Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční britský vynález má umožnit plné dobití elektromobilů za pouhých 6 minut
31.8.2019 | Petr Prokopec
Rozšíření elektromobilů brání řada negativ a dlouhá doba dobíjení je jednou z nich. Čeká se na průlom a ten prý právě přišel, stát za tím má nahrazení grafitu v akumulátorech.
Doba potřebná k dobití elektromobilu patří mezi konstantně zmiňovaná negativa. Pokud třeba Teslu Model S P100D zapojíte do běžné domácí zásuvky, počkáte si na doplnění plné kapacity baterií (100 kWh) více než dva dny. Pokud si pořídíte domácí rychlodobíječku, odehraje se totéž za dlouhých pět hodin. A i když zamíříte k Superchargeru, pořád budete čekat asi hodinu, navíc stále nebudete mít k dispozici ani zdaleka takový dojezd, který získáte dotankováním obyčejného dieselu za tři, možná pět minut.
Tesla samozřejmě konstantně pracuje na vylepšení své dobíjecí sítě, stejně jako se angažují i jiní. Zatímco tedy kalifornská automobilka letos pustila do provozu první stojany V3 Supercharger, u kterých lze počítat s výkonem až 250 kW a takové Porsche hodlá zajít ještě dále. S příchodem svého prvního elektrického modelu Taycan Němci rozjedou síť rychlodobíječek s příkonem 350 kW.
Nic z toho ale pořád nezajistí elektromobilům skutečnou konkurenceschopnost vedle konvenčních aut, uspěchaným lidem rozhodně ne. Navíc jde o absolutní špičky vývoje, majitelé obyčejnějších elektromobilů budou v dobíjení omezeny limity samotných elektromobilů - ty často nezvládají ani dobíjení s pomocí 100 kW.
Znamená to tedy, že i přes veškerý vývoj si v nejbližších letech vždy budete na dobití baterií čekat hodně dlouho. Britský start-up Echion Technologies ale pro další léta slibuje průlom. Tvrdí, že dosáhl radikálního posunu právě v oblasti dobíjení existujících akumulátorů. Společnost založená doktorem Jeanem De La Verpillierem tvrdí, že nově bude potřeba na plné dobití jen čas nutný na vypití kávy. Plné dočerpání elektřiny na stovky kilometrů dojezdu by podle něj nemělo zabrat déle než 6 minut.
Něco takového by skutečně přineslo revoluci, otázkou však je, nakolik lze takovým tvrzením věřit. Neznámých firem slibujících revoluci v tom či onom už tu bylo hodně a o naprosté většině z nich už nikdo nikdy znovu neslyšel. De La Verpillier je na detaily skoupý - podle něj bylo průlomu dosaženo nahrazením grafitu v bateriích jiným materiálem. Onen alternativní prvek by měl být snadno integrovatelný, nový článek by měl být použitelný v již existujících paketech baterií a jejich praktičnost tak neskutečně navýšit při minimálních nákladech.
Autoři tvrdí, že momentálně mají k dispozici prototyp, již příští rok však hodlají rozjet výrobu a prodej. I to zní až příliš fantasticky. A i kdyby to byla pravda, šestiminutové dobíjení beztak utopií. Je totiž třeba si uvědomit, že aby Echion splnil, co slibuje, musel by například u zmíněné Tesly pracovat s příkonem přes 1 000 kW. Přitom ono Porsche se svými miliardovými investicemi je na pouhé třetině, a to si navíc na dobíječky s 350 kW počkáme mnohem déle - začíná se na 250 kW. Uvidíme tedy, čeho se dočkáme, raději ale zatím nejásejme.


Britský start-up Echion Technologies prý dosáhl revoluce v dobíjení elektromobilů. Od příštího roku tak má být možné dočerpání plné kapacity baterií během 6 minut
Zdroj: Cambridge Independent
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nejčtenější články
EU opět „vítězí”. Místní výroba je drahá i pro Číňany, odkládají spuštění továrny v Maďarsku, upřednostní Turecko
4.8.2025Elektrokola se dnes prohání po silnicích rychlostmi až přes 110 km/h. A některé státy už to „nedávají”
4.8.2025Muž si v roce 1996 koupil ještě jako „mlaďas” nové BMW. Nechal si ho do letoška, najel s ním přes 1 milion km s původní technikou
4.8.2025Nahrazení žádaného spalovacího auta elektrickým nástupcem poslalo prodeje dolů o 89,3 %, tolik k „elektrické revoluci”
5.8.2025Nejnovější Bugatti nemá v interiéru jediný klasický reproduktor, přesto má hrát jako víno díky v autech nevídanému řešení
5.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.02. 20:14 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93
- Policejní kontroly a měření 09.02. 15:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.02. 14:48 - pavproch
- Americké vozy a vše kolem nich 09.02. 08:40 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch