě bude ještě třeba vyčkat. Nový termín zákazu prodeje nových spalovacích vozů byl sice odsunut, je však stále stejně nesmyslný.
Než se nicméně dostaneme k novinkám, je třeba menší návrat do minulosti. Ještě před třemi lety totiž Britové počítali s tím, že spalovací jednotky zakáží v roce 2040. Zdálo se, že za tím stojí hlavně tlak z Bruselu. Většina lidí proto očekávala, že po dokončení Brexitu, k čemuž došlo 31. ledna 2020, bude nesmyslný termín zrušen. Již v únoru však kabinet Borise Johnsona rozhodl, že na zákaz dojde v roce 2035. Podle expertů by totiž pozdější datum neumožnilo Británii dosáhnout uhlíkové neutrality.
V listopadu téhož roku nicméně Britové své plány měnili znovu. Rozhodli se být ještě zelenější než EU a oznámili, že spalovací jednotky skončí už v roce 2030. Johnson přitom neopomněl zopakovat, o jak skvělou příležitost jde a jak daná transformace povede dokonce ke vzniku 250 tisíc nových pracovních pozic. Aby něco takového bylo proveditelné, rozhodla se vláda do elektrifikace napumpovat přes 330 miliard korun, jež měly přispět hlavně k rozvoji obnovitelné energie.
Daný plán měl být platný i pro Skotsko, nicméně tamní tajemník pro energetiku Michael Matheson oznámil, že infrastruktura není budována tak rychle, jak se očekávalo, a tak je původní záměr neproveditelný. A kromě toho růst cen energií zdražil provoz elektromobilů na takovou úroveň, že i jízda ve spalovacích vozech je levnější. Z toho důvodu bude ve Skotsku onen zákaz posunut na rok 2032. V rámci přepracovaného plánu je pak znovu zmiňován větší tlak na obnovitelné energie a tvorba nových pracovních míst.
Pomalu bychom si mohli vsadit na to, že stávající odklad není posledním. Ona transformace je totiž nadále stavěna jen na ideologické víře v něco, co se s největší pravděpodobností nestane. Jde o domeček z karet, který se bude hroutit tím více, čím více díků do něj přibude. A je leda komické, že na to někteří přichází už skoro dekádu před tím, než by se to mohlo ukázat v plné nahotě.



Skotsko má aktuálně nejvyšší počet dobíjecích stanic na 100 tisíc obyvatel (47), přičemž překonává jak samotnou Anglii (36), tak Wales (29) či Severní Irsko (17). Přesto tamní politici začínají vnímat realitu a kvůli nedostačující infrastruktuře i vysokým cenám elektrických aut a elektřiny odsouvají zákaz prodeje nových spalovacích vozů o dva roky. Zatím. Ilustrační foto: Ionity
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejčtenější články
Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva