Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renomovaná značka bojuje se stále tragičtější kvalitou. Letos vyhlásila už 90 svolávacích akcí, jen ta poslední ji vyjde na 12 miliard
19.7.2025 | Petr Prokopec
Tohle už není legrace. Pár svolávacích akcí si každý výrobce může dovolit, schová je do svých marží, ale 90 „svolávaček” za půl roku? Když jen ta poslední pro něj bude znamenat náklad přes 10 miliard korun? Tohle táhne Ford ke dnu a může ho to zničit, pokud něco nezmění.
Dvanáct miliard korun je už slušná sumička. Abyste její velikost dokázali pochopit, můžete si představit... třeba všechny Jiříkovského bitcoiny. Dobře, tak jinak, představte si, že zamíříte do dealerství Fordu, kde si koupíte nejlevnější model značky, tedy malé SUV Puma. Protože ovšem to je k mání od 484 900 Kč, znamená to, že totéž byste mohli udělat ještě každých 24 747 dní. Tedy jinými slovy, 12 miliard korun vám při utracení necelého půl milionu korun vystačí na dlouhých 68 let, po která si koupíte skoro 25 tisíc nových aut.
Tuto částku pochopitelně nezmiňujeme náhodou, stejně jako modrý ovál. Americká automobilka se totiž ve své domovině letos stala králem svolávacích akcí, neboť od počátku roku jich vyhlásila už devadesát, jak smutně shrnuje Focus. Ta poslední se týká modelů Bronco Sport a Escape, a jejím středobodem jsou vysokotlaké vstřiky paliva od italské společnosti Dumarey Flowmotion Technologies. Ty totiž mohou prasknout, což může vést k úniku paliva a následnému požáru.
Ford eviduje už osm případů, kdy některé ze zmiňovaných SUV lehlo popelem. Jak ovšem dodává národní agentura NHTSA, v šesti případech majitelé nezamířili na ani jednu ze tří předchozích svolávacích akcí, která byla zaměřena na korekci softwaru regulujícího průtok paliva. Otázkou je, jak moc by něco takového bylo platné, neboť zbývající dva exempláře u techniků byly, ovšem i tak u nich došlo na samovznícení.
Nejspíš i proto se Ford rozhodl volat do servisů 694 271 kusů obou SUV, pod jejich kapotou trůní 1,5litrový motor osazený právě špatnými vstřiky. Jen tato akce přitom modrý ovál vyjde na 570 milionů dolarů, tedy na 12,06 miliardy korun. Ford přitom tyto náklady hodlá promítnout do finančních výkazů za druhý letošní kvartál, který skončil 30. červnem. Akcie značky přitom na něco takového zareagovaly 3procentním poklesem.
Jak jsme ovšem zmínili, modrý ovál má jen letos na kontě svolávaček již devadesát. Jak se tedy zdá, nelichotivý akronym Fix Or Repair Daily tak na značku sedne jako ušitý. Problém je to minimálně pro jejího šéfa Jima Farleyho, který v květnu 2023 oprášil slogan Fordu z 80. let minulého století, dle kterého „kvalita je úkol č. 1“. Vedení automobilky se ho ovšem nedrží, a to přesto, že 70 procent firemních bonusů je navázáno právě na kvalitu.
U Fordu tedy manažeři nejspíše pobírají peníze pouze za slova, nikoli za činy. Nelze se tak divit, že modrý ovál je v nemalých problémech. Ty se navíc mohou ještě zvětšit, automobilka totiž jedna-pětkou titulovanou jako Dragon osazovala také modely Fiesta, Focus či Puma ST. Finální účet za svolávací akci tak nakonec může být vskutku astronomický, a to stále mluvíme pouze o jedné z devadesáti, navíc jen na jednom kontinentu.



Bronco Sport je jedním z hitů Fordu, o to více však svolávací akce automobilku bolí. Navíc není jediná, jen za letošek jich modrý ovál vyhlásil již devadesát. Foto: Ford
Zdroje: Focus, Auto Evolution
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se zhroutily tak moc, že je všechny dohromady skoro překonává starý dobrý Mustang
před hodinou
Ojetá italská kráska láká už po pár letech nízkými cenami. Je to pořád normální auto s plejádou motorů, také je to ale pořád Ital
včera
Tohle unikátní Lambo je jediný skutečný předchůdce Urusu. Postavit si ho nechal sultán a jezdil s ním šéf BMW a VW, potom se zatoulalo
včera
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Lada začala prodávat Nivu s novým silnějším motorem, z českého pohledu je pořád za babku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
